روزنامه اعتماد نوشت:روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد دولت سال آینده قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد. این گفته به آن معنا است که سال آینده دولت درآمد کمتری دارد درنتیجه اصلاحات اقتصادی کندتر پیش خواهند رفت و رویه غلطی که از گذشته باقی مانده ادامه پیدا می‌کند.

بحث افزايش قيمت بنزين در دو دهه گذشته تبديل به شاخصي از بي‌عملي و ناتواني دولت‌ها در تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي تبديل شده است. قيمت بنزين معياري است كه سياستگذاران اقتصادي از گذشته درگير آن بودند و هيچ‌كدام موفق نشدند برنامه‌اي را براي منطقي‌سازي قيمت آن و رويه‌اي را براي افزايش تدريجي اين حامل انرژي آماده كنند.

قيمت‌گذاري براي حامل‌هاي انرژي، تنها تعيين قيمت يك كالا نيست، بلكه قيمتي است كه براي تخريب محيط‌زيست و برداشت از منابع بين نسلي پرداخته مي‌شود. در مقابل توزيع نامناسب يارانه‌اي كه براي حامل‌ها انجام مي‌شود، نهايتا به زيان فرودستان خواهد بود. درنهايت هم مي‌توان به بحث درآمدزايي براي دولت اشاره كرد كه عدم افزايش قيمت بنزين دستيابي به بخشي از اين درآمدها را ناممكن مي‌كند.

عقب‌نشيني تصميم‌گيران اقتصادي در مورد قيمت بنزين پيام بدي را براي اقتصاد كشور به همراه دارد؛ چرا كه بدون افزايش قيمت بنزين و اجبار دولت براي پرداخت يارانه بيشتر براي حامل‌هاي انرژي، يعني سال آينده قوه مجريه توانايي كافي مالي براي سرمايه‌گذاري و ايجاد اصلاحات اقتصادي را ندارد و طبعا بخش مهمي از كارهايي كه توقع مي‌رفت سال آينده انجام شوند، به تعويق مي‌افتند.

هر چند از روي كاغذ ادعا مي‌شود با وجود عدم افزايش قيمت بنزين مشكلي در بودجه دولت به وجود نمي‌آيد، به نظر من كسري بودجه هم در سال آينده بر مشكلات فعلي اقتصاد اضافه خواهد شد. دولت از تعدادي از مردم جامعه تشكيل شده و تنها تفاوتي كه با ديگر بخش‌ها دارد در اين است كه قدرت و پول در دست اوست.آن ساختماني كه در ابتداي خيابان پاسداران وجود دارد، در اختيار دولت است و  در عمل تنها او مي‌تواند از جيب مردم براي زندگي آنها تصميم بگيرد؛ آن چيزي كه با نام تورم شناخته مي‌شود ماحصل چنين سياست‌هايي است كه با افزايش نقدينگي درواقع جيب مردم خالي‌تر مي‌شود، بدون آنكه جامعه در اين مورد تصميم گرفته باشد.

در چند دهه گذشته نگرشي كه بر حذف يارانه‌ها تاكيد دارد و تصور مي‌كند تنها با واگذاري اقتصاد به بازار است كه مي‌توان مسير توسعه را پيمود، به ديد غالب تبديل شد. سياست‌هاي غلط به اجرا گذاشته شده سبب شده اكنون اين نگرش با ترديدهاي جدي از سوي افراد مختلف مواجه شود و حالا مي‌توان گفت عده‌اي به‌طور كلي اين نگاه را قبول ندارند.

بخش ديگري از مردم هم مي‌گويند چه قيمت بنزين بالا برود و چه نرود در نهايت رفاه اجتماعي تغيير نخواهد كرد و براي اثبات گفته‌هاي خود به تجربه‌هاي گوناگون دو دهه اخير اشاره مي‌كنند. اينها انعكاسي است از عملكرد دولت كه در ذهن مردم به ترديد انجاميده است. 

بخشي از اين گفته‌ها درست است ولي اين رويه چيزي را تغيير نمي‌دهد و نبايد به آن دامن زد. بايد تلاش كرد دولت را به سمت رفتارهاي درست سوق داد و آن چه در جهان ثابت شده را پذيرفت. از سوي ديگر دولت بايد با مردم صحبت كند و شفاف‌تر از طرح‌هايش سخن بگويد، وگرنه اعتماد اجتماعي به راحتي به برنامه‌هاي اقتصادي آن جلب نمي‌شود.
45302

کد خبر 752848

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    2 1
    به ضرر کسانی که از مترو و بی آر تی استفاده میکنند چون هر ساله مترو گران میشه....
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    4 1
    اتفاقا گران شدن بنزین به ضرر همه هست خصوصا فرودستان، فقط کسانی سود میبرند که در کشور پالایشگاه دارند که ان هم اقازاده اند
  • عباس IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    7 0
    اتفاقا اگر دولت بی پول باشه برای مردم بهتره. دولت وقتی پولدار میشه مثل زمان دکتر میشه؛ پول ها به خارج رفته و کشور تهی میشه.
  • حمید RO ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    1 3
    بنزین رو گرون کنند در عوض حمل نقل عمومی رو رایگان و یا حداقل ۵۰درصد ارزان کنند و اتوبوس و مترو های جدید بیارند و تعدادشونو افزایش بدهند.ماتفاوت هزینه هم از همون گرونی بنزین جبران بشه.هم الودگی و هم ترافیک حل میشه اینجوری.من نمیدونم چرت بعضی ترجیح میدهند در هوای تهران سرطان بگیرند ولی پول بنزین کمتر بدهند.بهتره این افزایش بنزین فقط در تهران و شهرهای بزرگ اتفاق بیفته
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    2 0
    رویه غلط همین مدیران نالایق هستند هیچ کاری در این 40 سال جز ایجاد بدبختی برای مردم نشده تا کی باید این رنج 40 ساله ادامه پیدا کنه؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    1 0
    بنزین باید سهم بندی شود و گران نشدن آن به ضرر جامعه هیچ کس نیستهزینه های زیادی در سالهای گذشته برای اجرای سیستم سهمیه بندی شده که هم اکنون بلااستفاده استلطفا سیستم سهم بندی را با همین قیمت مطرح نمایید تا بررسی شود
  • بوئين زهرا IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    1 0
    بخش دولت و جیب آقایون و لا غیر

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین