وزیر نفت سابق عربستان می گوید که خیال کشورش بابت آنچه او تغییرات اساسی در بازار نفت خام و دیگر سوخت ها خواهنده راحت است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اویل پرایس، علی‌النعیمی ، وزیر نفت سابق عربستان سعودی که با روی کار آمدن محمد بن‌سلمان، ولیعهد جوان سعودی، به دنبال پافشاری بر استراتژی سهم بازار نفت ناگزیر به ترک وزارت نفت شد در یک سخنرانی در بحرین اعلام کرد که هیچ نگرانی‌ درباهر کاهش تقاضا برای نفت اوپک و افت قیمت نفت خام ندارد.

بررسی ها نشان می دهد که دهه آینده تقاضا برای سوخت خودروهای خیابانی به شدت کاهش می‌یابد و با همه‌گیر شدن خودروهای الکتریکی، مشتری‌های سوختی نفت نیز کمتر می‌شوند.

 از سوی دیگر سیاست‌های حفاظت از محیط زیست نیز موجب کاهش تولید برق از نفت و مشتقات ان خواهد شد و درنتیجه عرصه برای یکه‌تازی انرژی‌های تجدیدپذیر باز می‌شود،حال آنکه النعیمی که خود ۲ دهه سکان نفت عربستان را در دست داشت معتقد است که جای ریاض در این تغییرات امن خواهد بود.

 او آینده درآمد نفتی را از محل رشد چشمگیر تقاضا برای محصولات پتروشیمی می‌داند و سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در پتروشیمی‌های شرق آسیا و آمریکا را نقطه برد آرامکو معرفی می‌کند.

در حال حاضر عربستان همچنان ۲۶۰ میلیارد بشکه نفت در مخازن میدان‌های نفتی خود دارد که منتظر استخراج هستند و آرامکو برنامه‌ریزی کرده تا به سادگی با حفظ مشتری‌ خارجی، محصولی از نفت تولید کند که آینده دنیا به آن نیاز دارد.

النعیمی همچنین راه گریز دوم عربستان را در انتقال درآمد به مواد معدنی دیگر دانست و یادآوری کرد که انرژی‌های نو نیازمند پنل‌های خورشیدی و مقدار زیادی سیلیکون هستند که به‌وفو در بیابان‌های شبه‌جزیره یافت می‌شود.

در همین حال خالد الفالح، وزیر انرژی این کشور هم در سخنانی ارزش معادن غیرنفتی عربستان را ۱/۳ تریلیون دلار برآورد کرد و یادآور شد که این فقط ارزش مواد معدنی خامی‌ست که می‌توان از این معادن استخراج کرد و هیچ ارزش افزوده‌ای بابت انچه از این مواد می‌توان تولید ثانویه داشت محاسبه نشده است.

بنا به گفته او انواع فلزات استراتژیک و مواد معدنی الکترونیکی در زمره ذخایر طبیعی عربستان است.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =