۰ نفر
۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۳

رشد قسمت‌های قشری مغز که مسئول متفاوت بودن انسان از سایر موجودات است، سیر ثابتی ندارد. به نظر می‌رسد مغز انسان با در نظر گرفتن اولویت‌های تحولی و ضروری زندگی،‌ اندازه خود را در دوران رشد تنظیم می‌کند

بهنوش خرم‌روز: مغز انسان در طول دوران حیاتش دوره‌های تحولی متفاوتی دارد. برخی از بخش‌های مغز در دوران جنینی کامل می‌شوند و برخی دیگر تا بزرگسالی به تحول و رشد خود ادامه می‌دهند. بر اساس گزارشی که ساینس‌دیلی منتشر کرده، گروهی از محققین دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن وقتی در حال مطالعه تاثیر تولد زودرس بر مغز افراد بودند، به نتایج جالبی در مورد تحول مغز انسان رسیده‌اند.

ظاهرا قسمت‌هایی از مغز که در نوزادی و کودکی بیشتر از هر دوران دیگری رشد می‌کنند، دقیقا همان قسمت‌هایی از مغز هستند که در مقایسه با موجواتی مثل شامپانزه‌ها و میمون‌ها، متفاوت و مختص به انسان هستند.

 همچنین بر اساس این مطالعه، نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند، در خطر اختلالات یادگیری، کمبود توجه، مشکلات رفتاری و نقص‌های شناختی قرار می‌گیرند. درست است که در سال‌های اخیر تعداد نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند، بیشتر شده، اما هنوز اطلاعات ما در مورد تاثیر واقعی این نوع تولد بسیار ناقص است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید در طول رشد، همه قسمت‌های قشر مغز، که مسئول فعالیت‌های پیچیده انسان است، بزرگ‌تر می‌شوند اما یک چهارم تا  یک سوم آن بیشتر از دو برابر می‌شود. یک احتمال این است که این نتیجه تغییراتی است که نوع انسان در طی تحول تاریخی خود داشته است. یک احتمال دیگر هم این است که چون اندازه سر نوزاد برای تولد محدودیت دارد، مغز قسمت‌هایی که در بدو تولد لازم دارد را از همان ابتدا بزرگ می‌کند، مثل قسمت‌هایی که برای شناخت والدین ضروری هستند، و باقی قسمت‌ها را برای بعد از تولد نگه می‌دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =