روزنامه ایران با حسین علایی مدیرعامل شرکت آسمان مصاحبه کرده است.

بخشی از مصاحبه را می خوانید:

ایرادی که گرفته می‌شود این است که هواپیما 25 سال سن داشته و باید سال‌ها قبل بازنشست می‌شده.
کارایی هواپیما را الزاماً با سن آن ارزیابی نمی‌کنند. ما در شرکت‌های بزرگ هواپیماساز دنیا داشته‌ایم نمونه‌هایی که یک هواپیمای مدرن در نخستین پروازهای خود دچار سانحه شده. هم این مورد در کنکورد بوده، هم ایرباس و هم بوئینگ. امنیت هواپیما به میزانی که صلاحیت پروازی دارد بستگی دارد که آن را هواپیمایی کشوری با مجوزهایی که صادر می‌کند، تعیین می‌کند. ما الان در کشوری مانند امریکا هواپیماهایی داریم که سن آنها بالای 35 سال است و پرواز هم می‌کنند. در اروپا و سایر کشورها هم این نمونه‌ها وجود دارند.

در دنیا نرم زمانی معمول برای مشخص شدن دلایل این طور حوادث چقدر است؟

پیش از پاسخ به این سؤال باید یک نکته خیلی مهم تر را بگویم. در بسیاری از کشورهای دنیا معمولاً سازمانی وجود دارد برای بررسی این نوع سوانح در حوزه‌های مختلف که مستقیماً زیر نظر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور اداره می‌شود. مثلاً اگر قرار بود در ایران چنین سازمانی داشته باشیم، باید زیرنظر مستقیم رئیس جمهوری تشکیل می‌شد که فراتر از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های معمول است تا بتواند بررسی سانحه را به گونه‌ای انجام دهد که اولاً مستقل از بقیه دستگاه‌ها باشد و ثانیاً بتواند تجربیات به دست آمده در مراحل مختلف این سوانح، از زمینه‌های وقوع تا مراحل مختلف مدیریت بحران را تجمیع کند و به نوعی باعث انباشت تجارب شود. ولی خب در ایران ما این ساختار را نداریم و اگر سانحه رخ دهد، بسته به اینکه در چه حوزه‌ای باشد در همان حوزه بررسی می‌شود. مثلاً سوانح هوایی در سازمان هواپیمایی کشوری بررسی می‌شود. من فکر می‌کنم یکی از دلایل وضعیت پیش آمده بعد از این دست سوانح که همه انگشت اتهام به‌سوی یکدیگر می‌گیرند، نبود همین ساختار است و خوب است که چنین مجموعه‌ای در کشور ما هم تأسیس شود. نکته دیگر این است که در دنیا وقتی سانحه ای رخ می‌دهد اول به‌دنبال مقصر نمی‌گردند. اول دنبال اشکالات احتمالی سیستم و علل حادثه می‌روند تا به دو نتیجه برسند؛ اول اینکه ببینند در پیدایش زمینه‌های وقوع حادثه چه عامل یا عواملی نقش دارند و دوم هم اینکه بتوانند جلوی تکرار حوادث مشابه را بگیرند. ما در ایران ابتدا مقصر را پیدا می‌کنیم و بعد اگر وقت و انرژی برایمان بماند دنبال علل علمی حادثه می‌رویم. از همین جهت هم به نظر می‌رسد خیلی از واکنش‌ها به این نوع سوانح به نوعی سوار شدن بر موج احساسات عمومی و تلاش برای استفاده سیاسی از آن است. قطعاً در یک چنین حوادثی احساسات عمومی جریحه‌دار می‌شوند اما بهره‌برداری سیاسی از این احساسات بدترین واکنش در قبال این جور حوادث است.

نفرمودید که نرم زمانی معمول بررسی این دست حوادث و رسیدن به‌نتیجه در دنیا چقدر است؟

بستگی دارد که اطلاعاتی که از cvr (سیستم ضبط کننده صدای کابین خلبان) و fdr (ضبط کننده اطلاعات پروازی) استخراج می‌کنند تا چه اندازه قانع‌کننده باشد. اگر آن اطلاعات کافی نباشند، بررسی عوامل دیگر هم باید انجام شود که کار زمانبری است. ما در کشورهای پیشرفته داشته‌ایم که گاهی بررسی این دست سوانح بیش از یک یا دو سال طول می‌کشد.

به‌نظر شما سیاست نوسازی ناوگان هوایی کشور که توسط وزارت راه و دولت دنبال می‌شود، چقدر می‌تواند در این دست مسائل تأثیر مثبت بگذارد؟

من فکر می‌‌کنم همه کسانی که در مسئولیت‌های مختلف تصمیم‌گیری قرار دارند به این نتیجه رسیده‌اند که ناوگان هوایی کشور نیازمند یک نوسازی جدی است و علاوه بر نوسازی هم نیاز داریم که ناوگان خود را توسعه بدهیم و تعداد هواپیماها را زیادتر کنیم. الان همه شرکت‌های هواپیمایی نیازمند تعداد زیادی هواپیما هستند و امیدواریم این سانحه فرصتی باشد تا همه به این نتیجه برسند که ناوگان هوایی کشور نیازمند تقویت است. به هر حال همان کسانی که قبلاً می‌گفتند چرا ما داریم قرارداد هواپیمای جدید و نو می‌بندیم، الان معترض هستند که چرا کیفیت خدمات دهی ایرلاین‌های ما مناسب نیست. این یک تناقض است؛ اگر مخالف خرید هواپیمای نو هستیم باید در جاهایی قید کیفیت را بزنیم، اگر کیفیت و درآمدزایی می‌خواهیم این خواسته با ممانعت با خرید هواپیمای جدید سازگاری ندارد و چه خوب است که دوستان تکلیف خود را با این تناقض مشخص کنند.

45302

کد خبر 761970

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    25 0
    مخالفان هواپیمای نو همان دلالان هواپیما هستند که می خواهند هواپیمای قراضه را با قیمت نو به شرکت های هواپیمایی ایران بفروشند
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    19 1
    شما عذرخواهی و سپس استعفا بده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    18 0
    استاد شما دقیقا تخصص تون چیه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    12 1
    سردار علايى از لحاظ مديريتى مشكلي ندارند ،از طرف روحانى منصوب شده ولى خيلي ها علي الخصوص از بعد از ٨٨ با ايشون مخالف بودن . تا جعبه سياه پيدا نشه و بررسي دقيق نشه هيچ چيز معلوم نيست
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    14 0
    تک تک بندها رو خوندم، هیچ مشکلی نبوده غیر از اون کوه که یه هو جابجا شده و عمدا خودش رو زده به هواپیما
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    15 0
    از شگردهای ایرانیان این است که توپ را به زمین یکدیگر بیندازند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    31 0
    من کاری به هیچ چیز ندارم فقط برام سواله که یعنی تو این مملکت اینقدر ما قحطی مدیر و کارشناس و مسئول داریم که همه جا براداران و سردارن بازنشسته باید بشن مدیر و مسئول؟؟؟ به خدا روحیه نظامی سمه برای هر محیط غیر نظامی دیگه. دست از سر مردم بردارید برادران
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      14 0
      از ورزش بگیر تا معدن و هواپیما و مخابرات و ... همه زیر ساخت ها دست خودشونه انگار غنیمت جنگی رو تصاحب کردن
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    5 11
    سردار علایی آنطور که شما فکر میکنید نیستند و دارای رزومه کاری مطمئنی هستند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    15 0
    این بیانیه شرکت اسمان همش تعریف و تمجید از اقای دکتر علایی هست که معلوم نیست چگونه در ازمون دکتری قبول شده و تا الان هم دانشیار شده،
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    3 15
    کلیه سوابق نشان میدهد که هواپیمایی آسمان بهترین و منظم ترین ایرلاین ایران است. در سقوط این هواپیما یقینا اشکال از هرچه باشد از مجموعه هواپیمایی آسمان نیست
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    17 0
    بله مقصر کوه دنا بوده که بد جایی قرار گرفته بوده
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    16 0
    پیشنهاد می شود که ان چوپان که توانسته لاشه هواپیما را پیدا کرده مشاور مدیرعامل شرکت اسمان شود.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    13 0
    آخرش همه تقصيرا ميوفته گردن خلبان مرحوم يا كوه دنا چون هيچ كدوم نمي تونن از خودشون دفاع كنن.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    8 0
    سردار همه چیز رو گفتی ؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    14 0
    اقای علایی سردا دریادار هست چه ربطی به ناوگان هوایی داره؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    11 0
    مدیران ما غیر از ارسال پیام و تشکر از خودشون کار دیگری هم بلدن؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    9 0
    جناب سردار علایی لطفا رزومه و تخصص خودتون رو بعنوان مدیر عامل یه شرکت هواپیمایی بفرمایید که مردم در جریان باشن
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    7 0
    واقعا خسته نباشی بابت این همه تخصص و درایت بابت سالها ساخت و ساز نیمه کاره در مصلای تهران
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    6 7
    مدیریت 15ساله ایشان در سازمان هوایی و درایت در مدیریت صها و پنها و هسا و قدس رو در زیر براتون میگم تا روشن بشین و خراب کردن ادمای خوب و پاکدستی ک هیچ دستی در بیت المال نبردن و اهل زد و بند نیستن رو کنار بذارین.ایشان تمام مدیران 15 ملیون حقوقی رو حقوقشون رو نصف کردن و به احدی باج ندادن.و این همه جو ساختن علیه ایشان
    • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      4 0
      متخصص نیست همین
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    8 0
    ایشون دریادار نظامی سپاه اصلاح طلب هستند که هیچ رزومه ای در مورد هواپیمای مسافربری ندارند و هیچ اطلاعاتی ندارند بلکه دریادار هستند بهشون پست دادن قبول کردن .مقصر بزرگ وزیر راه هست که ایشون رو برای این پست پیشنهاد و منصوب کردند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    6 0
    يكي نيس بگه خانواده داغ دار اين عزيزان همچنان در بلاتكليفي و سردگمي گرفتارن بعد اين شخص مياد پيام تقدير و تشكر ميزنه.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    10 0
    مدیریت موفق در صنعت هواپیما سازی؟ از کدوم هواپیما صحبت می کنین.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    7 0
    اولش که داشتم می خوندم این همه اسم رو دیدم فکر کنم می خواد عذر خواهی کنه ...سه دو سه بار خوندم نامه رو ولی دیدم ......
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    8 0
    مگر حادثان سانحه را نجات دادید که تشکر میکنید.خواهشا استعفا بدید تا کمی ازدرد خانواده های داغدیده کاسته بشه
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    7 0
    هرموقعه که کارهای بزرگ رو به آدمای کوچک و کار های کوچک رو به آدمای بزرگ واگذار بشه این جامعه نیاز به جنگ ندارد و خودش از داخل تهی میشه ..
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    7 0
    شما فعلا استعفا بدید بهتر شده پیام رسان
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    0 5
    خسته نباشی دلاور
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    4 0
    حالا فهميدم اينها چطوري رئيس مي شوند همه بالايي ها رو ديده زير دستي ها رو نه
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    13 0
    اینکه ایشان در برهه ای از زمان سوابقی در یک سازمان نظامی داشته اند دلیلی بر انتخاب و انتصاب ایشان به سمت مدیرعاملی یک شرکت هواپیمایی نخواهد بود

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین