جابری‌انصاری: نشست سوچی گامی برای خروج سوریه از بحران است

ایرنا نوشت: دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران نشست سوچی را گامی امیدوار کننده در کمک به ملت سوریه بر اساس راه حل سیاسی مبتنی بر اراده ملی برای خروج از بحران کنونی این کشور دانست.

حسین جابری انصاری سه شنبه شب در گفت وگو با شبکه المنار گفت : آنچه در چارچوب مذاکرات آستانه و اکنون در سوچی انجام شد می تواند گام های صحیح و شروع خوبی برای گفت وگوی جدی سوری- سوری برای خروج از بحران باشد.

وی با بیان این که شرکت نمایندگانی از طیف‌های مختلف مردم سوریه به خودی خود برای موفقیت این نشست کافی است، به طرف‌هایی که این نشست را ترک کردند اشاره کرد و گفت: آنها نیز می توانند دو باره به مذاکرات باز گردند.

وی درمورد نقش ترکیه در تاثیرگذاری برمخالفان سوری گفت : این تأثیر مهم است و ما از ترکیه خواسته ایم برای شرکت دادن همه طرف‌های مخالف در راه حل سیاسی ورود کند اما مشخص است که آن‌ها مشکلات و محدودیت‌های خود را دارند.

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی راجع به سفر اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه گفت: این رژیم تنها طرفی است که از ادامه بحران سوریه به طور خاص و در جهان عرب به طور کلی سود می‌ برد و به همین دلیل با تمام امکانات و ابزارها می خواهد تأثیر منفی بر بحران ها بگذارد.

جابری انصاری خاطر نشان کرد : با این حال روسیه منافع خود و منافع منطقه را خوب می ‌شناسد و هرگز در بازی صهیونیست ها مشارکت نخواهد کرد.

نشست 'کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه' که روز گذشته با حضور بیش از یکهزار و500 نفر از مخالفان سوری در داخل و خارج این کشور در شهر سوچی روسیه آغاز شده بود امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه نهایی پایان یافت.

در این بیانیه تاکید شده است که مشکلات سوریه تنها از طریق سیاسی و مبتنی بر 12 اصل پذیرفته شده در این نشست قابل حل و فصل است.

بیانیه پایانی نشست سوچی بر احترام و تعهد کامل بر حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و باز پس گیری بلندی های جولان و همچنین پایبندی بر حق حاکمیت ملی برابر سوریه در جامعه بین المللی تاکید دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =