کارشناس حمل و نقل درباره سیاست های عمرانی مرتبط به حمل و نقل در سال های گذشته پایتخت گفت: وقتی بزرگراه رسالت شرق و غرب را به عنوان مثال با تونل باز می کنیم، می بینیم که بعد از یک زمان کوتاه درست مثل همت در آن ترافیک می شود. این یعنی الگوی زندگی مردم با باز کردن بزرگراه جدید به طور منفی تغییر می کند.

ریحانه شاهنگیان به خبرآنلاین گفت: درمورد مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل که بسیاری از دیگر ابعاد زندگی شهروندان را نیز درگیر خود می کند دو رویکرد کاملا متفاوت در دنیا حاکم بوده است، یک این که فکر می کنند هر چه تسهیلات حمل و نقل بیشتر بشود زندگی برای شهروندان ساده تر و راحت تر می شود. این رویکرد سالیان سال است که طرفداران خود را داشته است و هنوز هم حداقل در تهران بسیاری طرفدارانش هستند. اما نتیجه این رویکرد در کشورهای پیشرفته تر و پیش از این دیده شده؛ بسیاری از این کشورها سال های پیش این زیرساخت ها را در مقیاس بسیار بزرگ ساخته اند و شرایطش را نیز داشته اند. بزرگراه ها و تونل ها و پل های زیادی ساختند و نتیجه اش آن چه انتظار داشتند نبود.

او ادامه داد: مساله حمل و نقل یک مساله پویاست و وقتی تغییری در آن ایجاد می کنیم با شرایط جدیدی مواجه می شویم و به یک تعادل جدید می رسیم. وقتی افراد راه برایشان به وجود می آید، سفر نیز برایشان به وجود می آید. این یک قاعده کلی است که دیگر اثبات شده. به همین دلیل هیچ وقت نمی شود این را گفت که راه و مسیرهای ما کافی خواهد بود.

شاهنگیان به باز شدن اتوبان رسالت در محور شرقی غربی اشاره کرد و توضیح داد: وقتی بزرگراه رسالت شرق و غرب را باز می کنیم، می بینیم که بعد از یک زمان کوتاه درست مثل همت در آن ترافیک می شود. این یعنی الگوی زندگی مردم با باز کردن بزرگراه جدید تغییر می کند. با این وجود مردم می گویند که می توانم خانه ام را در غرب نگه دارم و در شرق کار کنم، و برعکس. وقتی روی کاغذ بنویسید به نظر می رسد که تبدیل یک راه به دو راه جواب خوبی است اما در واقع این اتفاق نمی افتد چون مردم زندگی شان را براساس شرایط جدید انتخاب می کنند و الگوی جدید برایشان ساخته می شود.

او گفت: وقتی که حد یقفی برای ساختن و پر شدن راه ها وجود ندارد، مجبوریم که در نهایت یک نقطه خودمان ساختن را متوقف کنیم، نمی توانیم آن قدر بسازیم تا دیگر مشکلی وجود نیاید چرا که مشکل به تناسب به وجود خواهد آمد. هنوز نیز بسیاری این رویکرد را ندارند. بخشی از زیرساختها اجتناب ناپذیر است و نمی شود گفت که ما حداقلها را نیز نیاز نداریم کمااینکه در سالهای گذشته برخی از این راه ها و مسیرها جزو همان زیرساختمهای حداقلی بودند اما در همین نقطه متوقف نشدند و مدام بیشتر و بزرگتر شدند. نتیجه این فرایند را نیز داریم می بینم که مردم وابستگی شان به وسیله نقلی بسیار بیشتر شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا نسخه ای برای نجات تهران از این وضعیت وجود دارد، گفت: کلا در مورد مسایلی که به زندگی آدم ها مربوط است برگرداندن وضعیت به شرایط قبل که شاید از بسیاری جهت بهتر بوده، کار بسیار سختی است. وقتی مردم به این عادت می کنند که همواره از خودذروی شخصی استفاده کنند و وقتی که اصلا خودروی شخصی را با تکیه بر تعدد و تکثر زیرساختهای حمل و نقل شخصی می خرند، دیگر تغییر این شرایط خیلی سخت می شود. مشکل بزرگ این رویکردها هم این است اساسا این اشتباه را نباید در وهله اول مرتکب شد چرا که اگر مرتکب آن شدی هزینه بازگرداندن آن به شرایط پیشین بسیار بالاست. اما این به این معنا نیست که اصلا این اتفاق افتادنی نیست.

ریحانه شاهنگیان ادامه داد: تجربیاتی در دنیا هستند که با روش های مدیریتی کاملا رویکرد مردم را تغییر دادند و توانستند الگوی زندگی شان را بهبود ببخشند و بسیاری از این مسایل را حل کنند. البته انسان محور به آن معنایی که الان بسیار مصطلح است برای شهری مثل تهران چندان هم راحت نیست و این به ابعاد شهر و تمرکز امکانات و مراکز در قسمت های مختلف مربوط می شود. ولی این که میزان وابستگی مردم به خودروی شخصی شان کم شود اصلا نشدنی نیست منتها به یک مجموعه مدیریت شهری با رویکرد واحد نیاز دارد. یعنی این که حتما باید مدیریت تقاضا انجام بپذیرد. مدیریت تقاضا تلاش می کند که استفاده ار وسیله نقلیه شخصی به نوعی محدود شود اما روشش دو سمت کاملا متفاوت دارد. یکی اش محدود کردن و سخت کردن استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی است و دومی اش فراهم کردن وسیله نقلیه همگانی جایگزین است. اگر حمل و نقل عمومی مجهز و گسترده، پیاده روهای خوب، مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری و غیره فراهم نشود، این فرایند کاملا ناقص خواهد بود.

این کارشناس حمل و نقل در پایان گفت: به زبان تخصصی تر مدیریت شهری نباید صرفا به سیاست های فشاری و محدود کننده روی بیاورد و ضروری است که در کنار سیاست های فشاری حتما به سیاست های کششی هم بپردازد تا جایگزین وجود داشته باشد. اگر سیاست کششی متناسب با سیاست های محدود کننده و فشاری اتخاذ نشود، مردم باز الگوی زندگی شان را به یک شکل ناسالم دیگر تغییر می دهند. به عنوان مثال شما اگر هزینه استفاده از وسیله نقلیه شخصی را بالا ببرید اما به فکر تقویت حمل و نقل همگانی نباشید، مردم مجبور می شوند از تفریحات لازم خود بزنند، که این خود مسایل منفی دیگر برای آن ها به وجود می آورد. مساله جابجایی برای انسان اجتناب ناپذیر است و باید برای آن نگاه جامع وجود داشته باشد.

۴۷۴۷

کد خبر 754512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    132 4
    چون تعداد سفرها زیاد است. درایران برای یک کار اداری کوچک باید 5 بار مراجعه این یعنی 5برابر شدن ترافیک خیلی ساده است. درکشورهای دیگر مراجعه به ادارات کم است و کارها در حداقل زمان انجام می شود ولی اینجا همه کارها باید با مراجعات مکرر انجام گیرد
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      53 8
      ضمن اینکه در عصر دیجیتال نیازی نیست همه کارکنان هر روز در سر کار حاضر شوند. در تمام دنیا سیستم دورکاری برقرار است. شاید زمان ببرد ولی ارزشش را دارد فرهنگ دورکاری را در کشور اجرایی کنیم
    • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      60 2
      می دونید فرق ترافیک های دنیا با ایران چیه؟ در دنیا هرجا ترافیک باشه پلیسه اما در ایران هرجا پلیس باشه ترافیکه. واقعا فارغ از نیاز به اصلاحات رانندگی ملت و اصلاحات هندسی خیلی از ترافیکها به خاطر کارهای غلط پلیسه که میان حداقل دو باند شاهراهایی مثل همت غرب تقاطع مدرس یا کردستان جنوب روی پل را می بندند. و خود غوز بالای غوز درست می کنند
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      0 0
      بخاطر حضور مردم همیشه در صحنه توی خیابون ها و ترددهای غیر ضروریه
    • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      0 0
      ساختن بزرگراه یعنی تشویق مردم به استفاده از خود رو شخصی جالب است در پایتخت کره جنوبی برای مبارزه با ترافیک دو تا اتوبان را خراب کردند. باید بجای ساخت اتوبان کمیت وکیفیت وسایل حمل ونقل عمومی را بهتر کرد. اگر بطور میانگین نصف خرج اتوبان صدر را که دو طبقه کردند اتوبوسهای نو وبا کیفیت وارد سیستم حمل ونقل می کردند . خیلی بهتر بود.
    • محسن A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      1 0
      چرا دوستان همش میگویند تمام دنیا یا مثل تمام دنیا؟ آخه چه چیز ما مثل مردم دنیاست که اخلاق ترافیکی و استفاده از وسایل نقلیه و و و و و بخواد مثل بقیه دنیا باشه؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    98 6
    این را باید از ایران خودرو و سایپا پرسید که چهارچرخه های بی کیفیتشون را مثل سیب زمینی پیاز تولید میکنن و میریزن توی شهر
    • بی نام EE ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      50 1
      فکر کردی اینا تولید پرایدو متوقف میکنن.فک و فامیل خودشون بیکار میشن. طرف با فوق دیپلم سه و نیم میلیون حقوق میگیره از سایپا با کلی بن غذا و مزایا.
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    51 6
    اق اسمشان را تغییر بدید باور کنین مشکل حل میشه 98 درصد اماکن به اسم غیر ایرانی تغییدر داده شده وقتی اول خیابون اسم شو می بینی از زمین و زمان به خودت فحش میگی میبینی زدی به جدول و .....
  • بی نام RO ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    62 3
    اصولا در جهان ثابت شده که بدون مشارکت مردم هیچ چیزی محقق نخواهد شد یادش بخیر استادی میگفت با استخدام رفتگر شهر تمیزتر نخواهد شد مگر اینکه مردم رعایت کنند و در زمین آشغال نریزند و ترافیک با ساختن اتوبان و زیرگذر و رو گزر و بزرگراه حل نخواهد شد مگر اینکه مردم همکاری کنند و کمتر از ماشین شخص استفاده کنند.
    • شهرام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      11 1
      آفرین
  • مصطفی صالحی A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    57 0
    تنها با ساخت بزرگراه مشکل ترافیک حل نمی شود.مشک باید در اصلاح هندسی ورودی و خروجی ها جستجو کرد،که مانند قیف عمل میکنند.همچنین اصلاح شیوه رانندگی از الزامات کاهش ترافیک در شبکه بزرگراهی تهران هست
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    31 3
    ایران همینه دیگه......
  • abbas IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    43 2
    ساخت بزرگراه راهها در تهران راههای ورود و خروج به بزرگراه ها مناسب طراحی نشده و مسیرهای خروجی به علت باریک بودن هم باعث ایجاد ترافیک می شوند این موارد در طراحی لحاظ نمی شود
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    45 0
    چون ده کیلومتر راه بزرگراهی بشهر اضافه میشه اما همزمان 100هزار نفر جمعیت مهاجر هم به تهران وارد میشن و اینطوری نه تنها گره گشایی ترافیکی نمیشه بلکه گره ترافیک تنگ تر هم میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    37 8
    تا دیر نشده باید پایتخت ایران به نقطه دیگری تغییر کند
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      0 0
      واقعا...ظرفیت تهران خیلی وقته که تموم شده...
    • حسام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
      0 0
      تصور می‌کنید با جابجایی پایتخت، مشکل ترافیک تهران حل مبشه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    26 6
    من دکترای ترافیک دارم.. با بررسی وسیع داده های ترافیکی تهران و انالیز اطلاعات مشخص شد مشکل ترافیک تهران و هسته های اولیه ترافیک از چراغ های راهنمایی و دور برگردانها شروع شده و به کل معابر گسترش میابد ..و به طور خلاصه واجب ترین روش حل آن هم جدا سازی خیابانها در تقاطع ها با پلهای روگذر است نه چراغ راهنمایی و دور برگردان.
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      0 0
      پلیس هم بعضی راه هارا که باز است می بندد تا اونطرفیها رد بشوند مانند سه را ضرابخانه که بعضی وقتها 20 دقیقه پائین را می بندند تا آنهایی که از روی پل می روند رد شوند ویک ترافیک فاجعه بار در خیابان شریعتی بوجود میاورد مثل اینکه دوست دارند همه جا قفل شود
    • بی نام RO ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      0 0
      مشکل تهران مدیریت تقاضای ترافیکه آقای دکتر دیگه با افزایش و یا حتی بهبود وضعیت ترافیک نمی شود مشکل را جل کرد کوریدوری مثل خیابان آزادی خیابان انقلاب و دماوند آنقدر جذابیت سفر دارند که شما هر چقدر برایشان سیستم های حمل و نقلی جدید ایجاد کنید فقط مشکل را بزرگ تر کرده اید. باید در جهت مدیریت تقاضای حمل و نقل کار کرد تا سفرهای بی مورد کمتری ایجاد شوند
  • هاشم IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    37 0
    ما در این 40 سال ماشین تولید کردیم و حالا به مردم میگیم ماشین رو بیرون نیارن. میشه؟
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      2 0
      در همه دنیا مردم ماشین دارند ولی مرتب ازش استفاده نمی کنند برادر خودم در لندن می گه هفته ای یکبار یا دوبار ماشینش را بیرون می اورد.هر روز سر کار با مترو واتوبوس می رود . بجاش باید بنزین را گران کردتا مردم کمتر از اتومبیل استفاده کنند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    28 1
    مشکل ترافیک کیفیت پایین سیستم حمل و نقل عمومی هست. با ساخت اتوبان استفاده از خودروهای شخصی رو تشویق می‌کنیم و لذا اتوبان‌ها کار رو خراب‌تر می‌کنند. قبل از ساخت اتوبان باید سیستم حمل و نقل عمومی رو آنچنان منظم و باکیفیت کنیم که تمایل به استفاده از خودروی شخصی کاهش پیدا کنه. خرجی که بابت اتوبان‌ها می‌شه باید صرف بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی بشه.
  • بی نام EU ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    2 0
    چنین مسائلی راه حل های چند جانبه و فرآیند محور دارن. مثلا اصلاح الگوی اقتصادی تولید و مصرف بزرگ راه ها و تبدیل اونها به پروژه های اقتصادى زمینه رشد رو ایجاد میکنه اما ممکنه برای مردمی که به سفر مجانی عادت کردن سخت باشه. ابعاد متعدد فرهنگی و اقتصادى دیگه هم به همین ترتیب باید شناسایی و بررسی بشن تا طی فرآیند چندین ساله مشکل حل بشه.
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    14 0
    هم خیابونا ایراد داره.هم خروجیها.هم اینکه واسه هرچیزی باید بری بیرون رانندگی کنی.چون سیستم حمل و نقل عمومی خیلی کارامد نیست.و همه جا و هر مسیری رو نداره.و خوب مردم رو هدایت نمیکنند که چطور از کجا به جای دیگه باید بری.اپلیکشن و برنامه لازمه.و اینکه توی اروپا همه کارای اداری یا با اینترنته یا پست. ما دلمون خوشه دولت الکترونیک داریم.دفتر الکترونیک قضایی داریم.شهر داری و دولت هم همینطور.اما ایا اصل قضیه تغییری کرده.بجای اینکه بری توی یه اداره میری توی یه دفتر کوچیکتر برات کارتو انجام میدن با دریافت وجه.خب کجاش الان الکترونیک شده.مهم اینه که خودت از توی خونه یا سر کار بتونی کارتو یا با اینترنت یا با پست انجام بدی و به این دفترای به اصطلاح الکترونیک و مسخره مراجعه نکنی.
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    8 0
    پس نتیجه میگیریم در واقع وقتی تبلیغ خودرو اقساطی و تسهیلات خودرو میکنند، یعنی اینکه بر ترافیک افزوده میشود و ناخواسته دارن وضعیت ازدحام و شلوغی رو بسط میدن
  • رضا A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    19 0
    به نظر من ساده ترين و پر خرج ترين راه اينه كه مراكز اقتصادي و اداري شهر تهران را از حالت متمركز خارج كنند و به حاشيه شهر منتقل كنند
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    12 0
    چون این یک اصل ساده مهندسی ترافیک است که بدترین راه برای حل معضل ترافیک، ساخت بزرگراه ها و خیابان های بیشتر برای عبور و مرور خودرو هاست ... این رو هر کسی که حداقل یک کتاب از مهندسی ترافیک هم خونده باشه متوجه میشه، اما شهردار سابق تهران .......
    • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      0 0
      دقیقا
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    6 1
    چون قبل از ساخته شدن بزرگرا 18 تا ورودی از هر کوچه پسکوچه ای بهش میزنن....
