استاندار زنجان با بیان اینکه قانون و آئین نامه اجرایی، اجازه نمی دهد تا اعتبار مربوط به توسعه اشتغال روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت در خارج از این نقاط، هزینه شود، گفت: به دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان همه بخش های مرتبط تاکید شده است تا آئین نامه اجرایی این طرح، به صورت دقیق اجرایی شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری زنجان، اسداله درویش امیری در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با بهره گیری از تمام ظرفیت ها، نهایت تلاش خود را کرده تا در حوزه اشتغال، متمرکز شود، اظهار کرد: مسئولین در پرداخت تسهیلات به طرح هایی که بازپرداخت آنها، مشمول یارانه بوده و از نرخ سود پایینی برخوردارند، اجازه مسامحه و کوتاهی ندارند و باید نهایت دقت را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه 12 هزار میلیارد تومان اعتبار به توسعه اشتغال روستایی اختصاص یافته است، ادامه داد: بسیاری از افراد و گروههای سودجو، قصد سوء استفاده از تسهیلات با نرخ سود پایین را دارند و به همین دلیل باید در پرداخت تسهیلات این بخش به متقاضیان، نهایت دقت صورت گیرد.
مقام عالی اجرایی استان با بیان اینکه سهم استان از توسعه اشتغال روستایی 285 میلیارد تومان بود، افزود: با اختصاص 30 درصد از این اعتبار به مناطق زلزله زده و تصمیم گیری 20 درصد از آن به صورت متمرکز در پایتخت، اکنون سهم استان به 100 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
درویش امیری با بیان اینکه طرح اشتغال فراگیر نیز از این حساسیت برخوردار بوده و بانکها موظف و مکلفاند بر مبنای دستورالعمل ابلاغی و طبق آئین نامه در نقاط مشخصشده به ارائه تسهیلات بپردازند، گفت: کنترل طرحها توسط مدیریت عالی استان از طریق دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات استانداری، صورت می پذیرد و فرمانداران نیز باید در شهرستان ها، نظارت و کنترل طرح ها را بر عهده داشته باشند.
استاندار زنجان با بیان اینکه در گذشته به دلیل کوتاهی در ارتباط با پرداخت تسهیلات یارانهای، صدمات زیادی متوجه کشور شده است، اضافه کرد: در گذشته، علیرغم پرداخت تسهیلات یارانهای، شغل مناسب در کشور ایجاد نشده و در واقع تسهیلات در بخشی که باید استفاده می شده، مورد استفاده قرار نگرفته و در بخشهایی خارج از سیستم تولید و اشتغال، هزینه شده است که آثار و تبعات آن، عدم تحقق اشتغال و رونق اقتصادی است.
وی با بیان اینکه یکی از محورهای مهم لایحه بودجه سال آینده، ایجاد اشتغال در کشور است، اظهار کرد: هم اکنون برای حل مشکل اشتغال از چند حوزه و در قالب عناوین مختلف، اعتبارات و تسهیلات مختلفی در اختیار بانک ها و سایر بخش های اقتصادی کشور قرار گرفته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال فراگیر جوانان اختصاص یافته که سهم استان از این بخش، 234 میلیارد تومان است، ادامه داد: در بخش توسعه و اشتغال پایدار روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت که آئیننامه اجرایی آن ابلاغ شده است، 5/1 میلیارد دلار با مجوز مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی و به همان میزان بهصورت نقدی از سوی دولت و از منابع بانکی اختصاص یافته که در قالب تسهیلاتی با کارمزدهای 4 تا 8 درصد به نسبت مناطق و نوع طرح ها به متقاضیان ارائه می شود.
درویشامیری با بیان اینکه در طرح رونق اشتغال نیز تسهیلاتی از سوی دولت در نظر گرفته شده است، یادآور شد: دولت برای طرح بازسازی و نوسازی صنایع کشور هم تسهیلاتی در نظر گرفته و باید توجه کرد که همه این تلاش ها برای حل مشکل اشتغال در استان و کشور است.
مقام عالی دولت در استان با اشاره به اینکه آئیننامه اجرایی همه طرح های مربوط به اشتغال در نیمه دوم سال ابلاغ شده است، گفت: با توجه به فرصت محدود تا پایان سال، باید از فرصت باقی مانده استفاده مضاعف شود تا بهره کافی و لازم از سهم استان در طرح های مختلف، برده شود.
استاندار زنجان با بیان اینکه از مجموع 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال، سهم استان 234 میلیارد تومان اعتبار و ایجاد 7 هزار و 654 شغل است، افزود: ملاک توزیع اعتبارات مربوط به توسعه اشتغال روستایی، جمعیت روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر است که آئین نامه آن به شهرستان ها ابلاغ شده است.
درویش امیری با تاکید بر جلوگیری از گسترش مشاغلی که به آب نیاز دارند، گفت: سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه های مسئول با توجه به محدودیت منابع آبی، پیش بینی لازم در این زمینه را داشته و ضمن مسدود کردن چاه های غیر مجاز، مشاغل جدیدی که نیاز به آب ندارند را به روستاییان معرفی کنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =