طالبی: قانون محدودیتی برای اجرای نوازندگان زن ندارد

فرزاد طالبی در پاسخ به چرایی تناقض توضیحات اداره کل ارشاد استان کرمان با آن‌چه بنیامین بهادری مطرح می‌کند، گفت: «قطعا اگر بنیامین بهادری مدارکی برخلاف توضیحات اداره کل ارشاد استان کرمان در دست دارد می‌تواند آن را ارائه دهد و دفتر موسیقی موضوع را به جد پیگیری خواهد کرد.»

نرگس کیانی: کنسرت بنیامین بهادری که قرار بود چهارشنبه چهارم بهمن در کرمان برگزار شود به خواست خودش لغو شد و او دلیلش را ممانعت از حضور زنانِ نوازنده روی صحنه اعلام کرد.

این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. در تازه‌ترین مورد، کنسرت ارکستر ملی اصفهان با خوانندگی سالار عقیلی در حالی روزهای 22 و 23 دی در سالن کوثر این شهر روی صحنه رفت که اداره کل فرهنگ و ارشاد استان از حضور بانوان نوازنده روی سن جلوگیری کرد و نخستین بار نبود که چنین ماجرایی در اصفهان رخ می‌داد.

ردِ این اتفاق را که بزنید و به عقب‌تر برگردید به سال 93 می‌رسید و خبری شوک‌آور با تیتر «ممنوعیت حضور زنان نوازنده روی سن در 13 استان» مبنی بر این که برخی از تهیه‌کنندگان موسیقی و موسیقی‌دانان گفته بودند بر‌اساس یک قانون نانوشته حضور زنان نوازنده در اجرای زنده موسیقی در بعضی شهرها از قبیل اصفهان، تبریز، ارومیه، زنجان، گرگان، تمامی شهرهای استان خراسان، برخی از شهرهای خوزستان و ... ممنوع است و گروه‌های موسیقی اجازه استفاده از هیچ نوازنده زن یا همخوان زنی را در گروه ندارند.

هر چند چه آن زمان و چه اکنون، مسئولان در ارشاد اعلام نکرده‌اند که قانونی برای منع حضور نوازندگان زن وجود دارد، اما ظاهرا در میان مدیران ادارات ارشاد استان‌ها در مورد حضور زنان نوازنده روی صحنه وحدت رویه‌ای وجود ندارد و در مواردی طبق قوانین نانوشته درون استانیِ خود عمل می‌کنند. با این حال دوباره مطرح شدن این ماجرا در پی لغو کنسرت بنیامین بهادری موجب شد سراغ فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی برویم تا بار دیگر برایمان از شیوه‌نامه اجرای صحنه‌ای و چند و چون حضور زنان نوازنده روی صحنه بگوید.

داستان لغو کنسرت بنیامین بهادری از کجا شروع شد؟

 بنیامین بهادری، خواننده پاپ شامگاه چهارشنبه چهارم بهمن در اینستاگرامش اعلام کرد کنسرتش را در کرمان لغو می‌کند چون مجوز حضور روی صحنه برای دو نوازنده‌اش؛ نگین پارسا و مژگان ابوالفتحی، صادر نشده است.

او در این نوشته تاکید کرده بود این خبر فقط یک شب پیش از حرکت‌شان به سمت کرمان به آن‌ها اعلام کرده‌اند.

روز پنجشنبه پنجم بهمن محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان این که این گروه نام پنج نفر را به عنوان خواننده و نوازنده اعلام کرده بود، گفت: «آن‌ها شب گذشته (چهارشنبه چهارم بهمن) اعلام کردند قرار است سه نفر دیگر به عنوان نوازنده به گروه اضافه شود و امکان اخذ استعلام در این زمان اندک برای سه نوازنده دیگر در این کنسرت فارغ از این که زن یا مرد باشند وجود نداشت.»

بنیامین اما روز گذشته شنبه هفتم بهمن در گفت‌وگو با خبرآنلاین به این سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان پاسخ داد و گفت: «اگر پاسخی کوتاه بخواهید باید بگویم این توضیحات دروغ است. جعبه سیاه این ماجرا در تهران که باز شود همه چیز مشخص خواهد شد.»


طالبی: هیچ ضابطه‌ای مانع نوازندگی زنان نیست

این تناقض‌ها باعث شد از فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد آن‌چه در شیوه‌نامه اجرای صحنه‌ای در مورد حضور نوازندگانِ زن آمده است بپرسیم. او به خبرآنلاین گفت: «براساس ضوابط هیچ محدودیتی برای حضور خانم‌ها روی صحنه به عنوان نوازنده وجود ندارد و این امر شامل تمام مناطق کشور است.»

او در مورد توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در خصوص عدم برگزاری کنسرت بنیامین بهادری در این شهر افزود: «اسامی آن تعداد از اعضای گروه که می‌خواهند در یک اجرا روی صحنه بروند، باید در زمان مناسب به مرجع صادرکننده مجوز اعلام شود تا مرجع مربوطه بتواند طبق شیوه‌نامه به وظایفش عمل کند. این در حالی است که گروه‌ها معمولا چند ماه قبل از اجرا، اقدام به اخذ مجوز می‌کنند چون به زمانی برای تبلیغات و فروش بلیت نیاز دارند و اگر گروهی مثلا یکی دو روز قبل از اجرا اسامی جدیدی را اعلام کند،طی روال اداری مربوطه صدور مجوز میسر نخواهد بود.»

طالبی در مورد تناقض توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با آن‌چه بنیامین بهادری به خبرآنلاین گفته است، توضیح داد: «قطعا اگر بنیامین بهادری مدارکی برخلاف توضیحات اداره کل ارشاد استان کرمان در دست دارد می‌تواند آن را ارائه دهد و دفتر موسیقی موضوع را به جد پیگیری خواهد کرد.»

مدیرکل دفتر موسیقی در پاسخ به سوال آخر که آیا موردی را در خاطر دارد که گروه در زمان مقرر اقدام به اخذ مجوز کرده اما اداره ارشاد استان تخلف کرده باشد و برخلاف شیوه‌نامه، مجوز حضور خانم‌های نوازنده را صادر نکرده باشد هم گفت: «اگر احیانا در استانی چنین اتفاقی رخ دهد حتما با آن برخورد خواهد شد.»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =