۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴

بررسی تجارب برخی کشورها که با کمبود آب مواجه شده اند می تواند تصویری از تاثیرات اجتماعی ، امنیتی بحران آب نشان دهد .

تجربه برزیل
بروز خشکسالی در سالهای گذشته باعث شده است که هم اکنون دو شهر بزرگ برزیل یعنی سائوپولو و ریو دوژانیرو در یک چالش و نزاع دائمی برای دسترسی به منبع آبی مشترک (جاگواری) بین این دوشهر به سر ببرند . بحران ابی بویژه در شهر سائوپولو بسیار جدی است ، حداقل 50 درصد مردم این شهر ماهانه تجربه چند روزه عدم دسترسی با آب را دارند و بعضا در بخش هایی از سائوپائولو، مردم 13 ساعت در روز آب ندارند. چندی پیش رویترز خبر داد میزان قطعی آب در نقاط مختلف برزیل باعث شورش های مردمی هم شده است.

مردم برخی مناطق در سائوپائولو در اکتبر گذشته جاده ها و خیابان ها را بستند و خواستار رسیدگی دولت به وضعیت بی آبی شدند. گزارش ها بین المللی نشان می دهد هم اکنون برزیل با خشکسالی تاریخی روبرو است که در 80 سال گذشته سابقه نداشته است و میزان آب در رودخانه "جاگواری" به کمترین مقدار خود در 100 سال اخیر یعنی 30 متر زیر حد طبیعی نیز رسیده است. بحران کم آبی باعث تعطیلی کارناوالهای معروف برزیل هم شده است . شهرداری آراراس برای مثال اعلام کرده است : شرایط خوب و دلایل درستی برای برگزاری کارناوال نداریم که یکی از مهمترین آنها بحران آب است.

وجه دیگر از چالش کم آبی در برزیل درگیری فعالین محیط زیست و مردمان بومی با پروژه های دولتی مانند سد ها می باشند . برای نمونه در سال 2010 دولت برزیل احداث سد هیدروالکتریکی را در مناطق جنگلی آمازون آغاز کرد که این مساله با اعتراض شدید و تظاهرات بومی ها مواجه شد . احداث این سد 11 میلیارد دلاری سبب اعتراضات شدید و کشته شدن چندین فعال محیط زیست گشت . لازم به ذکر است مطالعات محیط زیستی عنوان کرده اند بحران بزرگ کم ابی در برزیل از سال 2018 آغاز خواهد شد و اگر دولت این کشور تدابیر لازم را برای مواجهه با این چالش نیاندیشد باید منتظر تبعات مختلف این بحران باشد .

تجربه بولیوی
در سال ٢٠٠٠، هزاران نفر از مردم شهر کوشابامبا (سومین شهر بزرگ بولیوی) در اعتراض به ‌خصوصی‌شدن شرکت‌های آبی و بالارفتن نرخ آب سلسله تظاهرات‌های خشونت‌آمیزی را شکل دادند. برای بسیاری از خانوارهای این شهر افزایش نرخ آب به این معنا بود که حدود نیمی از درآمد ماهانه آنها برای پرداخت قبض‌های آب باید هزینه شود.

در‌این‌میان بعد چندین هفته تظاهرات خشونت‌آمیز که منجر به کشته‌شدن یک نفر توسط پلیس و مجروح‌شدن چندین نفر شد، صدای معترضان شنیده شد و دولت از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد. لازم به ذکر است در سال ٢٠١١ از حادثه کوشاباما یک فیلم نیز با عنوان También la lluvia ساخته شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =