پیشنهاد تشکیل کمپین برای مقابله با قاچاق/ «نه» به کفش خارجی!

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد کمپینی برای حمایت از اشتغال جوانان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صادق نجفی در یک نشست خبری به سخنان روز گذشته رییس‌جمهوری در هیات دولت اشاره کرد و اظهار داشت: «اقدام‌های اساسی در کشور در حال انجام است که باید از طریق رسانه‌ها به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود.»

وی افزود: «در صورتی که تعامل منطقی بین مردم، مسوولان و رسانه‌ها ایجاد شود، بخش بزرگی از مشکلات اساسی یعنی معیشت و اشتغال جوانان رفع خواهد شد.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: «نگاهی به کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد مسیر توسعه آنها از صنایع کوچک و متوسط گذشته است که در نهایت به برندهای مشهور امروزی تبدیل شده‌اند.»

نجفی متذکر شد: «بیش از 90 درصد صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد. 960 شهرک صنعتی در کشور موجود است که بیش از 700 مورد آنها فعال بوده و امکان سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد؛ در این شهرک‌ها 98 هزار واحد در حال ساخت یا دارای پروانه بهره‌برداری موجود است.»

وی ادامه داد: «این سازمان در نظر دارد تا با به فعلیت در آوردن ظرفیت‌های بیکار صنایع کوچک و استفاده حداکثری از توان آنها که هم‌اکنون به‌طور متوسط بین 50 تا 60 درصد از ظرفیت شان استفاده می‌شود، به ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بپردازد.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «در این پیوند در تلاشیم تا با استفاده از مزیت‌ها و تسهیلات پیش‌بینی شده در بودجه، 20 هزار مورد از این صنایع را در چهار سال آینده به ظرفیت کامل برسانیم.»

نجفی افزود: «برنامه این سازمان در مناطق روستایی و دهستان‌ها نیز ایجاد نواحی صنعتی است تا صنایع شکل گرفته یا در حال تشکیل در این مناطق را ساماندهی کنیم.»

 

شهرک‌های صنعتی زنده نیستند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در کشور، اظهار داشت: «این مساله، کشاورزی به شیوه کنونی را محدود می‌کند. بر این اساس در مناطق روستایی باید چاره ای برای ایجاد اشتغال، درآمد و معیشت افراد اندیشیده شود.»

نجفی افزود: «امروز شاهدیم شهرک‌های صنعتی کشور با وجود تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم، اما زنده و فعال نیستند، زیرا نتوانسته‌ایم اهداف آنها را به سازمان‌ها و نهادها بشناسانیم.»

وی به بوروکراسی اداری و مشکلات اخذ استعلام از دستگاه‌هایی نظیر محیط‌زیست، جهادکشاورزی، منابع طبیعی و غیره برای حضور فعالان اقتصادی در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و اظهار داشت: «در آینده‌ای نزدیک و طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان محیط‌زیست کشور، اختیارات داخل شهرک‌ها به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران محول خواهد شد.»

نجفی افزود: «جلسات متعددی نیز با وزارت نیرو و شورای هماهنگی بانک‌های داخلی و خارجی برای استفاده از بخشی از امکاناتشان در داخل شهرک‌ها صنعتی برگزار شده و تفاهم‌هایی نیز به دست آمده است.

وی تصریح کرد: «شهرک‌های صنعتی باید مدیریت یکپارچه داشته باشند و اختیارات لازم را از دستگاه‌های مختلف اجرایی اخذ کنند.»

 

کمپین حمایت از اشتغال جوانان ایجاد شوند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی برای ایجاد بازارهای داخلی و بین‌المللی و کمک برای نوسازی واحدهای مستقر در شهرک‌ها خبر داد تا به این ترتیب بتوان برای خرید کالاهای داخلی در مردم ایجاد انگیزه کرد. نجفی با انتقاد از وجود کالاهای قاچاق در بازار، ایجاد کمپینی برای حمایت از اشتغال جوانان را خواستار شد و توضیح داد: «در سال‌های گذشته و با راه‌اندازی کمپین «نه به فروش کفش خارجی» در تبریز و حمایت فروشندگان کفش در این شهر از آن یا انجام کار مشابهی در صنف شیرینی و شکلات، دستاوردهای خوبی به دست آمد.»

نجفی، به کاهش قیمت تمام شده کالاها به عنوان یکی از وظایف این سازمان اشاره کرد و افزود: «استفاده از فناوری‌های جدید و به روز جهانی می‌تواند به تحقق این مهم و قابل رقابت شدن کالاهای ایرانی با نمونه‌های مشابه خارجی بیانجامد.»

 

اشتغال چگونه ایجاد می‌شوند؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح ضربتی اشتغال، گفت: «بیش از یک میلیون صنف در بازار کشور وجود دارد و اگر فقط 2 سال دولت سهم بیمه کارفرما را برای آنها تقبل و پرداخت کند، هر یک قادر به بکارگیری دستکم یک نفر نیروی کار جدید خواهند بود.»

نجفی با اشاره به صنعت پوشاک، افزود: «اختلاف فناوری این صنعت با صنایع روز جهان زیاد نیست، اما سرمایه در گردش و بازار مهمترین مشکلات آنها را تشکیل می‌دهد. در این زمینه دولت باید در کنار سازمان صنایع کوچک قرار گرفته و بانک‌ها نیز همراهی لازم را داشته باشند.»

وی از صادرات برخی پوشاک ایرانی به روسیه و جمهوری آذربایجان خبر داد و عنوان کرد: «تولید پوشاک صنعتی در کشور رو به رشد است و به‌طور نمونه در منطقه آزاد ارس برندهای مشترک پوشاک با برخی کشورهای اروپایی ایجاد شده است.»

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
    3 0
    تا وقتی ایران عضو موثری از اقصاد جهانی نشود و رابطه اش را با قدرتهای اقتصادی بهبود ندهد و اقتصاد اسیر دیدگاه سیاسی ایدئولوژیکی جریانی غرب ستیز تندرو باشد اوضاع همین خواهد بود.
  • مصطفي ف IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
    1 0
    تورو خدا اين نظرات منو بخونيد. اين همه هزينه ميكنيم با ورود قاچاق از مردم ميخوايم كمپين بذارن كالاي خارجي نخرن يكي نيست بگه چرا اصلا ميذاريد بفروشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟‌ اگه فروش كالاي قاچاق رو ممنوع كنيد هر مغازه فروشگاه يا هر بنگاهي كه جنس قاچاق فاقد شناسامه بفروشه پلمب كنيد مشكل حل ميشه بخدا. انقدر سخت نيست. يه جوري رفتار ميكنيد انگار اصلا فروشنده ها وجود ندارن. اول كلي هزينه ميكنيد وارد نشه بعدم كلي التماس ميكنيد كه مردم نخرن. خو بابا جان نذاريد بفروشن. بخدا مملكت عجيب غريبي داريم
  • نگار A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
    3 0
    من جنس خارجی علی الخصوص کفش خارجی می خرم برای اینکه کیفیت داره و تا زمانی هم که جنس ایرانی با کیفیت نشه نمی خرم. واردات جنش های بی کیفیت و آشغال چینی را نا محدود آزاد کردن بعد میان جلوی واردات بنز و بی ام و رو میگیرن
    • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      1 0
      رفتم از بلا كفش ايراني گرفتم. كف هر دو لنگه سر 5 ماه ترك خورده. كفش چيني هم اينطور نيست بخدا.
  • بی نام DE ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
    1 0
    کفش تبریز کیفیت خیلی خوبی به نسبت قیمتش دارد ولی طراحی هاش به روز نیست و سلیقه های مختلف را جذب نمی کند مخصوصا جوانان ، جوانتر عاشق زیبایی و راحتی و رنگ هستن