بحث در خصوص پرونده هسته ای ایران اصلی ترین محور این دیدار بود

نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه با وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرد. دیداری ساده که حاشیه های فراوانش آن را پر سر و صدا ساخت. پیش از این قرار وبد پادشاه عربستان با حضور در کاخ الیزه با رئیس جمهوری کشور میزبان دیدار کند اما ناگهان برنامه تغییر کرد و وزیر امور خارجه راهی الیزه شد . سعود الفیصل در میان بازار داغ شایعه ها در خصوص وجود ناراحتی و کدورت میان ریاض و پاریس به فرانسه رسید . دیدار با سارکوزی چهل دقیقه طول کشید و البته الیزه این دیدار را به سنت همیشه مثبت و کارساز توصیف کرد . گفته می شود که دو طرف در این دیدار در خصوص مسائل مهم منطقه ای، بین المللی و پرونده هسته ای ایران و راهکارهای برون رفت آن از بحران سخن گفته اند . شاهزاده فیصل نیز در گفت و گو با خبرنگاران مذاکرات خود را با سارکوزی "عالی و عمیق" توصیف کرد.

وی بدون اشاره به دلایل لغو سفر "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان به فرانسه،اعلام کرد که روسای دو کشور هنگامی که وقت کافی برای گفت و گو در خصوص مسائل مورد علاقه دو کشور داشته باشند، با یکدیگر دیدار خواهند کرد. این در حالی است که روزنامه فیگارو طرفدار دولت فرانسه پیش از این در نخستین گزارش خود درباره این دیدار نوشته بود، پاریس و ریاض برغم آنکه تمامی تلاش های خود را برای مخفی نگه داشتن تنش بین خود به کار بستند اما نتوانستند آن را بپوشانند.

وزیر امور خارجه عربستان در دیدار با خبرنگاران همچنین با شایعه خواندن اظهارات نقل شده از خود در مورد ایران و اسراییل،پرسید: "آیا شما فکر می کنید من چنین کلماتی را بر زبان آورده ام."
از وزیر خارجه عربستان نقل شده بود که گفته است "بهتر است ایران و رژیم اسراییل در جهان وجود نداشته باشند". سارکوزی در نوامبر سال گذشته از عربستان سعودی دیدار کرد. وی در این دیدار که در نخستین ماههای بحران اقتصادی فرانسه انجام شد با هدف جذب دلارهای نفتی عربستان از حضور شرکت های فرانسوی در آن کشور برای به دست آوردن قراردادهای بزرگ به خصوص در زمینه های هسته ای و دفاعی و همچنین ساخت قطار سریع السیر میان مکه ومدینه سخن گفته بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =