ایسنا نوشت: فرمانده کل ارتش گفت: در دنیای آینده، محیطی سیال بین دنیای واقعی و مجازی در جریان است و تنها یکان‌های منعطف اعم از واحدهای کل و جزء جوابگو خواهند بود. فرماندهی مطلوب آینده باید بتواند در این محیط سیال در فضای واقعی و مجازی توانایی فرماندهی و مدیریت داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در دومین همایش علمی و کاربردی الگوی مطلوب فرماندهی نظامی در چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی (۱۴۰۴) با تکیه بر فرهنگ سازمانی دفاعی ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گرامیداشت دهه مبارک فجر و تبریک و تهنیت پیشاپیش روز نیروی هوایی ارتش، به ویژگی‌های فرماندهی از نگاه مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) پرداخت و گفت: برای فرماندهی، داشتن تخصص شرط لازم است و بدیهی است که قبل از هر چیز فرمانده باید تخصص فرماندهی داشته باشد.

اهم اظهارات موسوی به شرح زیر است:
*فرماندهی معظم کل قوا بین همه نظریه‌پردازان نیروهای مسلح جهان، صاحب نظریه ارتش معنویت‌محور هستند. در کشور ما، ارتش معنویت‌محور به معنی نیروهای مسلح معنویت‌محور است. معنویت‌محور بودن بالاتر از همه ویژگی‌های فرماندهی است.

* وقتی فرمانده معظم کل قوا قائل به این هستند که نیروهای مسلح باید معنویت‌محور باشد، فرماندهی که می‌خواهد در نیروهای مسلح فرماندهی کند، باید معنویت‌محور باشد. فرمانده معنویت‌محور یعنی فرمانده‌ای که همه چیز را از خدا و برای خدا بداند، به خدا و وعده‌هایش ایمان، اعتقاد و اعتماد داشته باشد و باور کند که وقتی نیروی دفاعی حق در برابر نیروی تهاجمی ناحق قرار می‌گیرد، نیروی دفاعی حق پیروز خواهد بود و ایمان به تحقق وعده خداوند داشته باشد. در تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، فرمانده را یک انسان اخلاق‌مدار می‌دانند و معتقدند در نیروهای مسلح داشتن دین و اخلاق معیار تعیین‌کننده است. آن که از این ویژگی‌ها بی‌بهره باشد، جایی در نیروهای مسلح ندارد و آن کسی بر دیگران برتری دارد که در این ویژگی‌ها برتر باشد.

* انقلابی بودن دیگر ویژگی فرمانده است پایبندی به ارزش‌های اسلام و انقلاب تا آخر، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب اسلامی و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها و تسلیم نشدن در برابر فشارهای دشمنان معیار اصلی فرمانده انقلابی است. دشمنان انواع فشارها را وارد می‌آورند تا ما در مسیر حرکت به سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی دچار سستی، رکود، دودلی، کندی و واماندگی شویم. انقلابی یعنی کسی که هیچ فشاری نمی‌تواند او را در راه آرمان‌های انقلاب سست، ناامید و منصرف کند. کسی که پا در راه انقلابی بودن می‌گذارد باید اطمینان داشته باشد که به همه اهداف و آرمان‌ها نائل خواهد شد. ناامید نشدن به این راه، از شاخص‌های انقلابی‌گری فرماندهان است.

* حساسیت برابر دشمن و نقشه‌هایش و عدم تبعیت از دشمن موضوعی است که فرماندهی معظم کل قوا از آن به عنوان جهاد کبیر نام برده‌اند. باید توجه داشته باشیم که دشمن با فضاسازی‌ها و جوسازی‌های خود، می‌خواهد ما را از چه چیز منصرف کند و به چه مسیری ببرد.در چند ماه اخیر آمریکایی‌ها، لندن‌نشینان و منافقین حمله به ارتش را شروع کردند که این موضوع نشان‌دهنده مسیر درست ارتش است و از این بابت خدا را شکر می‌کنیم.

* تقوای دینی و سیاسی دیگر ویژگی مهم فرماندهان است رعایت تکالیف دینی و پرهیز از لغزشگاه‌هایی که مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرد نکته بسیار مهمی در فرماندهی است. باید مواظب باشیم که کدام راه، حرف، حرکت، رفتار و با چه کسی همراهی کردن مورد سوءاستفاده دشمن قرار می‌گیرد.دیگر ویژگی فرماندهی، بصیر بودن است. انتخاب راه درست، شناخت دشمن و ترفندهایش و اتخاذ موضع درست و به موقع برابر دشمن از نشانه‌های بصیر بودن فرمانده است. مهم‌تر از این‌ها، نکته‌ای است که فرمانده معظم کل قوا درباره مالک اشتر نخعی به عنوان الگو و اسوه همه نیروهای مسلح یاد کردند و آن بصیرت در انتخاب امام بود.صرف دستور دادن، برنامه دادن، هدف اعلام کردن و آن‌ها را به حال خود رها کردن و بلاتکلیف گذاشتن، نظارت نکردن، وسواس نداشتن، موشکافی نکردن و نایستادن پای برنامه‌ها، راه‌ها و دستورها فرماندهی مطلوب نیست. فرمانده مطلوب کسی است که هدف را نشان دهد، برنامه بدهد، راه را تبیین کند، دستورات بدهد، منابع را تخصیص دهد، نظارت و راهبری کند تا به نتیجه برسد.

* از قول چندین نفر از معصومین روایت شده است که می‌گویند خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، کجاست و به کجا می‌رود. روندشناسی و رویدادشناسی کلید موفقیت فرماندهان امروز و آینده است. این که آینده چگونه است و ویژگی‌های آن چیست و چگونه باید باشد و چه مدیریتی نیاز دارد مهم است.در دنیای سیال آینده که محیطی سیال بین دنیای واقعی و فضای مجازی جریان دارد و جنگی پرشدت در فضای حقیقی و مجازی برقرار است، تنها یکان‌های منعطف اعم از واحدهای کل و جزء جوابگو خواهند بود. فرماندهی مطلوب آینده باید بتواند در این محیط سیال در فضای واقعی و مجازی توانایی فرماندهی و مدیریت داشته باشد.

انقلاب اسلامی ایران هیمنه پوشالی آمریکا را از بین برد

ایسنا نوشت:
ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

ستادکل در ادامه با اشاره به شکست سیاست‌های استعماری و چپاول‌گرانه آمریکا در به یغما بردن سرمایه کشورمان در دوران قبل از انقلاب می‌افزاید: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری معمار کبیر انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خمینی (ره) هیمنه و قدرت پوشالی آمریکا از بین رفت و از این روست که شیطان بزرگ از همان ابتدای انقلاب اسلامی سیاست‌ها و طرح‌های پلید خود را به امید بازگشت به آن دوران و حضور در ایران پیاده و اجرا نموده است غافل از اینکه بدنه انقلاب و آحاد مردم در راه اقتدار و عزت انقلاب‌شان تا پای جان ایستاده‌اند و روند رویدادها در مسیری قرار گرفته که با قدرت‌یابی هر چه بیشتر انقلاب اسلامی زنگ‌های فروپاشی رژیم‌های سلطه و در راس آن آمریکای جهانخوار و رژیم صهیونیستی طنین‌انداز خواهد شد.

ستادکل نیروهای مسلح رمز توفیق ملت ایران در پیشبرد اهداف و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی را تبعیت از ولایت فقیه، وحدت و همدلی مردم و مسئولین نظام دانسته و تصریح می‌کند: ملت ایران با صبر و پایداری، بصیرت و هوشیاری و حضور فداکارانه خود در صحنه‌های نیاز انقلاب و کشور، تهدیدات و شیطنت‌های آمریکا و دیگر ایادی وابسته‌اش را به فرصت‌های راهبردی برای تداوم حرکت متعالی جمهوری اسلامی تبدیل می‌نمایند.

همچنین این بیانیه تصریح دارد : ملت ایران با بهره‌گیری از تجارب و عبرت‌های تاریخی مقاومت و ایستادگی برابر استکبار جهانی و آگاهی نسبت به طرح‌های شیطنت‌آمیز آمریکای شرور و دیگر بیگانگان در فتنه‌انگیزی‌ها با حضور معنادار و انقلابی خود در جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی حماسی و مقتدرانه یوم‌الله 22 بهمن در سراسر کشور تاکید می‌کنند که نقشه‌های شیطانی و مرمز دشمن برای انقلاب و کشور را با درایت و هوشمندی خنثی نموده و اجازه نخواهند داد استکبار جهانی و عناصر مرعوب، منحرف و وابسته با ایجاد آشوب‌های جدید عرصه‌های شکوهمند و اقتدارآفرین کشور را دچار تشویش و نگرانی کنند. آینده روشن و درخشان و پرقدرت متعلق به اسلام عزیز و انقلاب اسلامی است و ان‌شاءالله به زودی بشریت شاهد اضمحلال رژیم‌های سلطه و خودکامه خواهد بود.

یکی از ابزارهای دشمن در جنگ نرم ناامید کردن مردم است

ایرنا نوشت:

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی روز پنجشنبه در 'همایش دهه فجر تجلی وحدت ملی و مذهبی' درمشهد افزود: دشمنان کار و تبلیغ و سرمایه گذاری می کنند تا اعتماد مردم از نظام سلب شود اما نباید از فریب و تبلیغ دشمن ترسید. در عین اینکه باید نقد منصفانه به بعضی دستگاهها انجام دهیم اما نباید دل مردم خالی شود و احساس کنند نظام اسلامی ناکارآمد است.

وی ادامه داد: ایران به برکت انقلاب اسلامی مستقل ترین کشور دنیا است. بطور میانگین هر سال یک انتخابات آزاد و حقیقی داریم که جمهوریت و مردمسالاری نظام را مشخص می‌ کند. مردم خودشان در سرنوشتشان سهیم هستند و همه مسئولان مستقیم یا غیرمستقیم به انتخاب مردم هستند.  انقلاب اسلامی در طول این 40 سال از اصول و ارزشهای انقلابی و اسلامی خود عدول نکرده در حالی که دیگر انقلابها در دیگر کشورها نتوانسته اند در برابر فشارهای دشمنان تحمل کنند لذا یا از بین رفته اند و یا از ارزشهای خود عقب نشینی کرده اند.

وی در ادامه وظیفه روحانیت را بصیرت بخشی و آگاهی بخشی ذکر و بیان کرد: اگر مردم بصیرت دشمن شناسی نداشته باشند درست را از نادرست نمی توانند تشخیص دهند. روحانیت باید اذهان مردم را نسبت به اهداف متعالی انقلاب روشن کند.  در ناآرامیهای اخیر آمریکا هماهنگ کننده، عربستان تامین کننده مالی، منافقان پیاده نظام و رژیم صهیونیستی طراح بودند و برنامه داشتند تا آخر بهمن ادامه دهند و کشور را دچار جنگ داخلی کنند اما حضور آگاهانه و خودجوش مردم طرح پنج ساله آنها را خنثی کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در این 40 سال از همه دسیسه های دشمنان سربلند بیرون آمد و عامل آن هدایتهای امام خمینی(ره)، رهبری معظم انقلاب ، حضور آگاهانه مردم و وحدت قبایل مختلف است. شش برابر شدن طول راهها در کشور، 2 برابر شدن مسیر خطوط راه آهن، 20 برابر شدن ظرفیت بنادر، 30 برابر شدن تعداد سدهای مخزنی، 211 برابر شدن انشعابهای گاز و 14 برابر شدن توان تولید برق تنها برخی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی تاکنون هستند.

وی افزود: همه پیشرفتها با وجود شدیدترین نوع تحریمها بدست آمده اند. باید حقایق و خدمات را بگوییم و در کنار آن نقد منصفانه هم داشته باشیم. انقلاب اسلامی ثابت کرد یک کشور می تواند با قدرت، اقتدار و عزت در دنیا باشد و زیر سلطه غرب و شرق نرود. اگر باندبازی و گروهگرایی کنار برود پیشرفتها بیشتر هم می شوند.

نتیجه چشم امید به دشمن دوختن سقوط است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این همایش گفت: علت پیروزی انقلاب اسلامی تطبیق خواست مردم و رضای خدا است به این معنا که مردم بدنبال محقق کردن رضای خدا حرکت کردند و با تکیه بر تکلیف شرعی و دینی خود برای پیاده کردن احکام اسلامی و استقرار نظام اسلامی از جان گذشتند.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: با پیروزی انقلاب در سال 57 انقلاب تمام نشد بلکه در سال 57 اهرمی پیدا شد تا نظام حکومتی خود را در دنیا توسعه دهد. نقطه نهایی انقلاب در جهت تحقق جامع و جهانی شدن پیامبر(ص) نسبت به همه نسلهای روی زمین است و تا کفر براندازی نشود و استکبار از بین نرود و عدل الهی آسمانی اسلام بر دنیا حاکم نشود انقلاب ما ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگر امید ما به خدا باشد و بر او تکیه کنیم مسیر خود را می توانیم ادامه می دهیم و القای وابستگی به خدا در مردم تکلیف روحانیت انقلابی است. مقام معظم رهبری بر عنوان انقلابی بودن در همه مجامع تاکید دارند و سرمایه انقلابی بودن نیز ایمان و امید به خدا است. با این مبدأ اعتقادی ایمان و امید به خدا، باید از دشمن برید و حرکت انقلابی را در یک جریان پویا بسوی تکامل پیمود.

امام جمعه مشهد گفت: اگر در تداوم انقلاب اسلامی چشم به قدرت استکباری و امید به دشمن داشته باشیم مسیر انقلاب را نمی توانیم طی کنیم و انقلاب سقوط می کند. وظیفه ما مقاوم بودن در برابر دشمنان، تسلیم نشدن و امیدوار نبودن به آنها است.
همایش دهه فجر تجلی وحدت ملی و مذهبی با حضور 430 نفر از روحانیان شیعه و اهل سنت مساجد مشهد در مسجد جامع فاطمه الزهرا(س) این شهر برگزار شد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =