۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹

سلستا ولاند دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا، روز سه شنبه، در دیدار با ضیافت عسگراف معاون مجلس ملی جمهوری آذربایجان، در باکو، این کشور را متفق استراتژیک آمریکا توصیف نمود و بر لزوم توسعه همکاریهای دو کشور در عرصه آموزش و تبادل تجربیات نظامی تاکید کرد.

 دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا در راس هیات نظامی برای شرکت در نشست دو روزه نمایندگان پنتاگون با نمایندگان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان برای بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور در عرصه‌های نظامی به باکو سفر کرده است.

این اجلاس که هرسال یک بار به نوبت در واشنگتن و باکو میان هیئت‌های نظامی دو کشور برگزار می‌شود، از روز گذشته در باکو شروع بکار کرده است.

طبق اعلام واحد مطبوعاتی مجلس ملی جمهوری آذربایجان، دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا در امور اروآسیا، در دیدار با عسگراف، با اشاره به اینکه آمریکا از اهمیت حل شدن مناقشه قره باغ برای جمهوری آذربایجان مطلع است، گفت که در این چهارچوب آمریکا تمام سعی خود را به کار می‌برد تا مناقشه در چهارچوب موازین بین‌المللی و به شیوه عادلانه حل شود.

وی بر لزوم همکاریهای دو کشور در زمینه آموزشهای نظامی و تبادل تجربیات در عرصه‌های نظامی تاکید کرد.

طبق اعلام رسانه‌های باکو، معاون مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به سفر هفته گذشته هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه و نیز سفر ماه قبل رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به باکو، گفت: روابط جمهوری آذربایجان و آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است.

وی با اشاره به مناقشه قره باغ توضیحات مشروحی در این خصوص ارائه کرد .

طرفین همچنین در مورد روابط دوجانبه، روابط پارلمانی و توسعه همکاریهای اقتصادی گفتگو کرده و بر لزوم همکاری در مبارزه با تروریسم تاکید نمودند دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا در امور اورآسیا، ماه گذشته نیز در سفر به باکو، با ژنرال صفر ابی اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار و در مورد اولویت‌های توسعه همکاری‌های نظامی میان آمریکا و جمهوری آذربایجان با وی گفت وگو کرده بود.

به دنبال دیدار وی از باکو رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هم در سفر ماه گذشته خود به باکو با اشاره به حضور نیروهای آذربایجانی در قالب نیروی ایساف در افغانستان، همکاری دو کشور را در زمینه‌های نظامی و دفاعی مهم خواند و برنامه ریزی برای منظم کردن مکانیزم این همکاریها را لازم دانست.

همچنین هیلاری کلینتون، یکشنبه هفته قبل در سفر یک روزه به باکو با مقامات این کشور گفتگو کرد و در پایان سفر با اشاره به مناقشه قره باغ بر لزوم حل این مسئله از راه گفتگو تاکید نمود.

وزیر امورخارجه آذربایجان دو روز قبل با اشاره به این سفر گفت که دیدار خانم کلینتون از باکو از این جهت که وی با مسائل مربوط به مناقشه قره باغ آشنا شد، حائز اهمیت است.

آمریکا به همراه روسیه و فرانسه سه عضو گروه میانجیگر مینسک هستند که از ‪ ۱۷‬سال پیسش برای حل مناقشه قره باغ گفتگوهای بدون نتیجه انجام می‌دهند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =