به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: با اجرای طرح های احیا دریاچه ارومیه تاکنون دو سوم از غبار های نمکی این دریاچه مهار شده است.

 وی گفت:اگر طرح های احیا دریاچه ارومیه اجرا نمی‌شد این دریاچه به صورت کامل خشک شده بود، غبارهای نمکی تا ۱۰۰‌درصد افزایش می‌یافت و مردم نیز در این منطقه به دنبال مهاجرت بودند.

وی افزود: دریاچه ارومیه درحال‌حاضر 1700 کیلومتر وسعت دارد و باید به خاطر داشته باشیم که اگر طرح احیای دریاچه ارومیه نبود، این وسعت کنونی هم وجود نداشت و دوم هم اینکه هدف از احیای دریاچه ارومیه در وهله نخست بیش از آنکه نجات دریاچه باشد، نجات مردم آن به‌ ویژه در شرق این منطقه از غبارهای نمکی بود .

کلانتری یاد آور شد:درحال‌حاضر دو سوم غبارهای نمکی دریاچه ارومیه مهار شده است که با کمک دستگاه‌ های مختلف از جمله سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری ، محیط ‌زیست ، ستاد احیای دریاچه ارومیه و ... همراه بود.

دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه با بیان اینکه باید هر چه سریع‌تر انتقال آب را از حوضه رودخانه ارس به دریاچه ارومیه برگردانیم گفت: میزان انتقال آب از این رودخانه به دریاچه ارومیه سالانه حدود ۶۵۰میلیون مترمکعب است و در کنار آن ۳۰۰میلیون متر مکعبی که فاضلاب‌های تصفیه شده شهرهایی مانند تبریز و... است، باید برگردانده شود که حدود یک میلیارد مترمکعب می‌شود. در سوی دیگر صرفه جویی‌های بخش کشاورزی نیز باید دنبال شود که البته شروع شده و باید جدی‌تر مورد پیگیری قرار گیرد.

کمبود منابع مالی سبب افزایش بازه زمانه پیش بینی شده برای احیاء دریاچه ارومیه
دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه یاد آور شد: شرایطی که برای دریاچه ارومیه به وجود آمد سبب شد که بازه زمانی 10ساله احیای آن با تاخیر در تامین منابع به ۱۲سال برسد اما برخی که انتقاد می‌کنند یادشان باشد اگر این عملیات اجرا نمی‌شد چه بلایی بر سر دریاچه ارومیه و مناطق شهری اطراف آن می‌آمد و حتی شهر ارومیه هم از غبارهای نمکی آسیب می‌دید و تهدید می‌شد اما پیشرفت طرح احیا وابسته به چگونگی تخصیص بودجه و اعتبار آن است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =