۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۸

سلام فیاض بر اهمیت افزایش تلاش‌های دیپلماتیک در راستای برقراری صلح به جای تمرکز بیش از حد بر نحوه انجام مذاکرات تاکید کرد

نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین بر اهمیت افزایش تلاش‌های دیپلماتیک در راستای برقراری صلح و مسائل اصلی به جای تمرکز بیش از حد بر نحوه انجام مذاکرات تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری معا فلسطین، سلام فیاض، نخست وزیر دولت موقت فلسطین در پایان دیدار با کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجه‌ی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری مشترک در رام‌الله اظهار داشت: مهم ساختار و چگونگی مذاکرات نیست بلکه مساله مهم محتوای آن است.

نخست وزیر دولت موقت فلسطین خاطر نشان کرد: شکست در رسیدن به نقطه‌ی مناسب برای از سرگیری مذاکرات ناشی از عدم تعهد اسراییل به توقف شهرک‌سازی‌ها است. فیاض ادامه داد: اگر شهرک‌سازی‌ها متوقف نشود در واقع نبود ریشه‌ی روند صلح انتقال به مرحله‌ی بعدی را که مستلزم برداشتن گام‌هایی در مسیر تحقق صلح است، با مانع روبه‌رو می‌سازد.

نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین تصریح کرد: ما در این دیدار به بررسی تمامی مسایل و مواضع مختلف از جمله اوضاع نوار غزه، اهمیت شکستن محاصره نوار غزه به طور کامل، گشودن گذرگاه‌ها، اجازه ورود کالاها به داخل نوار غزه و اهمیت تضمین گشودن گذرگاه‌های امنیتی میان نوار غزه و کرانه باختری پرداختیم. فیاض از حمایت مالی و سیاسی اتحادیه اروپا از ملت فلسطین تقدیر کرد و گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین از این مواضع سیاسی و تلاش‌ها به خاطر احیای روند صلح به طوری‌که شرایط تشکیل کشور فلسطین را در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس فراهم می‌کند، تقدیر می‌نماید.

آشتون نیز بر ادامه حمایت‌های اتحادیه اروپا از تشکیلات خودگردان فلسطین و حمایت از طرح‌های مهم در نوار غزه تاکید کرد و افزود: سفر من به نوار غزه به خاطر این است که از اوضاع باخبر شوم و با مسئولان آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) دیدار کنم. وی بر ادامه حمایت‌ها از دولت فیاض و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اجرای طرح‌های اقتصادی فلسطین و احیای سازمان‌های فلسطینی و نیز حمایت از ورود کمک‌های بشر دوستانه به نوار غزه تاکید کرد. آشتون تصریح کرد: اتحادیه اروپا قصد دارد 40 میلیون یورو را به عنوان یک حمایت مستقیم و جدید به تشکیلات خودگردان فلسطین بدهد و در پاییز آینده امکان ارائه حمایت مالی بیشتر به تشکیلات خودگردان فلسطین بررسی خواهد شد.

آشتون بر حمایت خود از اجرای کامل و فعال از سیاست جدید اسراییل در زمینه بهبود اوضاع زندگی فلسطینی‌ها در نوار غزه تاکید کرد. وی خاطر نشان کرد: بهبود اوضاع اقتصادی در نوار غزه و توافق‌نامه گذرگاه‌هایی که برای رفت‌وآمد کالاها و افراد استفاده می‌شود، حایز اهمیت است.  فلسطینی‌ها باید در راستای پایان دادن به اختلافاتشان جهت ساخت کشور فلسطین تلاش کنند. امیدوارم که دو طرف به خواسته‌های یکدیگر در راستای حمایت و ادامه مذاکرات آشتی ملی در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهند.

وی نسبت به اوضاع بیت‌المقدس شرقی ابراز نگرانی کرد و گفت: اتحادیه اروپا در کنار تشکیلات خودگردان فلسطین در راستای تحقق صلح و ساخت کشور فلسطین به عنوان تنها راه‌حل صلح دایمی و قابل اجرا حمایت می‌کند.

آشتون تصریح کرد: باید تمامی گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه برای ورود کالاهای مصرفی و مردم باز شود و مردم نوار غزه باید زندگی عادی داشته باشند. آشتون در دومین سفر خود به منطقه امروز (یکشنبه) از طریق گذرگاه بیت حانون وارد نوار غزه شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =