۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰

ایسنا نوشت: فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد احتمال ورود ارتش سوریه به عفرین برای کمک به گروه‌های کرد در مقابله با حمله ترکیه به این منطقه را بعید ندانست و تاکید کرد، آمریکا هیچ‌گونه حمایت نظامی از یگان‌های کرد نداشته است. وی روسیه را به هماهنگی گسترده با ترکیه و باز کردن حریم هوایی سوریه برای جنگنده‌های آن متهم کرد.

سیبان حمو، فرمانده کل یگان‌های مدافع خلق کرد در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا این یگان‌ها با ورود نیروهای ارتش سوریه به عفرین موافقت خواهند کرد یا نه، گفت: ما هیچ مشکلی با ورود نیروهای ارتش سوریه به عفرین برای دفاع از این منطقه و مرزهای آن در مقابل نیروهای اشغالگر ترکیه نداریم.

حمو گفت: دولت دمشق همواره تاکید دارد که عفرین بخشی از خاک سوریه است و ما نیز همواره می‌گوییم، اگر عفرین بخشی از سوریه است پس دولت باید به مسؤولیت خود در قبال آن عمل کند.

وی افزود: گروه‌های کرد مناطق تحت کنترل خود را بخشی از خاک سوریه می‌دانند.

فرمانده کل یگان‌های مدافع خلق کرد با اشاره به اینکه تا این لحظه هیچ‌گونه گامی عملی از سوی دولت دمشق در برابر ترکیه در عفرین انجام نشده،‌ تاکید کرد،‌ هماهنگی محدودی با مسؤولان دمشق برای سهولت بخشیدن به ارسال‌ کمک‌های بشردوستانه به عفرین داریم.

وی در ادامه غرب را به حمایت از عفرین دعوت کرد و گفت: پس از آنکه یگان‌های مدافع خلق کرد به نیابت از کل کشورهای جهان علیه تروریسم داعش مبارزه کردند،‌ اروپا و کشورهای غربی حق ندارند تنها در برابر اقدامات ترکیه در عفرین همچون تماشاچی بنشینند.

گروه‌های کرد ساکن عفرین پیشتر در پی آغاز عملیات "شاخه زیتون" ترکیه به این منطقه از دمشق خواسته بودند برای حمایت از این منطقه وارد عمل شده و نیروهای خود را در مرز با ترکیه مستقر کنند.

حمو در کنفرانس مطبوعاتی که در شهر عفرین واقع در حومه شمالی حلب برگزار شد، گفت: آمریکایی‌ها از عفرین هیچ‌گونه حمایت تسلیحاتی نکردند و حتی یک گلوله به ما ندادند و ما در حال خرید اسلحه از گروه‌های پیرامون خود در ادلب و اعزاز هستیم و با امکانات خودمان از بازار سیاه اسلحه تهیه کرده‌ایم و حضور آمریکایی‌ها در شمال سوریه برای حفظ ثبات کشور و انتقال سیاسی است.

وی در ادامه این کنفرانس روسیه را متهم کرد که حریم هوایی را برای ارتش ترکیه جهت بمباران عفرین گشوده است و تبادل اطلاعاتی میان ارتش روسیه، ترکیه و منافع مشترکی میان آن دو وجود دارند.

حمو در ادامه از دمشق خواست مسؤولیت خود در دفاع از شهر عفرین که بخشی از خاک سوریه است، را بپذیرد.

وی افزود: دولت خودگردان کردها در عفرین چند روز قبل تاکید کرد که دمشق باید مسؤولیت‌های خود را در قبال عفرین بپذیرد و ما برای دمشق این حق را قائل هستیم که اقدامات لازم برای حمایت از عفرین را در پیش گیرد و ما موضعگیری نسبت به مرزهای سوریه نداریم اما در حال حاضر هیچ طرحی عملی از سوی دمشق در مورد عفرین اجرا نشده و عفرین بخشی جدایی ناپذیر از خاک سوریه است و دمشق باید به خواسته‌های تشکل‌های موجود در شمال کشور توجه کند و اگر عفرین را بخشی از خاک سوریه می‌داند باید از آن حمایت کند.

وی تاکید کرد: دمشق ارسال کمک‌های بشردوستانه و انسانی و نیز محموله‌های دارو به عفرین را سهولت می‌بخشد اما هیچ همکاری و هماهنگی در مورد تسهیل انتقال شبه‌نظامیان کرد به عفرین وجود ندارد، هماهنگی‌هایی هست اما تنها محدود به کمک‌های بشردوستانه بوده و دمشق اجازه می‌دهد که کمک‌ها از شرق (کانتون الجزیره و کوبانی) به عفرین منتقل شوند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    8 13
    کردهای سوریه خیلی مظلوم هستند در ضمن از بقیه عاقل تر هستند...
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    4 10
    برادر خوبم، کردها مظلوم هستند ولی عاقل نیستند سالهای متمادی است که آلت دست دیگر قدرتها شده و قتل عام میگردند. شاید بدین دلیل است که رهبری پخته و سیاستمدار ندارند تا دنیا را فقط از نوک مگسک کلاشینکف ننگرند. آنها دارای توان سیاسی حفظ دستاوردهای خویش نیستند. جهان مبارزات آنان علیه داعش را ستود و بعد همان مبارزان توسط حکومت ترکیه فاشیست قتل عام شدند چرا؟ جای تعمق دارد
    • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      1 1
      از نظر شما عاقل بودن یعنی اینکه وایسن هرکس هرکاری میگه بکنن و صداشون هم درنیاد. نه عزیزم اگر کردها میخواستن اینطوری باشن، مثل علویها و آشوریها و ... محو شده بودن.