۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۱

شایعه ساخت فیلم انتخاباتی احمدی‌نژاد تکذیب شد

تخریب فقط بدگویی، تهمت و افترا زدن نیست. برای یافتن مصادیق تخریب‌های انتخاباتی خوب است مروری بر روزنامه‌ها و سایتهای این روزها داشته باشید!

ظاهراً در شرایطی که نامزدهای انتخاباتی پیدا و پنهان نسبت به «تخریب رقیب» ابراز ناراحتی کرده و هواداران و ستادهای انتخاباتی‌شان را سفارش به خویشتنداری کرده‌اند اما سمپاتها می‌خواهند کار خودشان را انجام دهند.

محمود احمدی‌نژاد به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دهم که در معرض نگاههای منتقدان با شبهه بهره‌گیری از امکانات دولتی به نفع خود قرار دارد یکی از نامزدهای پیش‌قدمی است که نسبت به تخریب رقیب حساسیت ویژه‌ای تاکنون داشته است. آقای رئیس‌جمهور در دستوری به روزنامه ایران خواستار آن شد تا از تخریب میرحسین موسوی رقیب اصلی‌اش خودداری شود. هرچند می‌توان از این دستور رئیس‌جمهور که البته تاکنون رسانه‌ای نشده است برداشتهای سیاسی متفاوتی کرد اما حکایت از پایبندی رقبا به اخلاق دارد تا اینگونه ستادهای انتخاباتی نیز شاید از این رویه پیروی کنند.

میرحسین موسوی نیز که با ادبیاتی متفاوت پا در عرصه رقابتهای انتخاباتی گذاشت در اولین مصاحبه مطبوعاتی‌اش در عین انتقاد به برخی رویه‌ها مؤدبانه درباره دولت مستقر سخن گفت تا آنچه را در بیانیه اعلام حضور در انتخابات دهم ریاست جمهوری درباره پایبندی به اخلاق و نشان دادن رویه‌ای متفاوت با آنچه در انتخابات گذشته مشاهده شده است را مطرح کرد تأیید و تأکید کند. اما نشانه این پایبندی چهارشنبه شب در سالن برج میلاد عیان شد، آنجایی که شرکت کنندگان در میتینگ انتخاباتی میرحسین موسوی با سردادن «مرگ بر این دولت مردم فریب» این جملات موسوی را شنیدند که «از این شعارها مکدر شدم» و انتقاد موسوی از حامیان در پی آن.

آنچه روز گذشته در قالب خبر ساخته شدن فیلم انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و گریه‌های او منتشر شد بخشی از تخریب‌های انتخاباتی بود که احتمالا باید در روزهای آتی براساس فضایی که ایجاد شده است منتظر دور برگشت آن از سوی رقبا باشیم!

براساس این خبر «فیلم تبلیغاتی احمدی‌نژاد ویژه انتخابات ریاست جمهوری دهم توسط نادر طالب‌زاده کارگردان ایرانی متولد آمریکا ساخته و آماده پخش شدن است. گفته می‌شود احمدی‌نژاد در این فیلم روبه روی دوربین نشسته و به طرح برخی گلایه‌ها پرداخته و گریه می‌کند و خطاب به مردم می‌گوید اگر به من رأی دهید باندهای قدرت و فساد را افشا خواهم کرد چرا که دیگر به مراحل پایانی شناسایی و افشای این باندها رسیده‌ایم. . .»

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به این خبر ساخت هرگونه فیلم تبلیغاتی برای رئیس‌جمهوری را تکذیب کرد و انتشار اخباری در این خصوص را در برخی رسانه‌ها یک سناریو علیه دولت خواند.

جواد شمقدری که هم‌اکنون به عنوان مشاور هنری رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند و به گفته خودش اگر خواسته باشد فیلم تبلیغاتی رئیس‌جمهور را بسازد از این پست باید استعفا دهد در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه «هنوز فیلم انتخاباتی رئیس‌جمهور ساخته نشده است» گفت: ماموریتی پیدانکرده‌ام. الان مشاور هنری رئیس‌جمهور هستم.

شمقدری که فیلم انتخاباتی پیشین احمدی‌نژاد را ساخته بود و ظاهراً خود را برای ساختن دومین فیلم انتخاباتی رئیس‌جمهور نهم مهیا می‌کند برخلاف نادر طالب‌زاده که با تکذیب شایعه ساخت فیلم انتخاباتی برای دکتر محمود احمدی‌نژاد گفته است «اکنون زمان مناسبی برای ساخت فیلم انتخاباتی نیست چرا که به دلیل نزدیکی زمان انتخابات فرصت ساخت فیلم انتخاباتی کم است و نامزدهای ریاست جمهوری اگر برنامه‌ای داشته‌اند تا به حال آن را اجرا کرده‌اند»؛ به خبرآنلاین گفت: دوره قبل هم در همین ایام بود که فیلم انتخاباتی رئیس‌جمهور را ساختم.

شمقدری با اشاره به اینکه هنوز رئیس‌جمهور رسماً اعلام کاندیداتوری نکرده است گفت: «اول باید قضیه جدی باشد و ایشان بیاید و به روز فیلم را بسازیم.» وی با بیان اینکه کارخاصی برای فیلم رئیس‌جمهور نکرده‌ایم اظهار داشت: تا الان همان کارهای حوزه اطلاع‌رسانی دولت را در دستور کار داشته و انجام می‌دهیم. هنوز کار جدی نشده است و اگر بخواهم فیلم بسازم باید استعفا بدهم و از پست مشاورت رئیس‌جمهور بروم.

تخریب همیشه هم نتیجه‌ای به نفع نامزدهای ریاست جمهوری ندارد و گاهی اوقات به نفع رقیب تمام می‌شود. خبرآنلاین در گفت و گو با تعدادی از چهره‌های سیاسی به بررسی این موضوع پرداخته است:

 تخریب‌هایی که تازگی ندارد
علی عسگری معاون پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تخریب از پدیده‌های زشت انتخاباتی است، گفت: متأسفانه این کار در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آقای هاشمی و آقای احمد‌ی‌نژاد باب شد و آقای هاشمی بسیار تخریب شد و بعد هم خود جریان افراطی اصولگرا هم به این نتیجه رسیدکه نانش در همین دعواها و تخریب‌هاست که این هم خلاف اصول مسلم اخلاقی و اسلامی و نظر مقام معظم رهبری است. عضو ائتلاف فراکسیون حزب‌الله مجلس هفتم افزود: مقام معظم رهبری انتخابات سالم را توصیه کردند یعنی انتخابات با نشاط و انتخاباتی که ناظران و مجریان و رسانه‌ها به عدالت و قسط رفتار کنند و نقد هم منصفانه باشد. طبیعی است که هم به آقای احمد‌ی‌نژاد و هم به آقای میرحسین نقدهایی وارد است اما این نقد برای پویش، تأثیر و شفافیت است نه اینکه کسی را از حق طبیعی و قانونی محروم کند. وی با بیان این که اگر انتخابات دو قطبی شود، در واقع جناحی خواهد بود، گفت: حالت جناحی انتخابات، ‌کم‌کم فرآیند را به حالت باندی می‌کشد که این برای نظام مثبت نیست تجربه‌ نشان داده نمی‌توان کشور را به صورت باندی اداره کرد و روی این جهت فکر می‌کنیم هر کسی اعتدال مورد نظرش باشد و اعتدال‌گرایانه جریان مدیریت کشور را تعقیب کند و یا همان حالت ائتلافی که برخی دوستان اصولگرا منظور نظر دارند، بهتر جواب می‌دهد.

 گارد تخریبی نداشته‌ایم!
حمید رسایی یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس است که در جهت ارتقای فعالیتهای رایحه خوش خدمت تلاشهای زیادی کرده است. او با بیان اینکه «بنده سراغ ندارم فردی را که شخصیت و یا جریان تأثیرگذاری باشد که نسبت به نامزدی فردی مثل آقای میرحسین موسوی گارد تخریبی داشته باشد» در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره تخریب میرحسین موسوی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم و دیگر نامزدهای ریاست جمهوری از جمله رئیس‌جمهور نهم درباره نامه اخیر فاطمه رجبی و توهین‌های وی به میرحسین موسوی گفت: جریان و فرد تأثیرگذاری سراغ ندارم که کسی را تخریب کرده باشد و خانم رجبی نظرات خود را نوشته است. وی در پاسخ به اینکه چه افراد و گروه‌های اصولگرا به دنبال تخریب میرحسین موسوی هستند گفت: اگر کسی تخریب کند اصولگرا نیست، سؤال می‌کنند ولی تخریب با اصولگرایی خیلی سازگاری ندارد. رسایی با اشاره به اینکه در جبهه دوم خرداد 2 گزینه کاندیداتوری ریاست جمهوری دارد گفت: آقای میرحسین و آقای احمدی‌نژاد با یکدیگر رقابت دارند اما رقابت جدی نیست زیرا میزان مقبولیتشان بسیار از هم فاصله دارد.

 انتخاب احسن بدون توهین و تخریب
در این میان عضو رهپویان انقلاب اسلامی تخریب کاندیدا را نشان عدم رشد یافتگی عنوان کرده و گفت: تخریب کار اخلاقی انتخاباتی نیست چه از سوی اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان انجام شود. احمد بزرگیان که با «خبر» گفت و گو می‌کرد اظهارداشت: اگر از آقای میرحسین موسوی سؤال شود که در این 30 سال موضع شما چه بوده است؟ آیا نظام دچار مشکل نبود؟ در موارد مختلف از لحاظ فرهنگی یا سیاسی و نظامی و تهدید‌های بیرونی شما را وادار به موضع‌گیری نمی‌کرد؟ این سؤال تخریب نیست بلکه پاسخ آن می‌تواند برای مردم بیانگر مواضع سیاسی ایشان باشد. وی درباره سخنان تخریبی و توهین به نامزدهای ریاست جمهوری گفت: ما هم موافق این نوع تخریب نیستیم زیرا تخریب از هر طرف که باشد محکوم است و کار درستی نیست. اما اگر قرار است مردم را در انتخاب احسن کمک کنیم راهش آن است که بدون توهین و تخریب افراد به سراغ بیان واقعیت‌ها برویم. بزرگیان ابراز داشت: آقای میر‌حسین موسوی در دوران نخست‌وزیری خدمات خوبی برای نظام داشته و در آن شرایط بحرانی جنگ توانست در مسئولیت‌ بالای ریاست هیأت دولت کارهای خوبی انجام دهد و گله ما از ایشان بر سر این 20 سال سکوت است. وی گفت: اگر ایشان در این مدت سکوت نکرده و موضع‌گیری می‌کردند امروز برای مردم علامت سؤال وجود نداشت که چرا حالا؟

 باید هر کسی بتواند حرف خود را بزند
قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی در واکنش به تخریب‌های صورت گرفته نسبت به میرحسین موسوی نیز گفت: وقتی یک فرد خود را در معرض کاندیداتوری قرار می‌دهد چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب باشد مورد نقد و ارزیابی قرار می‌گیرد اما تخریب درست نیست. اسدالله بادامچیان نماینده مردم تهران در مجلس به «خبر» گفت: آقای میرحسین موسوی مدتی در صحنه نبوده و از این به بعد به طور طبیعی دوران نخست‌وزیری ایشان مورد نقد و ارزیابی قرار می‌گیرد همچنین اطرافیانش و سوابق کاری‌اش بررسی می‌شود. وی گفت: وقتی یک فرد خود را در معرض کاری قرار می‌دهد چنین نقدها و ارزیابی‌هایی طبیعی است به عنوان مثال آقای کردان که می‌خواست وزیر شود تمام سوابقش مورد بررسی قرار گرفت در حالی که از اصولگرایان بود و خود اصولگراها هم بر روی سوابق وی بحث داشتند. وی گفت: وظیفه رسانه‌ها آن است که به گونه‌ای فضا را به سمت آرامش و رفتار اخلاقی پیش ببرند و هر کسی بتواند حرف خود را بزند البته درصدی هم حرف‌های تند خواهند زد که هزینه آزادی بیان و اظهار‌نظرات است و اگر این درصد از هزینه را نپردازیم هزینه‌ای که در پیدایش آینده استقلال می‌خواهیم بیشتر خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =