۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۷

رییس اسبق کانون صرافان گفت: تنها راه صحیح برای تقویت پول ملی، کنترل نرخ تورم است که آن هم فقط در اختیار دولت‌ها است.

اصغر سمیعی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که کاهش قیمت دلار ادامه دار است؟ اظهار داشت: همانطور که قبلا هم گفته‌ام، چون بیش از ۸۰ درصد از ارز مورد نیاز کشور توسط یک مرجع عرضه می‌شود، بنابراین قیمت‌ها را هم همان مرجع تعیین و تنظیم می‌کند و البته تا هر مقدار که صلاح بداند، می‌تواند آن را بالا و پایین ببرد.

وی افزود: اینکه آیا دلار با قیمت پایین‌تر از ۴۵۰۰ تومان با واقعیت قیمت نزدیکی دارد یا خیر، بحث دیگری است.

رییس اسبق کانون صرافان ایران عنوان کرد: به نظر من اگر این سخن رییس کل بانک مرکزی در مرداد ۹۲ که قیمت ۳۲۰۰ تومانی برای دلار را صحیح و طبیعی ارزیابی می‌کردند را درست تلقی کنیم، قیمت ۴۵۰۰ تومانی برای امروز از واقعیت فاصله دارد.

سمیعی متذکر شد: اگر قیمت دلار در مرداد ۹۲ یعنی چهار سال و نیم پیش ۳۲۰۰ تومن بوده باشد، با تورم متوسط حداقل ۱۵ درصد و فاصله با تورم در کشورهای حوزه دلار، محاسبه نرخ فعلی سخت نیست.

وی عنوان کرد: حتی اگر متوسط فاصله تورم را ۱۲ درصد هم بگیریم، باز هم نرخ‌های فعلی نمی‌تواند واقعی باشد.

رییس اسبق کانون صرافان خاطرنشان کرد: همه ما درآمدمان ریال است و قوت ریال باعث رفاه و ثروت ما می‌شود، ولی به شرطی که واقعی باشد و تنها راه صحیح برای تقویت پول ملی، کنترل نرخ تورم است که آن هم فقط در اختیار دولت‌ها است.

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    24 1
    آقای صراف همین هفته پیش بود که قیمت مد نظرت بود. ولی شما به همون قیمت هم نمیفروختین.
  • بام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    9 0
    به من نگفت دریافت شد من دادم
  • سعید A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    26 0
    دوستان لطفا هرکس خودش یه بار این حساب و کتاب رو بکنه دلار امریکا سال 57 معادل 7 تومان بوده در مدت این 40 سال هم امریکا تورم داشته و هم ایران. تورم امریکا در این 40 سال باعث شده که هر دلار امریکا در سال 1979 معادل 3.6 دلار در سال 2017 ارزش داشته باشد. تورم ایران هم باعث شده هر تومان سال 57 معادل 800 تومان سال96 ارزش داشته باشد با توجه به موارد فوق معادل تومانی هر دلار امریکا در سال 96 معادل 1600 تومان باشد. اخه چطوری میگین دلار باید 4500 تومان تا پنج تومان باشد. خوب دو خط محاسبات ارائه بدین ما هم بفهمیم
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      0 3
      طبق محاسبات خودتون که هر تومان سال 57 الان شده 800 باید همون عدد 7 سال 57 رو در 800 ضرب کنید که میشه 5600 تومن قیمت واقعی دلار در سال 96.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
      0 0
      دوستان دلار هم تورم داشته دلار سال ۵۷ همان دلار سال ۹۶ نیست. ارزش هردلار سال ۵۷ معادل ۳.۶ دلار سال۹۷ تست پس اگر قصد داریم ارزش ریالی دلار را در سال ۹۶ حساب کنیم باید ۵۶۰۰ را بر ۳.۶ تقسیم کنیم که میشه ۱۶۰۰ تومان علاوه براین روش دیگری هم وجود داره کارشناسان صندوق بین المللی پول سبد کالایی را ور نظر گرفتن وهزینه لارم برای تامین اون رو در کشور ما با امریکا مقایسه کردن. محاسباتشون نشون میده هر دلار امریکا معادل ۹۰۰ تومان پول ایران قدرت خدید داره.حالا با توجه به اینکه کشور ما در حال توسعه است نرخ ارر مبادلاتی باید دو تا چهاد برابر این مقدار باشه. یعنی ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان و نه بیستر
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    1 0
    این مساله که اختلاف تورم بین کشور ما و امریکا و اضافه کردن سالیانه اون برابر ریال قیمت واقعی دلار هست رو کسی کتمان نمیکنه .مشکل اینجاست که دولت مردان ما هم گام با این تورم توان افزایش 10 تا 15 درصدی قدرت خرید مردم رو ندارند و این افزایش منطقی قیمت ارز در نتیجه این ناتوانی باعث فشار شدید بر مردم و فقیر تر شدن و بیکار شدن بیشتر مردم رو نتیجه میده.پس مردم حق دارند نسبت یه ریال ریال افزایش نرخ دلار حساس باشند چون به اون درصدی که دلار بالا میره قدرت خرید مردم نه افزایش پیدا میکنه بلکه به همون درصد کاهش هم پیدا میکنه که این شکاف سالهاست که پر نشده.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    3 0
    ایا در زمان اقای خاتمی که نرخ دلار از 400 به حدود 800 رسید هم مردم ما اینقدر پیگیر نرخ دلار بودند؟خیر چون همراه با این افزایش قیمت ما بهترین دوران اقتصادی رو داشتیم.
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    1 0
    مگر تورم این چند ساله تک رقمی نبود؟ این تورم متوسط 15 از کجا اومد؟ یا آمارهای قبلی درست نیست یا ایشان بدلیل منافع دنبال افزایش قیمت ارز؟ درضمن اگر ارزهای دیگر مثل یورو را نشسبت به قیمت های سال پیش بسنجید بیش از 40 رشد کرده
  • پایدار IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    1 1
    باسلام شما دارید نرخ دلار را براساس قیمت ۳۲۰۰ سال ۹۲ و تورم سالهای بعد از آن می سنجید درصورتیکه نرخ دلار در همان سال معقول نبود. متاسفانه بعضی از تئوریسین های اقتصادی بد موقع و مغرضانه مصاحبه می کنن و نمی زارن آرامش در اقتصاد حکفرما باشه. شما روزنامه نگاران و سایت های خبری اگه دلتون میسوزه باید از انتشار بعضی از اخبار حتی اگه فکر میکنن درسته خودداری کنن.عرض کردم حتی اگه فکر میکنن درسته
  • مجتبی گلی DE ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    1 0
    ایکاش ایشان مبنای محاسبه را نرخ دلار در ابتدای سال ۹۱ در نظر میگرفتند .... مطمئنا ایشان میدانند که قیمت دلار از سال ۹۱ تا ۹۲ از رقم ۱۸۵۰ رسید به ۳۲۰۰ تومان یعنی حدود ۹۷۵درصد افزایش قیمت .... بنابراین لطف کنند از ۱۸۵۰‌شروع کنند و با ۱۲ درصد سالیانه که مبنا قرار دادند برسند به سال ۹۶ و ببینند چند میشود؟