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    22 1
    اینم مثل سد سازی مونه بدون کارشناسی فقط میخوان بسازن ....... شهرداری صبح پا میشه نذر میکنه فلان جا بزرگراه صدر بسازه دیگه چقدر روی ترافیک تاثیر داره اصلا مهم نیست ......مهم اینه که اگر برای ترافیک آب نداره برای آقایون نون داره......
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    13 0
    چون راه حل ترافیک ساختن پارکینگ نیست باید پول اتوبان ها به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کنه. ولی این به نفع خودروسازها نیست. پس پارکینگ بیشتر می سازن واسه خودروسازها. در نهایت چو دانی و پرسی سؤالت خطاست و تعداد خطاهاتون تازگیا خیلی زیاد شده.
  • بی نام RO ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    22 1
    تهران به اندازه کافی بزرگراه و خیابان داره ولی رانندگانش فرهنگ درست رانندگی کردن ندارند.
    • عرفان IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      1 8
      احتمالا شما تا لنگ ظهر می خوابی و بعد بیدار میشی میری تا سر کوچه نون پنیر میخری و میایی . فکر میکنی ترافیک تهران همون هست که بین درب خونه تا مغازه سر کوچه هست
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 0
    هیچ چی به جز تقاطع غیر هم سطح جواب نمیده نه جمعیت اینقدر کمه ترافیک روون باشه و نه دیگه جایی هست برای اتوبان و یا خیابون یاحتی پهن کردنشون فقط همون غیر همسطح 20 سال دیگه هم با این وضع بریم همین شرایط مسخره مسخره تر میشه. ولی دو تا تقاطع غیرهمسطح بشه 2 تا جلوییم. اینو ده سال پیش اقدام کرده بودیم وضع از الان بهتر بود. بعد هم دست هر ادمی ندیم شهرو یا پلیس خیابون رو نیوجرسی میزاره نازک میکنه که چی بشه خدا میدونه یا یه یارو ترافیک خونده ترافیک ور میداره از سر چهار راه میبره دوربرگردون فرقش چیه نمی دونم از این محل به اون محل بردن ترافیک که نشد کار.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    1 0
    خونه ی من نزدیک ایستگاه مترو هست و حتی الامکان جهت جابجایی از مترو استفاده میکنم، ولی بعضی از ایستگاه ها اینقدر شلوغ هست که آدم به خودش صد تا فحش میفرسته که چرا با ماشین شخصی نیومده و اینطوری تو مترو داره له میشه
  • بی نام GB ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 0
    یک بررسی تطبیقی بین طول بزرگراههای درون شهری شهرهای بزرگ لندن پاریس مادرید رم و حتی سئول انجام بدید مشخص خواهد شد.
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 0
    بزرگراههای ما اصولی ساخته نشدن پر از گلوگاهن یا بی حساب باریک میشن یا پهن وروری و خروجی ها طوری طراحی شدن که همه به هم گره میخورن اگه خط بزرگراه رو دنبال کنی یا یه دفعه ناپدید میشه یا سر از گاردریل درمیاره محل پیاده و سوار شدن مسافر دیگه تو خیابونهامون هم وجود نداره از بس به رعایت قانون نظارت نمیشه مردم همه دوبله سوبله چوبله توقف میکنن تا مسافر سوار و پیاده کنن مگه کمربند و خط عابر پیاده رو نظارت نکردن الان همه رعایتش می کنن فرهنگ مردم رو مسئولین شهری میسازن به شرطی که ....
  • مجتبی A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 0
    چون اکثر اماکنی که مردم باهاشون کار دارند در چند منطقه خلاصه شده مثل 6 و 12 و 11 و.. و هر چه قدر بزرگراه ساخته بشه مردم اخرش باید به این مناطق هجوم بیارند و از طرفی حمل و نقل عمومی هم افتضاحه. اگر بخواهیم مشکل ترافیک حل بشه باید تمرکز رو از این مناطق برداریم و حمل و نقل عمومی هم بهبود پیدا کنه.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 0
    مردم باهوش هستند و الان بالانس هزینه فایده بسیار به نفع راندن خودرو شخصی است نه استفاده از وسایل عمومی چون در کل ترافیک طاقت فرسا علیرغم سختی رانندگی رفاه بیشتری دارند. خطوط بی آر تی و مترو باید بیشتر شود که با محاسبه ای ساده مشخص می شود. در همه بزرگراه های تهران مثل چمران و ولیعصر خطوط ویژه برقرار شود. تعداد و رفاه اتوبوسها باید بیشتر شود خیلی بیشتر مثلا تا 2010 برابر وضع موجود. باید هزینه راندن خودرو شخصی بسیار بالابرود. البته نیازی به بالا بردن قیمت بنزین یا قیمت خودرو نیست تنها کافی است هزینه های پارکینگ، جرایم رانندگی شهری و زمانبر شدن حرکت با خودرو شخصی در مسیرها بیشتر از اتوبوس و مترو شود. تنها راه مدیریت مردم باهوش تغییر بالانس هزینه فایده به نفع استفاده از وسایل عمومی است.
