۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۶

چند روز گذشته اخبار ضد و نقیضی در خصوص عزل طالبانی از دبیر کلی اتحادیه میهنی کردستان عراق منتشر شد.

ناجیه نیسی: درحالیکه برخی از منابع خبری چند روزی است که از عزل جلال طالبانی از پست دبیر کلی اتحادیه میهنی کردستان عراق خبر داده اند، سخنگوی دفتر مرکزی اطلاع رسانی این اتحادیه خبر عزل جلال طالبانی از سوی شورای رهبری این حزب را تکدیب کرده است.

سایت انگلیسی زبان میدل ایست آنلاین، چند سایت عربی زبانعراقی و چند سایت ایرانی روز چهارم دسامبر از برکناری طالبانی از دبیر کلی اتحادیه میهنی کردستان خبر داده بودند و به ادعای خود فاش کردند که اختلافاتی میان طالبانی و سایر اعضای اتحادیه در گرفته است.

روزنامه الشرق الاوسط، متعلق به عربستان سعودی که دفتر آن در لندن است نیز چند روز پیش در گزارشی ضمن اشاره به بروز اختلافاتی در این اتحادیه به استعفای یکی از معاونان طالبانی اشاره کرده بود.

با این همه، خبرعزل طالبانی از سوی سخنگوی دفتر مرکزی اطلاع‌رسانی اتحادیه میهنی کردستان که در تهران نیز صاحب دفتر است به شدت تکذیب شده و حتی بیماری و نامناسب بودن وضعیت جسمانی رئیس جمهوری عراق نیز در آن رد شده است.

این در حالی است که پیشتر یک مسوول برجسته این اتحادیه اعلام کرده بود جلال طالبانی، به دلیل وضعیت جسمانی خود و بیماری‌ای که در حال حاضر از آن رنج می‌برد مسوولیت‌های خود را بین دو معاون خود یعنی برهم صالح و کسرت رسول تقسیم کرده است.

با گذشت کمتر ازچند روز از اعلام این خبر و نشر آن در منابع خبری فارسی ،عربی و انگلیسی زبان ، خبرگزاری فارس روز یکشنبه در خبری به نقل از سخنگوی دفتر مرکزی اطلاع رسانی اتحادیه میهنی کردستان ضمن تکذیب برکناری طالبانی، وضع جسمی او را رضایت‌بخش توصیف کرده و به نقل از این منبع رسمی گفته است که جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص وضعیت سلامتی طالبانی نیست.

چند سایت عراقی نیز با اشاره به بیماری طالبانی گزارش دادند برهم صالح و کسرت رسول و تعدادی دیگر از رهبران حزب به بهانه بیماری جلال طالبانی به توافق رسیده اند که وی را از ریاست حزب برکنار کنند. از سوی دیگر گفته می شود  نیشروان مصطفی معاون سابق طالبانی که مدتی پیش استعفا داده بود، به توصیه سایر اعضای حزب مبنی بر اینکه در صورت عدم موافقت طالبانی با این تصمیم امکان فروپاشی حزب وجود دارد،وی را از خبر برکناری اش از ریاست حزب آگاه کرده است.

بنا به همین گزارش ها پس از این اقدام جلسه ای صوری برگزار شده و طی آن طالبانی استعفای خود از ریاست حزب را اعلام و تمام اختیارات خود را به دو معاونش واگذار کرده است. پیش از این طالبانی در جلسه ای دیگر در دفتر سیاسی حزب ، بیانیه ای صادر کرده بود که در آن کردستان جدااز عراق آمده بودکه این موضوع اعتراض چند تن از مقامات عراقی را به دنبال داشت. 

این سایت ها حتی به نقل ازمنابع آگاه اعلام کردند که طالبانی ضمن استعفا از ریاست حزب ، تمامی اختیارات  فرزندش قباد در حزب میهنی کردستان را از وی سلب کرده است. قبادسالهاست که در آمریکا اقامت دارد.

جالب اینکه سخنگوی دفتر اطلاع‌رسانی اتحادیه میهنی کردستان در این خصوص نیز اظهار نظر کرده و واگذاری اختیارات طالبانی به معاونان خود را موضوعی قدیمی عنوان کرده است. این سخنگو به فارس گفته است: "معاونان طالبانی پیش از این نیز دارای چنین اختیاراتی بوده‌اند و اکنون نیز دارای چنین اختیاراتی هستند. "

وضعیت عزل شدن طالبانی و سلب اختیار شدن از فرزندش قباد، با تکذیب این سخنگو، درهاله ای از ابهام فرو رفته است چرا که پیشتر نیز یک روزنامه کرد زبان به نقل از منابع سیاسی آگاه کرد نوشته بود: "موضوع تعیین رییس اقلیم کردستان عراق نیز در حال بررسی است و قرار است جانشینی مناسب برای نوچیروان بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق تعیین شود. "

این روزنامه همچنین درباره قباد طالبانی ادعا کرده بود: "گزینه‌های برجسته‌ مطرح، برهم صالح، معاون نخست وزیر عراق، قباد طالبانی، فرزند رییس جمهور عراق و مسوول دفتر منطقه کردستان در آمریکا هستند."

از این رو اینکه آیا حقیقتا طالبانی در میان اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق دچار مشکلاتی شده یا نه با چنین اخبار ضد و نقیضی قابل دریافت نیست اما بر اساس عرف دیپلماتیک باید به اظهار نظر رسمی سخنگوی دفتر اطلاع رسانی این اتحادیه اعتماد کرد و موضوع عزل او از دبیر کلی را منتفی دانست مگر آنکه در روزهای آتی اتفاقات دیگری رخ دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =