مجلس در دو جلسه آخر سال ۹۶ روزهای آرامی نخواهد داشت، موافقان و مخالفان سه وزیر به صف می‌شوند تا عملکرد ۷ماهه آنها را وزن‌کشی کنند اما اینکه نتیجه چه خواهد شد، باید منتظر ماند و دید، در پایان نطق موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر، آرای سفید، سیاه و خاکستری چه طور تقسیم می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، وزرای «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «راه و شهرسازی» روز سه شنبه و وزیر «جهاد کشاورزی» روز چهارشنبه باید راهی بهارستان شوند تا درباره موضوعات مربوط به طرح استیضاح، پاسخگوی سئوالات و ابهامات نمایندگان منتقد خود باشند.

مجلس شورای اسلامی هفت ماه قبل به همین وزرا رأی اعتماد داد، برخی نمایندگان حامی دولت به استناد همین مسئله معتقدند مدت هفت ماه زمان کمی برای ارزیابی عملکرد وزراست و با توجه به اهمیت رسیدگی به نیازهای جامعه در روزهای آخر اسفندماه و ماه های ابتدایی سال ابراز امیدواری می کنند که این استیضاح‌ها به رأی اعتماد دوباره نمایندگان منتهی شود.

اما نگاه ها متنوع است، تندترین نمایندگان مخالف دولت رویکرد برکناری 2 وزیر را به عنوان انتظار حداکثری خود پیگیری می کنند و کف خواسته خود را نیز انداختن حداقل یک وزیر از صندلی وزارت قرار دادند تا پیامی روشن به دولت بدهند. از رصد اظهارنظرهای آنها می توان این طور نتیجه گرفت که بیشترین حساسیت‌ها روی نام عباس آخوندی است و علی ربیعی و محمود حجتی در رده‌های بعدی هستند. 

نگاه رئیس‌جمهور درباره استیضاح‌ها

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور در جلسه 20 اسفند هیأت وزیران ضمن اعلام حمایت و پشتیبانی قاطع دولت از هر سه وزیر، وزرای استیضاح شده را به ارایه توضیحات دقیق و روشن از خدمات خود توصیه و مردم را در کنار نمایندگان، مخاطبان این سخنان ذکر کرد و آگاهی مردم از خدمات دولت و دستگاه های مورد استیضاح را مورد تأکید قرار داد.

رئیس جمهور در عین حال رأی قاطع به همه وزرای استیضاح شده را موجب استحکام نظام و تقویت امید به آینده در جامعه دانست و بویژه در روزهای پایانی سال از نمایندگان مجلس خواست که با توجه به خدمات ارزنده، وزیران را در مسیر استمرار خدمات یاری کنند.(اینجا)

صحبت های روحانی نشان می دهد که دولت استیضاح 3 وزیر را فرصت می بیند، نه تهدید؛ و از این فرصت برای تنویر افکارعمومی می خواهد به خوبی بهره ببرد. به طوریکه حسام الدین آشنا در صفحه توئیتر خود نوشت:

«استیضاح حق نمایندگان است و روشنگری وظیفه وزیران. قاعدتا نمایندگان محترم هم از حق خود استفاده می‌کنند و هم ظرفیت و تحمل شنیدن روشنگری‌های وزیران محترم را دارند. استیضاح وزیران نه فقط فرصتی مناسب برای ایضاح خدمات و رفع شبهات است بلکه موقعیتی کم نظیر برای جلب توجه همگان به مسئولیت‌های مشترک دولت و مجلس در سامان‌ها و نا بسامانی‌های فعلی کشور است. وزیران نه فقط به متن سوالات پاسخ می‌دهند بلکه به بطن مشکلات هم می‌پردازند.»

نام/ کمیسیون

فراکسیون

چکیده اظهارنظر

موضع نسبت به سه استیضاح

شیخ، مهدی/فرهنگی

امید

*هنوز برای بنده مشخص نشده که استیضاح‌کنندگان چه انگیزه‌ای از طرح این استیضاح‌ها، آن هم در این مقطع سال دارند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که عملکرد این وزارتخانه بد نبوده و حتی وزارت راه و شهرسازی عملکرد خوبی داشته است.

مخالف

بیرانوندی، محمد/آموزش و تحقیقات

امید

*هیچ‌کدام از این ۲ استیضاح ربیعی و آخوندی رای نخواهد آورد و درمورد استیضاح حجتی نیز بهتر است در آینده اظهارنظر کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که استیضاح حجتی اساساً به اندازه ۲ استیضاح دیگر جدی نیست.
* ربیعی را فردی خلاق، دانا و عالم به حوزه وزارت کار می‌دانم، اعطای فرصت دوباره به ربیعی برای احیای وزارت کار مفید است

* درگیری وزارت کار با موضوع تعیین دستمزد و فصل شلوغ وزارت راه در آستانه سفرهای نوروزی

مخالف

بیگلری، محسن/برنامه

مستقلین

*شاید اگر استیضاح کنندگان کمی صبر می کردند بهتر بود چون اگر علت اصلی سقوط هواپیمای آسمان متعلق به سازمان بازنشستگی است باید اول جعبه سیاه رمزگشایی می شد، بعد درباره انجام یا عدم انجام استیضاح تصمیم گیری  شد.
*ربیعی وزارتخانه عریض و طویلی را اداره می کند، وزارتخانه ای که با یک وزیر حل مشکلاتش قابل مدیریت نیست و هر کسی بیاید مشکلات پابرجا خواهند ماند. او میراث‌دار عملکرد بد وزیران قبل از خود است.

مخالف

حاتمیان، عبدالله/کشاورزی

امید

* در وزارت جهاد کشاورزی کارِ نشده زیاد است
* به مدیریت چابکی نیازمند است.

موافق

بیمقدار، شهاب الدین /شوراها

امید

* متاسفانه و در ظاهر يك سري مسايل و منافع شخصي در اين استيضاح ها وجود دارد. جريان سياسي نيز در اين موضوع مطرح نيست زيرا از هر دو جريان اصلاح طلب و اصولگرا نمايندگاني متقاضي اين استيضاح هستند.برخي به دليل منافع شخصي به استيضاح علاقه پيدا كرده اند و برخي ديگر نيز به دليل آنكه توجه رييس جمهوري را به خود جلب كنند اين موضوع را مطرح كرده اند كه اين روش درست نيست.

مخالف

تاجگردون، غلامرضا /برنامه و بودجه

امید

در این ایام هرچه تلاش کردم وزیر عزیزی از سقوط هواپیما عذرخواهی کند؛نشد و نپذیرفتند و هرکسی گفت اگر عذرخواهی کنیم یعنی مقصریم. نمی دانم استیضاح چه می شود.

ممتنع

کیانپور، مجید/ عمران

مستقلین

*تمام قد از وزیر کارگر قشر کارگری علی ربیعی و سازمان کارگر نهاد تامین حمایت و دفاع می‌کنم. در شرایط فعلی استیضاح وزیر کار صحیح نیست و امید دارم ربیعی از پس مشکلات با توجه به وضعیت موجود به خوبی بر آمده و در مجلس نمایندگان را قانع می‌کند.

مخالف

کولیوند، محمدجواد/شوراها

ولایی

* اجازه دهیم وزرا در روزهای پایانی سال وزراتخانه‌ها را مدیریت کنند.

*قطعاً مخالف این نیستم که عملکرد وزرا بررسی شود، اتفاقاً با این نظارت بر عملکرد دولتمردان و وزرا کاملاً موافقم اما درست نیست که در جریان این بررسی عملکرد، یک وزارتخانه را در این شرایط خاص زمانی در آنفارکتوس قرار دهیم. آن هم درشرایطی که می‌توانیم این بررسی عملکرد را ابتدای اردیبهشت‌ماه انجام دهیم.

مخالف

محجوب، علیرضا/اجتماعی

امید

فراموش کرده‌اند که ربیعی قبل از اینکه وزیر باشد یک کارگرِکارگرزاده است و در مقابل تحقیر کارگران و فاصله اندازی میان حاکمیت و کارگران سکوت را جایز نخواهد دانست.

مخالف

موسوی بیوکی، سید ابوالفضل/ عمران

امید

* پشت این سه استیضاح انگیزه های سیاسی وجود دارد. من به یک خاطره ای بر می گردم از زمان رای به کابینه دولت دوازدهم در آن مقطع یکی از نمایندگان ولایی اعلام کرد ما به چهار نفر رای نمی دهیم و نمی گذاریم چهار نفر رای بیاورند که آن چهار نفر آقایان بیطرف،آخوندی،ربیعی و حجتی بودند. آقای بیطرف که رای نیاورد اما آن سه نفر دیگر از سد بهارستان گذشتند لذا به نظر می رسد استیضاح هایی که امروز مطرح می شود در راستای همان صحبتی باشد که پیش از این مطرح شد و آن را می توان فشاری از سوی فراکسیون ولایی دانست.

*درگیرکردن وزارت رفاه و صندوق‌های بازنشستگی به بنگاه‌داری و اداره بنگاه‌های اقتصادی باعث شد افکار عمومی ربیعی و مجموعه وزارت رفاه را برای این حوادث مقصر بداند. درست است که بخشی از سهام هواپیمایی آسمان به صندوق بازنشستگی کشوری تعلق دارد، اما سقوط هواپیما چه ربطی به وزارت کار دارد؟ به این معنا که طرح استیضاح ربیعی به دلیل مواردی است که اصولا نباید به او ارتباطی داشته باشد.

مخالف

کواکبیان، مصطفی/امنیت ملی و سیاست خارجی

امید

*اخیرا در بعضی از سایتها در مورد استیضاح‌های مطرح شده طوری جلوه می‌دهند که انگار بعضی از نمایندگان قصد باج‌خواهی دارند. استیضاح حق مجلس است. البته من این استیضاح‌ها را امضا نکرده‌ام و شاید رای مخالف نیز بدهم. اما این سایتها نیز به ناحق می‌نویسند و مجلس به دنبال این حرف‌ها نیست و به دنبال حاکمیت قانون است.

ممتنع

تابش، محمدرضا/برنامه و بودجه

امید

*نمی‌توان بگوییم که نمایندگان وزرا را استیضاح نکنند. آنها باید بتوانند از این حق‌شان استفاده کنند و مردم هم همین را می‌خواهند. مگر در این شش ماه کشتی نسوخته و هواپیما سقوط نکرده است. به هر حال خلاءها و ضعف‌هایی بوده البته من نمی‌خواهم بگویم که وزیر مقصر است ولی نکات ابهامی در حوزه عملکردی وزرا وجود دارد که مردم و جامعه به آن حساس شده‌اند و وزرا باید پاسخ بدهند. اگر پاسخ آنها قانع‌کننده باشد استیضاح رای نمی‌آورد اما در هر صورت این هشداری است که جامعه به ما می‌دهد و مطالبه‌گر و پرسشگر است.

ممتنع

فولادگر، حمیدرضا /صنایع

ولایی

من با این روندی که پیش آمده و سه استیضاح با هم مطرح شده است موافق نیستم و شاید بهتر بود به صورت دیگری مدیریت می شد.

نمایندگان نباید به جوی که درباره مطرح شدن سه استیضاح با هم به وجود امده است توجه کنند بلکه هر وزیر را در شرایط خود وزارتخانه مد نظر قرار دهند و به حق و درست رای دهند. تا حدودی این استیضاح ها سیاسی بوده است و می گوید همیشه یک پای استیضاح وزرا سیاست است.

ممتنع

میرزایی نیکو، قاسم/شوراها

امید

این استیضاح ها هیچ کارآمدی را برای ما ایجاد نمی کند. او گفت اگر بیاییم زمان بندی مشخص کنیم و اولویت ها را برای وزرا مشخص کنیم و طبق آن به پیش برویم به نظرم نتیجه مثبتی خواهیم گرفت.

مخالف

نقوی حسینی، سیدحسین / امنیت ملی و سیاست خارجی

ولایی

استیضاح وزیر کار جنس متفاوتی دارد و شاید به همکاران بر بخورد اما جنس این استیضاح باج خواهی است.مثلا برخی می خواهند پسرشان مدیرعامل فلان شرکت شستا شود و دیگری می خواهد دخترش در هیات مدیره فلان شرکت باشد و مطالبات دیگری که مطرح می شود. او حتی گفت «اگر شرایط مساعد باشد حتی در جهت دفاع از ربیعی نطق خواهم کرد». دلیلش هم این بود که در روزهای پایانی سال باید شرایط جامعه کارگری را در نظر داشت.

*موافق استیضاح آخوندی هستم چون به بلاتکلیفی مسکن مهر مربوط می شود.

مخالف استیضاح ربیعی

موافق استیضاح آخوندی

مطهری، علی/فرهنگی

امید

*اینکه کدام یک از وزرا دوباره از مجلس رای اعتماد می گیرند باید منتظر ماند تا جلسات فراکسیون‌های مجلس تشکیل شود و نمایندگان نظرات خود را اعلام کنند و سپس می‌توان گفت که فضای مجلس درباره استیضاح‌های مطرح شده چگونه است.

*برخی از نمایندگان ابهاماتی درباره عملکرد وزرا دارند که باید آنها نیز در مجلس حضور پیدا کنند و پاسخگوی سئوالات نمایندگان باشند.

ممتنع

بیگدلی، احمد /

امید

* تعداد نمایندگان مخالف استیضاح وزیر تعاون در مجمع فراکسیون امید زیاد بود. در مورد  آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی تعداد مخالفان و موافقان استیضاح تقریبا مساوی بود اما در مورد آخوندی وزیر راه و شهرسازی تعداد موافقان استیضاح بسیار بیشتر از مخالفان بود؛ بنابراین فردا روز سختی برای آخوندی خواهد بود.

ممتنع

علیرضا رحیمی/امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

امید

*صرفنظر از محورهای استیضاح کرکریها و تهدیدهای رسانه محور نمایندگان و دولتیان فضای استیضاح را صفر وصدی و برای رسانه و افکار عمومی جذابتر کرده است.

*نارضایتی نسبی و گاها شدید مردم بیشترین فشار وارده بر نمایندگان مجلس را در پی داشته است این استیضاح را نباید به نارضایتی از عملکرد سه ماهه وزیران دانست. ضعف مدیریتی بطور عام و مشترک و نقص فرایندهای اجرایی گاهی کافی است که موتور استیضاح را روشن کند.

* از آنجا که استیضاح (صرفنظر از ماندن یا رفتن وزیر) می‌تواند تاثیر مستقیمی در بهبود شرایط مدیریتی و رضایت و رفاه مردم داشته باشد رئیس جمهور و دولت اساسا باید پذیرای استیضاح باشند و بعنوان یک فرصت برای تبیین مجدد اقدامات انجام شده و دفاع از عملکرد خود به آن بنگرند.

ممتنع

سعیدی مبارکه، زهرا/ اقتصادی

مستقلان

*باتوجه به زمان نامناسب طرح استیضاح‌ها امیدواریم به ضرر مردم نباشد.

*وزیر کار به‌تنهایی قادر به حل همه مشکلات نیست. وزارت کار حداقل به اندازه ۳ وزارتخانه مشغله دارد.

مخالف

پزشکیان، مسعود/بهداشت

امید

*استیضاح حق نمایندگان است اما اکنون زمان و موقعیت مناسبی برای انجام چنین کاری نیست.معتقدم در جایی که می‌توان مشکلات را با گفت‌وگو حل کرد، دیگر نیازی به استیضاح نیست و این اقدام تیر آخر است.

*به استیضاح هر سه وزیر رای منفی می‌دهم. نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد که برخی نمایندگان اصرار بر انجام استیضاح وزرا دارند زیرا منابع کشورمان محدود است و توقعات و نیازهای ما در جامعه بسیار بالاست. زمانی که توقعات نامحدود در برابر منابع محدود قرار می‌گیرد، طبیعی است که نیازها نمی‌تواند اجرایی شود و در این زمان ما با یکدیگر مشکل پیدا می‌کنیم.

مخالف

خادمی، هدایت/انرژی

ولایی

با توجه به شرایط موجود، اگر اتفاق خاصی نیافتد حداقل 2 وزیر از 3 وزیر استیضاح شوند خداحافظی خواهند کرد، در نیمه اول سال 97 هم وزرای دیگر احتمالا منتظر باشند، صبر نمایندگان از عدم کارایی و عدم حل مشکلات مردم و کشور به سر امد.

موافق

حسینی‌شاهرودی، حسن/ اقتصادی

مستقلین

استیضاح ربیعی کاملا سیاسی است و ربطی به عملکرد وی ندارد. بر امضای برخی از نمایندگان متقاضی استیضاح ربیعی نگاه شخصی حاکم است نه نگاه ملی.

مخالف

ابطحی، سیدمحمدجواد/آموزش و تحقیقات

ولایی

اگر استیضاح ربیعی در مجلس رأی مثبت بیاورد، از نظرم معجزه بزرگی رخ داده است. این آقا انگیزه کافی برای انجام وظایف خود در وزارتخانه‌ کار، تعاون و رفاه اجتماعی ندارد.بهتر است نیروهای جوان‌تر و متخصص‌تر در این وزارتخانه قرار گیرد.

موافق

قره‌خانی، اسدالله/انرژی

ولایی

*ربیعی وزیری است که دائما در تهدید استیضاح است به طوری که زمان رأی اعتماد وی زمزمه می‌شد که این وزیر شش ماه بعد استیضاح می‌شود و در نتیجه یک وزیر متزلزل نمی‌تواند چنین وزارتخانه بااهمیتی را اداره کند.

*چنانچه این وزارتخانه جمع و جور نشود، در آینده همه بودجه کشور باید صرف بدهی‌های این وزارتخانه به مستمری‌بگیران، حقوق‌بگیران و بازنشستگان شود و چه بهتر همین حالا برای این وزارتخانه چاره‌جویی شود.

*اگر کسانی که با ربیعی مخالف هستند در روز استیضاح به درستی مسائل را تبیین کنند، بعید می‌دانم وی در مجلس مجددا رأی اعتماد بگیرد و نمایندگان مجلس به این استیضاح رأی مثبت می‌دهند.

موافق

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =