آموزش و پرورش حواسش به دست خط دانش آموزان نیست

«خبرجنوب» نوشت: معاون فرهنگی و هنری انجمن خوشنویسان شیراز معتقد است آموزش و پرورش اهتمامی در زیبانویسی دانش آموزان ندارد و روی این هنر سرمایه گذاری نمی کند.

فرهاد نصيري شيرازي در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه نهاد تعليم و تربيت فرقي بين معلم خوش خط و بد خط قائل نيست، گفت: معلم بدخط نيز توجهي به خط دانش آموزان ندارد، اما اگر دانش آموزي از همان كلاس دوم و سوم ابتدايي در شيوه نوشتن كلمات معمولي مهارت پيدا كند، خوشنويسي جزو لاينفك وجود او مي شود.
وي افزود: اگر چنين دانش آموزي به انجمن خوشنويسان مراجعه كند در خوشنويسي با خط ريز با روش هاي آموزشي اساتيد در 15 جلسه در مرحله اول خط نستعليق را مي آموزد و توانايي تحرير خوانا و زيبا در مدت 3 تا 4 ماه را فرا مي گيرد.
نصيري در پاسخ به اين پرسش كه راه حل رفع بدخطي دانش آموزان چيست؟ گفت: كم توجهي به نوع آموزش هاي هنر زيبانويسي در مدارس و جدي نگرفتن وضعيت ارائه هنر در خاستگاه آن كه مدرسه است باعث شده تا اهميت خوب نوشتن براي دانش آموزان كم رنگ شود و براي برون رفت از اين معضل پيشنهاد مي شود آموزش و پرورش اهتمام بيشتري داشته باشد و با دعوت از اساتيد هنر در مدارس براي معلمان و در وهله اول آموزگاران مقطع ابتدايي دوره هاي خوشنويسي كوتاه مدت برگزار كند.
وي ادامه داد: اگر اين كار با جديت پيگيري شود ما چندسال ديگر ثمره آن را در بين دانش آموزان خواهيم ديد و طبعا آنها خوش خط خواهند شد.
نصيري اضافه كرد: ما بايد خط ملي خود را زيبا بنويسيم و در نظر داشته باشيم خط زيباي نستعليق ما مورد تحسين بزرگان هنر دنيا از جمله «پاپلو پيكاسو» بوده است و بازديدكنندگان خارجي كه براي اولين بار اين خط را مي بينند، دقايق طولاني به اين آثار خيره مي شوند و از زيبايي آن تعريف مي كنند.
اين خوشنويس شيرازي گفت: بنابراين براي خوش خط كردن دانش آموزان و ساير افراد جامعه بايد به تغيير نگرش هاي موجود والدين و مسئولان آموزشي مدارس و نهاد تعليم و تربيت بپردازيم. انجمن خوشنويسان نيز توانايي اين را دارد كه همه را تحت آموزش قرار دهد، اما قدرت و بازوي اجرايي ندارد.
از نظر اين هنرمند، بدخطي فقط يك نقص هنري نيست بلكه زمينه ساز نوعي كاستي اجتماعي است كه بر قضاوت ديگران از شخصيت آدمي تاثير مي گذارد. اين نظريه معاون فرهنگي و هنري انجمن خوشنويسان شيراز، بدخطي پزشكان را در ذهن تداعي كرد و از وي پرسيدم آيا بدخطي پزشكان ريشه در بدخطي فارسي آنها دارد؟ نصيري پاسخ داد: اگرچه گفته اند «خشت اول گر نهد معمار كج، تا ثريا مي رود ديوار كج» و يا كسب مهارت در نوشتن خط بايد از همان دوران نوجواني و جواني صورت بگيرد، اما من معتقدم هر وقت تصميم به خوشنويسي بگيريم، دير نشده است. اين مسئله در مورد پزشكان نيز صدق مي كند. من با بسياري از پزشكان از جوان ترين آنها تا اساتيد بزرگ كار كرده ام و اين علاقه را در آنها ديده ام كه روزي بتوانند خوشنويس باشند.
وي افزود: در مورد بدخطي پزشكان بايد بگويم آنها خيلي بدخط نيستند، فقط چون شغلشان ايجاب مي كند كه با سرعت كار ويزيت را انجام دهند و بيمار بعدي را ببينند، به دليل عجله، اين طوري مي نويسند در حالي كه اگر به آرامي بنويسند خيلي خوب خواهند نوشت. البته دكتر يا مهندسي كه در دوران تحصيل خوش خط باشد، هنگام دستيابي به شغل اجتماعي هم خوش خط خواهد بود.
نصيري ادامه داد: در مورد آموزش خط به پزشكان نيز ما دوره «كاپر پليت» را داريم كه 15 جلسه است و اگر داوطلبي تنها فقط الفباي انگليسي را بلد باشد، مي تواند اين آموزش ها را ببيند و در خط لاتين هم متبحر شود.
اين مسئول هنري و فرهنگي خوشنويسي در پاسخ به اين پرسش كه كساني كه اصلا استعداد خوشنويسي ندارند مي توانند آموزش خط ببينند؟ گفت: در آموزش خط تحريري با خودكار، مداد، خودنويس و روان نويس زياد نبايد به نهاد مخاطبين توجه داشت. حتي كساني كه استعداد ذاتي و هنري چنداني ندارند مي توانند آموزش ببينند، اما براي آن دسته از كساني كه مي خواهند با قلم، نگارش كنند و كتابت نمايند، كار به مراتب دشوارتر بوده و ممكن است آموزش اين افراد به سختي ميسر باشد، اما در يك كلام مي شود گفت كه آموزش خوشنويسي چيرگي دارد بر استعداد. چه بسا يك هنرجوي كم استعداد با تمرين زياد بتواند از هنرجوي بااستعداد پيشي بگيرد. در زمينه آموزش خط با خودكار هم حتي اگر كسي استعداد هنري نداشته باشد اما تحت آموزش قرار گيرد، حداكثر طي 6 ماه حتما مي تواند خط نستعليق را خيلي خوب، خوانا و زيبا بنويسد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 766967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =