ایران به تکنولوژی و دانش فنی ساخت لوله های گاز ترش که از نیازهای اساسی پروژه های پارس جنوبی است دست یافت.

 لوله های گاز ترش نوعی لوله های فولادی است که برای انتقال گاز ترش استخراجی از میدان های گازی پارس جنوبی و شمالی و سایر میدان های گازی جنوب کشور به پالایشگاه های گاز مورد نیاز است. طبق برآوردهای صورت گرفته نیاز هر یک از فازهای پارس جنوبی به لوله های گاز ترش حدود 220 کیلومتر است که پیش بینی می شود جمع لوله های گاز ترش مصرفی تا پایان پروژه های  پارس جنوبی به 2000 کیلومتر خواهد رسید. به دلیل تکنولوژی پیچیده تولید لوله های گاز ترش تا پیش از این، لوله های گاز ترش مورد نیاز پروژه های پارس جنوبی با صرف هزینه های ارزی سنگین از خارج وارد می شد اما از چندی پیش لوله سازان معتبر داخلی که شرکت لوله سازی ماهشهر یکی از بزرگ ترین و پیشرفته ترین آنهاست، مطالعاتی را برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی ساخت لوله های گاز ترش به داخل کشور آغاز کردند که این مطالعات سرانجام به عقد قرارداد فنی همکاری میان شرکت لوله سازی ماهشهر و یکی از شرکت های معتبر اروپائی برای احداث آزمایشگاه و راه اندازی خط تولید لوله های گاز ترش منجر شد.

براین اساس هفته گذشته، طی مراسمی بهره برداری از این خط لوله در کارخانه لوله سازی ماهشهر آغاز شد و با این موفقیت بزرگ ایران عملاً به تکنولوژی و دانش فنی ساخت لوله های گاز ترش که از نیازهای اساسی پروژه های پارس جنوبی است دست یافت.

شروع بهره برداری از خط تولید لوله های گاز ترش فصل نوینی را در صنعت لوله سازی کشور رقم زده که کسب این موفقیت نه تنها برای شرکت لوله سازی ماهشهر بلکه برای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور یک افتخار ملی محسوب می شود و علاوه برآن با تولید لوله های گاز ترش توسط  لوله سازان داخلی دیگر نیازی به صرف هزینه های ارزی به منظور واردات این نوع لوله ها که عمدتاً از کشورهای چین و هند صورت می گرفت و به عقیده اکثر کارشناسان کیفیت پایینی داشت، نخواهد بود. طبق یک برآورد صورت گرفته میزان صرفه جویی ارزی حاصل از عدم واردات لوله های گاز ترش سالانه به بیش از 60 میلیون یورو بالغ می شود ضمن آن که استفاده از لوله های گاز ترش تولید داخل، موجبات اشتغال زایی قابل قابل ملاحظه و توسعه یکی از صنایع استراتژیک کشور را به همراه خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =