نماینده‌ای که برجام را آتش زد: کارمان حرف دل مردم بود

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در دفاع از آتش‌زدن برجام گفت: وقتی یک ابرقدرت خیلی راحت بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای بین المللی و دیپلماسی، یک معاهده رسمی را زیر پا می‌گذارد، اینجا دیگر اگر نمایندگان بخواهند از مسیر مرسوم خودشان کاری را انجام دهند فایده‌ای ندارد.

امید کرمانی‌ها: روز بعد از لغو برجام توسط ترامپ، صحنه ای در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد که هنوز محل نقد و نظر است. برخی نمایندگان در صحن علنی با قرار گرفتن در جایگاه ناطق اقدام به آتش زدن برجام و پرچم آمریکا کردند. هرچند به زعم خودشان پاسخی دندان شکن به ترامپ دادند اما در شبکه های اجتماعی این اتفاق مورد نقد و نظر قرار گرفت.

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی می گوید: مجلس باید اقتضایی کار کند. در زمانی اقتضای مجلس این است که آنچنان موضعگیری کند.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با این نماینده اصولگرای مجلس را در ادامه بخوانید:

آقای آزادی خواه! جنابعالی از جمله نمایندگانی بودید که روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس پرچم آمریکا و برجام را آتش زدید، بعد از آن اتفاق بازخورد این کار شما بین همکاران تان چه بود؟

عده ای مخالفت کردند و گفتند «چرا پرچم یک کشور و یک قرارداد رسمی را آتش زدید» و عده ای هم دفاع و تشویق کردند و گفتند «در برابر آن بدعهدی های آمریکا و حرف های سخیف ترامپ خوب موضعی گرفتید» که این نشان می دهد نمایندگان هوشمندانه کار کردند.

اگر اقدام شما در آتش زدن پرچم آمریکا و برجام هوشمندانه بود چرا رئیس مجلس لبخند بر لب داشت و کنایه هم می زد که «حالا آتش نمی گیرد» یا «مراقب باشید مجلس را آتش نزنید»؟

آقای لاریجانی معمولا مزاح های موردی دارند و مزاح های رئیس مجلس ربطی به اصل موضوع ندارد. معمولا در موضعگیری ها و تندروی ها و کندروی هایی که نمایندگان می کنند، آقای لاریجانی بذله گویی هایی دارد و اتفاقا هم این کار برای طراوت فضای مجلس خوب است اما ربطی به موضع گیری اصلی رئیس مجلس ندارد.

وقتی برخی نمایندگان اقدام به آتش زدن برجام و پرچم امریکا در مجلس کردند، یک دیدگاه آن بود که این اقدام را بچه مدرسه ای ها انجام می دهند و از بچه مدرسه ای ها انتظار می رود در چنین قالبی به تصمیم ترامپ واکنش نشان دهند، واکنش نمایندگان مجلس باید در سطح بالاتر انجام می شد، این نقد را قبول دارید؟

اصلا این نقد را قبول ندارم.

چرا؟

به دلیل اینکه این حرف در حالت ایده آل و منطقی است. یعنی اگر طرف مقابل اهل منطق دیپلماسی و نظام پارلمانی و گفتار باشد، درست است ولی وقتی یک ابرقدرت خیلی راحت بدون هیچ گونه ملاحظه ای بین المللی و دیپلماسی، یک معاهده رسمی را زیر پا می گذارد و تهدید به پاره کردن می کند و به ملت ایران توهین می کند، اینجا دیگر اگر نمایندگان بخواهند از مسیر مرسوم خودشان کار را انجام دهند فایده ای ندارد. این برجامی که خیلی ها پایش ایستادند، الان باید کشور را گل و بلبل می کرد. اتفاقا همین نگاه اشتباه باعث شد ما 5 سال معطل مسئله ای کنیم که هیچی برای ما نداشت.

ولی به نظر می رسد انتظاری که مردم دارند کاری در سطح بالاتر از آتش زدن فیزیکی برجام است.

اتفاقا موضعگیری مردم خیلی عالی بود. من بعد از این قضیه دو روز در بین مردم شهر و روستا بودم، پیر و جوان، با سواد و بی سواد اکثر قریب به اتفاق شان این کار را تشویق کردند. پس کسی از طرف مردم حرف نزند. حالا ممکن است قلیلی هم خوشحال نشده باشند.

انتظار عمومی این است که نمایندگان در قالب طرح، تکلیف قانونی به وجود آورند که اقدامی متقابل اثرگذار در پاسخ به تصمیم ترامپ باشد. برخی معتقدند آتش زدن برجام در مجلس، آن اثری را که باید در جامعه داشته باشد و صدای مردم تلقی شود، نبود.

این برداشت شماست. اتفاقا خیلی عالی و حرف دل مردم بود. اعتراض مردم این است که 4 سال مذاکره کردند اما در نهایت به ریش ما خندیدند. سیستم هسته ای ما را از کار انداختند، بتن ریختند و سانتریفیوژها را خاموش کردند. چرخ هسته ای که آقای روحانی قول داده بود بچرخد، متوقف شد، دلار به 7500 تومان رسید. درنهایت هم آمریکا خیلی راحت همه تعهداتش را زیر گذاشت. این نتیجه مذاکرات و تصمیم اشتباهی است که همین مجلس در 20 دقیقه برای برجام گرفت. در مقابل این تهدید آمریکا عده ای که امید به برجام بسته بودند ترسیدند اما نمایندگان رسما برجام را به آتش کشیدند، این فرمایشی بود که رهبر انقلاب فرمودند «اگر آنها بخواهند برجام را پاره کنند ما به آتش می کشیم». اتفاقا این حرف دل مردم است. اگر آمریکایی ها اهل مذاکره و پایبند قانون و طرح بودند ما نیز این کار را انجام می دادیم اما مجلس باید اقتضایی کار کند. در زمانی اقتضای مجلس باید آن نوع از موضعگیری باشد .

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    14 0
    گویند آن کسان که نرفتند راه راست ره نیست بنده را به جناب خدا دروغ،،
  • بی نام DE ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    40 0
    دلارهایتان را آتش می زدید تا ترامپ دق بکند
  • سورنا IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    34 0
    همین خودسرها هستند که زندگی رو به کام ملت تلخ کردن
  • محسن A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    35 1
    ضمن تقدیر از اقدام بسیار بسیار بسیار شجاعانه تعدادی از نمایندگان مجلس در آتش زدن پرچم یک کشور، از خداوند متعال، رسیدن به درجه رفیع شهادت را برای آنها و خصوصا خانواده ها و فرزندانشان آرزومندم.
  • soheil A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    32 0
    حرف دل خیلی از ماها نبود. یک روز حرف دل ما را خواهی فهمید.
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    37 0
    آتش زدن پرچم دقیقا کاری بود که ترامپ دوس داشت تا در افکار عمومی تصمیمشو بیشتر توجیه کنه. اون گروهی که در آمریکا مخالف تصمیم ترامپ بودن با این حرکت زبونشون کوتاه شد چون بالاخره به پرچمشون عرق دارن. آتش زدن یک کاغذ بعنوان برجام هم مضحکترین حرکتی بود که میشد انجام داد. طبیعتا این موضع رسمی کشور نبود که چند تا نماینده بصورت خودجوش انجام بدن. متاسفانه افرادی در این مملکت با حرکات پوپولیستی عمدا یا سهوا آب به آسیاب دشمن میریزن.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    43 0
    جای زندگی نیست دیگه این سرزمین
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    37 0
    کارهای بی منطق و غیراصولی خود را گردن مردم نیندازید
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    33 0
    نقش مردم برای شما فقط ابزاری برای بدست آوردن قدرت و ماندن در اونه شمایی که حتی معنی کلمه مردم رو نمی دونید ، انقدر مردم مردم نکنید
  • شهلا A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    35 0
    حرف دل ما اینست که دست از آتش زدن ملت بردارید
  • علی A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    27 2
    مردمی که با نظر شما موافق نباشن از نظر شما جزء مردم به حساب نمیان.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    1 65
    افرين بر اين نماينده شجاع ما مردم عاشقتيم حرف دلمون را زدي
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    0 64
    حرف دل همه ما ايرانيها اين است نه سازش نه تسليم ما در برابر هر زورگويي مي ايستيم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    2 77
    افرين بر تو اي کوهکن که کوهي چون امريکا را از جا کندي وثابت کردي اين کوه از تار عنکبوت است
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    1 72
    ما مردم مقابل هرکسي که بخواد مقابل ايران بزرگ گردنکشي کنه با صلابت مي ايستيم چه امريکا باشه چه سعودي چه اشغالگر غاصب
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    0 77
    کوهکن شجاع هميشه قهرمان
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    0 86
    احسنت بر نماينده ايراني ايراني زير بار زور نمي رود
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    0 88
    خبر انلاين چرا مطلب را وارونه جلوه ميدهي چرا از ظلم امريکا سخن نمي گويي چرا از بيکفايتي روحاني ودولتمردان نمينويسي
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    62 0
    چرا این نمایندگان که کار غیر قانونی و خودسرانه میکنند مجازات نمیشوند؟ اون دنیا چجوری میخوان حواب این همه ملت رو بدن. از خدا نمیترسن؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    48 0
    امیدوارم "مردمی" که بهت رأی دادن و مجلس فرستادنت، این بار سر عقل بیان تا حرف دلشون رو بهتر بفهمی
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    55 0
    کدوم مردم ؟ مگه شما به مردم هم فکر میکنید مردم فقط زمان انتخابات برای شما مهم هستن که رای بیارید بعد فقط منافع و جیب خودتون رو در نظر میگیرید.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    15 0
    اي كاش خبرنگار خبر انلاين كامنت هاي مردم رو به اين نماينده نشون ميداد
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    18 0
    يک زماني نون و پنير غذاي ما فقرا بود الان نمي تونم همين هم بخوريم
  • siavash IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    11 0
    آخی حرف دل مردم فقط تو این مورد بود؟ حرفهای دیگه مردم رو خداروشکر نمیشنوین
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    16 0
    مردم ملایر این دفعه نشان خواهند داد
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    18 0
    اقای نماینده نظرسنجی کرده بودی؟
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    0 0
    مردم از اقدامات شما منزجر هستند. شما با حقوق های بالا آنجا هستید که از حقوق مردم دفاع کنید. نه اینکه بیشتر آن ها را به سختی بیندازید. متاسفم.