  • شهرام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 0
    من از منتقدین جدی شرایط طرح ترافیک جدید بودم اما باید اعتراف کنم که اشتباه کردم. شاید بهتر بود دریافت عوارض طرح ترافیک به شکل جدید از سالها قبل و حتی در تمامی شهر تهران اتفاق می افتاد. این درسته که بیش از حد مجاز خودرو تولید و روانه خیابانها شده، این درسته که کیفیت بنزین خیلی خوب نیست اما اینم درسته که خود ما شهروندان هم رعایت نمیکنیم. من بارها در روزهایی که طرح زوج و فرد سراسری بوده خودروهایی را با پلاک غیر آن روز در سطح شهر دیده ام که طرح ترافیک نیز نداشته اند. شهر ما خانه ما
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    2 0
    علت این موضوع کاملا مشخص است.... صرفه اقتصادی بسیار کلان سرهم بندی خودرو به نسبت تولید اتوبوس و ون
  • جواد A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    5 3
    یکی از دلایل ترافیک عرض کم خیابان هاست به عنوان مثال خیابان ولیعصر در سال 1313 ساخته شده و عرض خیابان به تعداد ماشین های اون زمان ساخته شده خوب معلومه پس از 83 سال این همه ماشین تو این عرض خیابان جا نمیشن شهرداری هم خیابان رو عریض نمیکه به خاطر اثار باستانی خوب ببینید چقدر بنزین تو این ترافیک هدر میره چ قدر لنت ترمز و صفحه کلاج از بین میره و سالانه بخاطر همین قطعات چقدر پول از مملکت خارج میشه
    • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      1 0
      جا نداره برای حرکت بعد فقط اتوبوس اضافه کردن و گازوییل دخل درختهای مسیر رو آورده. جاش تراموا برقی بزارن هم یه لاین اضافه میشه و هم الودگی به حداقل میرسه. همه بهود لزوما سخت نیست و غیر قابل اجرا کمی دلسوزی میخواد که دیده نمیشه.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      1 0
      کجای دنیا مرتب عرض خیابان را زیاد می کنند .
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    4 1
    فقط و فقط بی تدبیری مسئولین مرتبط با ترافیک و تولید بی رویه خودرو به نحوی که فضای عبوری خودرو در تهران تنها قابلیت 300 هزار خودرو را دارد در حالی که در تهران بیش از 1/5 میلیون خودرو در حال تردد می باشد این موضوع یهنی 5 برابر ظرفیت شهر
  • میثم A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 0
    بخش عمده معضل ترافیک تهران بخاطر فرهنگ غلط رانندگیه. ماشینهایی که مدام لاین عوض میکنند. موتورهایی که از در و دیوار شهر بالا می روند و زیر بار هیچ قانونی نمی روند. مسافرکش هایی که قدم به قدم ترمزهای ناگهانی میزنند.پاساژها و برجهایی که غیراصولی ساخته شده اند و مردمی که تفریحشون دور دور کردن در خیابونها و موبایل بازی هنگام رانندگیست. همه و همه دست به دست همه داده تا تهران روز به روز در دود و ترافیک بیشتری فرو بره.
  • دانا A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    ایستگاههای مترو باید پارکینگ وسیع داشته باشند . واقعا کجای تهران پارکینگ درست و حسابی هست؟ وقتی فقط منفعت طلبی در میان باشد ، وضعیت همین می شود که حتی یک میلیمتر برای رفاه عمومی نمی ماند .
  • d A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    بزرگراه ساختن پتانسیل سفر هارو زیاد تر میکنه
  • بی نام RO ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    1 1
    تنها راهش اینه که دولت از تهران بره.