۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳
مدیریت رسانه و ارتباطات مکمل یکدیگرند

علی‌رغم توسعه کمی و کیفی رسانه‌ها در جهان معاصر و گشایش مقوله‌های تازه در عرصه ارتباطات، هنوز نگرش تازه بین اهالی رسانه و ارتباطات کشور پدید نیامده است. مشاهده برخی ملاحظات و جدال‌های قلمی و لفظی درخصوص ضرورت و اهمیت رشته «مدیریت رسانه» و تناسب یا افتراق آن با رشته ارتباطات، نشان از عدم شناخت کافی از ۲ رشته فوق دارد.

در این مقال اشاره کوتاهی به برخی مفاهیم و عناصر مدیریت رسانه در بعضی کنفرانس‌های مرتبط می‌شود تا امکان تفکیک آن با رشته ارتباطات فراهم گردد. اساسا همان‌گونه که از نام مدیریت رسانه پیداست این رشته پیرامون چگونگی اداره و مدیریت رسانه‌ها به بحث و تحقیق می‌پردازد. با این حال «رسانه» به‌ عنوان مهم‌ترین عنصر ارتباطات در منظر اصلی شناخت قرار می‌گیرد تا در جهان جدید چگونگی بهره‌بری از نیروی انسانی در هدایت و ساماندهی ساختارهای نو بررسی شود.

آن‌چه بیش از همه در کنفرانس‌های تحلیلی مدیریت رسانه اروپایی بدان اشاره می‌شود مقولاتی از این دست است:
۱. تئوری‌های مدیریت علمی به‌کارگرفته شده در مدیریت رسانه
۲. چارچوب رسانه‌های آینده و نحوه اداره آن
۳. مدل‌های تجاری رسانه‌های برخط
۴. استراتژی رسانه
۵. شیوه گردآوری داده‌ها و روش‌های کمی و کیفی در رسانه
۶. مخاطب‌پژوهی
۷. بازاریابی و توزیع
۸. مدیریت منابع انسانی خلاق
۹. رفتار سازمانی در حوزه رسانه
۱۰. ساختار سازمان‌های رسانه‌ای
۱۱. نحوه سرمایه‌گذاری در رسانه‌ها
۱۲. مدیریت تولید محتوا و اخبار
۱۳. تنوع اختیارات اجتماعی و نحوه اداره آن
۱۴. روش‌های نوین در آموزش و پژوهش در مدیریت رسانه

بی‌تردید تحلیل عناصر فوق مجال گسترده‌ای می‌طلبد که در دانشگاه‌ها بدان پرداخته می‌شود اما می‌توان اشاره کرد که «انسان رسانه‌ای» امروز بی‌مدیریت رسانه ناپایدار و سرگردان خواهد بود.

کد خبر 761412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =