ترکیه: از اینجرلیک استفاده نشد/ واکنش تند رئیس دومای روسیه/ نشست اضطراری ناتو

آخرین تحولات حمله سه گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را از نظر می گذرانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، سه کشوری که امروز (شنبه) به سوریه حمله کردند، برای اجرا کردن حملات خود از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیه الیوم، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت: حمله به سوریه قبلا به ما ابلاغ شد و در این حمله پایگاه هوایی اینجرلیک مورد استفاده قرار نگرفته است.

کالین گفت، به دستور روسای جمهور ترکیه و آمریکا رییسان ستاد مشترک ارتش دو کشور پیش از حملات نظامی علیه سوریه به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

وی افزود: عدم واکنش به دولت سوریه قابل قبول نیست، خطری که سلاح شیمیایی ایجاد می‌کند واقعیت کشته شدن صدها هزار تن در سوریه با سلاح متعارف را تغییر نمی‌دهد. موضع ترکیه در قبال سوریه روشن است و آن مخالفت با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، استفاده از سلاح شیمیایی و متعارف، جنگ داخلی و کشتار انسانی و کوچاندن‌ آنهاست.

نشست فوق‌العاده امروز ناتو درباره سوریه

ناتو بعد از ظهر امروز در مقر خود نشستی فوق‌العاده درباره سوریه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العهد، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد، بعد از ظهر امروز (شنبه) در مقر خود در بروکسل جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی تحولات اخیر سوریه خواهد داشت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واکنش به حمله آمریکا و همپیمانانش به سوریه، از اقدامات صورت گرفته از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه "تاسیسات تسلیحات شیمیایی سوریه" حمایت کرد.

استولتنبرگ گفت: ائتلاف ناتو مکررا "استفاده مکرر دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی" را محکوم و آن را نقض آشکار معیارها و توافقات بین‌المللی می‌داند.

دبیرکل ناتو افزود: استفاده از سلاح شیمیایی غیرقابل قبول است و آنهایی که مسئول چنین اقداماتی هستند، باید مجازات شوند.

زخمی شدن ۶ غیرنظامی در اثر حمله موشکی آمریکا و متحدانش به حمص


یک منبع سوری اعلام کرد، طی حملات آمریکا و متحدانش به استان حمص شش غیرنظامی زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، یک منبع امنیتی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری نووستی اعلام کرد، در اثر موشک‌هایی که آمریکا، انگلیس و فرانسه به انبار نظامی سوریه در غرب حمص شلیک کردند، شش تن از شهروندان غیرنظامی زخمی شدند.

به گفته این منبع، آمریکا و متحدانش با موشک‌ انبار مهمات در منطقه شین واقع در غرب استان حمص را مورد هدف قرار دادند و در اثر انفجار آن شش غیرنظامی زخمی شدند.

سفیر سوریه در چین: تهاجم امروز تنها باعث تقویت همکاری میان مسکو و دمشق می‌شود

سفیر سوریه در چین گفت، حملات تحت رهبری آمریکا به همراهی انگلیس و فرانسه علیه سوریه در حالی صورت گرفته که تروریست‌ها در سوریه به شدت به یک تقویت روحیه نیاز داشتند اما این تهاجم تنها باعث تقویت همکاری میان مسکو و دمشق می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، عماد مصطفی، سفیر سوریه در چین گفت: این تهاجم از سوی آمریکا و دو متحد اروپایی‌اش در حالی رخ داده که گروه‌های تروریستی در سوریه نیازمند تقویت روحی بودند. این تشویقی برای آنهاست. البته این مساله در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی‌کند. این گروه‌های مسلح تروریستی محکوم به فنا هستند و از سوی مردم محلی در مناطق تحت کنترلشان نیز طرد شده‌اند. سوریه با این تهاجم جدید ترس به دل راه نمی‌دهد.

این دیپلمات همچنین افزود: حملات هوایی علیه سوریه باعث تحکیم روابط ما با روسیه می‌شود. روسیه موضعی قوی و مستحکم درباره دروغ مربوط به حمله شیمیایی در دوما اتخاذ کرده است. مسکو با هرگونه حمله از سوی غرب علیه سوریه مخالف بود. ما از روسیه بابت اینکه در هر شرایطی در کنارمان قرار داشته، قدردانی می‌کنیم. دمشق از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا اقدامی را علیه تهاجم آشکارای انگلیس، فرانسه و آمریکا ترتیب دهد.

سفیر سوریه در چین در ادامه صحبت‌هایش گفت: به واقع، سوریه اجازه نمی‌دهد که چنین حملاتی اقداماتش را در از میان بردن تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی منحرف کند. آمریکا، انگلیس و فرانسه در وهله نخست مسئول جنگ خانمان براندازی در سوریه هستند. خواه به صورت جنگ نیابتی یا به صورت مستقیم یا استفاده از خودروهای پر از مواد منفجره در خیابان‌های سوریه، بمباران دمشق و حلب یا حمله به مواضع نظامی سوریه با جنگنده‌ها بوده باشد، اینها اقداماتی مشابه هستند و نیروی پیشرو همواره آمریکا است. این ائتلاف غربی کار کثیفی را از جانب اسرائیل انجام می‌دهد.


 رئیس مجلس دومای روسیه : آمریکا جهان را به جنگ می کشاند

رئیس مجلس دومای روسیه با انتقاد از حمله آمریکا و متحدان این کشور به سوریه اعلام کرد: این اقدام آمریکا نه فقط ملت سوریه بلکه کشورهای اروپایی را هم درگیر خواهد کرد و برای ما کاملا روشن است که آمریکا جهان را به جنگ می کشاند.

به گزارش ایرنا، ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه روز شنبه به خبرنگاران گفت: این گونه اقدامات کل جهان را درگیر جنگ می کند، بنابراین باید این کشور را هر چه زودتر متوقف کرد.


وی با بیان اینکه آمریکا بدون توجه به قوانین بین المللی به یک کشور مستقل حمله موشکی کرده است، گفت: این اقدام آمریکا و متحدانش (حمله موشکی به سوریه) تجاوز محسوب می شود.
به گفته رئیس مجلس دومای روسیه، درگیر کردن کشورهای اروپایی به این اقدام هیچ نتیجه خوبی نخواهد داشت و این نخستین بار نیست که جهان با وضعیتی مواجه می شود که آمریکا با دور زدن سازمان ملل بوجود آورده است.


وی تاکید کرد: «پیامدهای این اقدام آمریکا و متحدانش بر تلاش ها برای مبارزه با تروریسم بین المللی تاثیر منفی می گذارد.»
به گزارش ایرنا، آمریکا بامداد شنبه (25 فروردین) به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه ) دمشق و حمص سوریه را هدف حمله نظامی قرار داد که بر اساس گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، تمام موشک های شلیک شده متجاوزان به منطقه دنحه در 24 کیلومتری غرب حمص سرنگون شد.

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه : آمریکا درصدد نابود کردن مذاکرات صلح سوریه است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اعلام کرد که با اقدامات آمریکا دستاوردهای مذاکرات صلح سوریه در حال نابودی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «ماریا زاخارووا» در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه تصریح کرد: آمریکا، فرانسه و انگلیس قوانین شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته و تمدن ارتباطی دولت ها را زیر سوال بردند.


وی با بیان اینکه برای نخستین بار نیست که با چشمان خود می بینیم چگونه حقوق بین الملل زیر پا گذاشته می شود، افزود : به راستی تا چه اندازه به سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل و شورای امنیت احترام گذاشته می شود؟
آمریکا بامداد شنبه (25 فروردین) به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه ) دمشق و حمص سوریه را هدف حمله نظامی قرار دادند که بر اساس گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، تمام موشک های شلیک شده متجاوزان به منطقه دنحه در 24 کیلومتری غرب حمص سرنگون شد.


وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: در حمله بامداد امروز آمریکا، انگلیس و فرانسه، 110 موشک به خاک این کشور شلیک شده است.
سامانه های ضد هوایی سوریه با موشک های متجاوزان آمریکایی در دمشق و حمص سوریه مقابله کردند.
خبرگزاری رسمی سوریه همچنین اعلام کرد حملات موشکی متجاوزان آمریکایی و متحدانش ( فرانسه و انگلیس) به یک پایگاه نظامی در استان حمص سه غیر نظامی زخمی شدند.


به گزارش ایرنا، وزارت اطلاع رسانی سوریه از شهروندان خواست به ادعاهای رسانه هایی که عمدا و یا بدون اطلاع به بزرگ نمایی اهداف تجاوز آمریکا و متحدانش اقدام می کنند، توجه نکنند.
صدها نفر از شهروندان سوری در میدان اموی شهر دمشق در حمایت از دولت و ارتش سوریه تجمع کردند. زندگی در دمشق بعد از تجاوز آمریکا و هم پیمانانش عادی است.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده اند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، برخی اهداف را در سوریه هدف حملات موشکی قرار دادند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =