۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۱

دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران گشایش یافت

دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران بامحوریت سوانح طبیعی در حالی گشایش می‌یابد که ایران یکی از سانحه‌خیزترین کشورهای دنیا به شمار می‌آید و تاکنون زلزله‌های و حوادث طبیعی بسیاری را با خسارات بسیاری پشت سر گذاشته است. ظاهراً قرار است این دفتر که با مرکزیت ایران تأسیس شده است گامی در جهت توسعه‌ وجبران خسارات و مشکلاتی باشد که در هنگام وقوع سوانح طبیعی رخ می‌دهد چراکه در برهه‌ای از زمان به دلیل آماده نبودن کشورها در مقابله با بلایای طبیعی و سوانح، ویرانی‌ها و تلفات روزافزونی در سراسر جهان به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد شد. با این حال صبح روز گذشته این دفتر با حضور معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و وزیر و مسکن وشهرسازی ایران رسماً آغاز به کار کرد.

به گزارش خبر، محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم گشایش رسمی دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران اظهار کرد: این منطقه با رشد روزافزون جمعیت شهری مواجه است که به امید وضعیت معیشتی بهتر از مناطق روستایی یا شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر مهاجرت می‌کنند و اغلب در مناطق پرخطر شهرها مانند مسیل‌ها، گسل‌ها ساکن می‌شوند در نتیجه رشد شهرنشینی در چنین کشورهایی مترادف با افزایش آسیب‌پذیری آنهاست.

وی با بیان اینکه منطقه آسیا و اقیانوسیه از سانحه‌سازترین مراکز جهان به شمار می‌رود، تصریح کرد: 90 زلزله در ایران طی 90سال اخیر رخ داده است که 18 زلزله آن بالای 7 ریشتر بودند.

سعیدی‌کیا افزود: بنا بر اعلام کارشناسان احتمال مرگ افراد به واسطه بلایای طبیعی در کشورهای در حال توسعه بیشتر از این میزان در کشورهای توسعه یافته است اما در هزاره سوم سوانح ناشی از تغییرات، آب و هوا و ناپایداری آن نیز به عنوان چالشی اساسی خودنمایی می‌کند چراکه تجربه ثابت کرده است که اغلب کشورهای در حال توسعه وقوع غیرقابل پیش‌بینی بلایای طبیعی را نادیده می‌گیرند و همه توان اجرایی خود را صرف سایر امور می‌کند. به این امید که هیچ حادثه‌ای رخ نخواهد داد یا در صورت وقوع چنین حوادثی می‌توان روی کمک‌های بین‌المللی حساب کرد.

وی تصریح کرد: نظر به اینکه تجارت ارزنده متخصصان و کارشناسان ایران در بازسازی زلزله‌های منجیل، رودبار و بم به دست آمده است برآن شدیم تا این تجربیات را با همکاری برنامه اسکان بشر ملل متحد با تجربیات سایر کشورهای منطقه تبادل نموده و پس از تلاش‌های فراوان شاهدیم که امروز این دفتر با هدف گسترش و تقویت همکاری ایران و سایر کشورهای عضو ملل متحد با هبیتات و سایر نهادها و صندوق‌های ملل متحد در زمینه مقاوم‌سازی در برابر زلزله در ایران گشایش می‌یابد.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: امیدواریم این دفتر بتواند با مشارکت مؤثر مرکز اسکان ملل متحد و وزارت مسکن و شهرسازی و با تکیه بر همکاری کشورهای عضو هبیتات در گردآوری و انتظار اطلاعات در زمینه بهترین نمونه‌های عملکرد مربوط به مقاوم‌سازی در برابر زلزله کمک در جهت ظرفیت‌سازی در زمینه مقاوم‌سازی بناها در برابر زلزله از طریق تقویت مهارت، توسعه نهادی و بهبود روند سیاست‌گذاری تلاش کند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ظرفیت‌ها به منظور تأمین حمایت‌های فنی در مورد موضوعاتی از قبیل برنامه‌ریزی مجدد جوامع، حمایت از مقاوم‌سازی مسکن در برابر زلزله، تأمین کمک و حمایت فنی در آماده‌سازی و اجرای برنامه‌های مربوط به مقاوم‌سازی در برابر زلزله و ارتقای مشارکت کارشناسان در زمینه مقاوم‌سازی در برابر زلزله تلاش کند.

همچنین تیبایجوکا معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در این مراسم هم گفت: سوانح و بلایای طبیعی اخیر این واقعیت را به خاطر می‌آورد که ایجاد سکونتگا‌ه‌هایی با سازه‌های مقاوم و پایدار را نادیده گرفته‌ایم و این کار به بهای زیان دهشتناکی به جان و مال انسانها تمام شده است.

وی با تأکید براینکه نمی‌توان چالش‌های موجود در زمینه مقاومت و پایداری بناها را در شهرهای کوچک و بزرگ، و روستاها که کشورهای جهان را می‌سازند نادیده گرفت. تصریح کرد: اولین گام در راستای مدیریت سوانح و بلایا کاهش میزان آسیب‌پذیری از طریق اتخاذ رویکرد‌ها و معیارهای مناسب کاهش خطرات است و افزایش وقوع سیل‌های مکرر و بروز خشکسالی‌های متمادی از پیامدهای تغییرات اقلیمی است.

وی خاطر نشان کرد: زلزله از جمله سوانح طبیعی است که اساساً به دلیل قصور در ساخت بناهای مناسب و استفاده از فنون مناسب ساخت، قربانیان کثیری بر جای می‌گذارد و امروزه شیوه‌های ساخت و ساز با استفاده از تکنیک شبیه‌سازی زلزله از جمله فن‌آوری‌های نسبتاً شناخته شده است، اما نبود آموزش و ضعف در اجرای مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی از علل عمده بروز تراژدیهایی در تاریخ بشر است.

وی گفت: دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران باید در این زمینه نقش کلیدی ایفا کند و به ویژه در برپایی کارگاه‌های آموزشی در سطوح منطقه‌ای و تبادل تجربیات در مورد بهترین نمونه‌های عملکردی با کشورهایی که در معرض سوانحی مشابه با ایران هستند، اقدام کند.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی این دفتر کاهش سوانح برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران را اشاعه و ارتقای توسعه، انشار و کاربرد مهارت و اطلاع‌رسانی در مقاوم‌سازی در برابر زلزله و کمک در جهت ظرفیت‌سازی در زمینه مقاوم‌سازی بناها در برابر زلزله از طریق تقویت مهارت، توسعه نهادی و بهبود روند سیاستگذاری است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =