۰ نفر
۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲

سیدرضا اکرمی*

رهبر معظم انقلاب اخیراً فرمودند «در همه‌ زمینه‌ها پیشرفت اتفاق افتاده اما در زمینه‌ عدالت باید کار کنیم و باید از مردم و خدا عذرخواهی کنیم. درباره عدالت مشکل داریم. ان‌شاءالله با همت مردان و زنان کارآمد در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد».

اظهارات رهبری برآمده از متن اسلام است، هر روز در قنوت نماز می گوییم «ربنا لا تؤاخذنا ان نسينا او اخطانا»، یعنی اگر فراموش و خطایی کردیم به پیشگاه خدا عذرخواهی می کنیم. در حالات رسول اکرم (ص) نیز آمد که هر روز 70 مرتبه از پیشگاه خدا استغفار می کرد، در صورتی که پیغمبر و معصوم بود.

انسان مثل آیینه می ماند، هر روز گرد و ذره ای روی صفحه او می آید، بنابراین همه ما اشتباه و خطا می کنیم، برای همین راه توبه را پیش پای بشر گذاشته‌اند. در این سی و نه سالی که از عم انقلاب گذشته است، کسی نمی تواند بگوید هیچ اشتباه، خطا و قصوری رخ نداده، قطعا قصور وجود داشته و دارد.

امروز فاصله طبقاتی در همه جا مشاهده می شود، حتی در خانواده های خودمان، بین زن و شوهر، بین برادران و خواهران بی عدالتی است و نمی توان این مسائل را نادیده گرفت. رهبری پیشگام و پیشقدم شدند و اعلام کردند «ما در حوزه عدالت مشکل داریم». امام راحل نیز در مواردی از مردم عذرخواهی کردند. پس نباید برخی این سخن رهبر انقلاب را سوژه کنند و دائم بگویند «عدالت نیست»، سوءاستفاده از این تواضع و حقیقت، یک گناه است و نباید انجام گیرد. این مواضع باید همه ما را واردار کند به تفکر درباره این مسئله که همه درباره مسئله برقراری عدالت خطا کرده‌ایم. قرآن می گوید «خودتان را وارسته و پیراسته ندانید».

رهبر معظم انقلاب با صداقت حقیقتی را بیان کردند؛ حالا هر کسی با خودش باید این مسئله را تطبیق دهد و همه با تواضع و فروتنی خود را کنترل کنند تا انشاءالله جامعه‌ای پاکتر داشته باشیم. جامعه را نباید از هم تفکیک کرد، جامعه از فرد شروع می شود و به خانواده و نهادهای بزرگتر می رسد. اجرای عدالت متولی خاصی ندارد. قرآن می گوید «کسانی که ایمان آوردید همدیگر را بپایید».

مردم، قوه مجریه، قوه قضائیه، قوه مقننه و همه دستگاه ها برای برقراری عدالت باید بپذیرند که مراقب خود و دیگران باشند و اگر خطایی بود، عذرخواهی کنند.

* عضو جامعه روحانیت مبارز تهران

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758397

برچسب‌ها