۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۹

همزمان با سفر میرکاظمی به ترکیه صادرات گاز ایران به این کشور متوقف شد.

البته این توقف صادرات به دلیل اختلاف نظر میادن دو کشور صورت نگرفته و تنها یک آتش سوزی در خطوط لوله مانع صادرات شده است.

قسمتی از خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه در نزدیک روستای توپکاتان در شهر دوغوبایزید استان آغری ترکیه منفجر شده و هنوز مشخص نیست علت اصلی این حادثه چه بوده است.

اگرچه در این میان به دلیل عملیات تروریستی صورت گرفته برای به آتش کشیدن بخشی از خط لوله کرکوک-جیحان در نزدیکی شهر «میدیات» واقع در جنوب شرقی استان «ماردین» ترکیه در 13 تیرماه سالجاری، حدس و گمان ها حاکی از عملیات تروریستی دیگر و عمدی بودن این آتش سوزی است.

خبرها حاکی از آن اسن که این انفجار سبب آسیب دیدن اداره ها و منازل مسکونی اطراف خود شده است.

مصطفی کشکولی گفت: صادرات گاز ایران به ترکیه از ساعت دو بامداد امروز چهارشنبه 30 تیر ماه به درخواست ترکیه متوقف شده است.

این در حالی است که به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، شرکت بوتاش در حال رفع مشکل مزبور است و به محض برطرف شدن مشکل، صادرات گاز به این کشور از سر گرفته خواهد شد.

براساس اظهارات کشکولی،  بروز چنین مشکلات عملیاتی در خطوط انتقال و صادرات گاز بی سابقه نبوده است و امیدواریم هر چه سریع تر مشکل به وجود آمده رفع و صادرات گاز به ترکیه مجددا از سر گرفته شود.

در عین حال قرار است امروز بعد ازظهر وزیر نفت ایران تهران را به مقصد آنکارا به منظور ادامه مذاکرات گازی با مقامات انرژی ترکیه ترک کند.

پیش‌بینی می‌شود در این دور از مذاکره‌ها، بحث صادرات گاز ایران از طریق ترکیه به اروپا بیش از دیگر موارد مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.  

براساس این گزارش، تهران و آنکارا سال گذشته قرارداد برای انتقال گاز ایران از طریق ترکیه به اروپا امضا کردند؛ همچنین سال گذشته یادداشت تفاهم همکاری ایران و ترکیه در زمینه نفت و گاز در حضور مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور در تهران به امضای وزیر نفت ایران و وزیر انرژی ترکیه رسیده است.

این در حالی است که وزیر انرژی ترکیه از آمادگی کشورش برای صادرات گاز ایران از مسیر ترکیه و انتقال آن به بازارهای اروپایی خبر داده است.

شرکت ملی نفت ایران تاکنون با شرکت نفت دولتی ترکیه (TPAO) چند دور مذاکره انجام داده است، وزیر انرژی ترکیه همواره از علاقه‌مندی شرکت نفت این کشور برای ادامه سرمایه‌گذاری ها در حوزه انرژی ایران خبر داده است؛ تانر ییلدیز چندی پیش تأکید کرده بود که دو کشور ایران و ترکیه مسیر مثبتی را در مذاکره‌های خود در بخش انرژی پشت سر می‌گذارند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =