اضافه شدن ۳ واکسن جدید برای کودکان در کشور

«خبرجنوب» نوشت: رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از اضافه شدن 3 واکسن جدید برای ارتقای سطح سلامت کودکان در کشور خبر داد.

دكتر سيدمحسن زهرايي در «كارگاه كشوري بيماري هاي قابل پيشگيري با واكسن» در هتل پرسپوليس شيراز، گفت: يك نوبت واكسن در سن 4 ماهگي به منظور بالابردن سطح ايمني كودكان تزريق مي شود، البته واكسن خوراكي نيز حذف نخواهد شد.

وي افزود: اگرچه تزريق اين واكسن از سال 94 در كشور آغاز شد اما به خاطر مشكلات كمبود آن، نيمه سال 95 متوقف گرديد كه از تابستان امسال طبق رايزني ها در 4 ماهگي براي كودكان تزريق مي شود.

دكتر زهرايي يادآور شد: واكسن تزريقي ديگري به نام «پنوموكوك» كه براي پيشگيري از عفونت هايي مانند گوش، سينوزيت و موارد شديدي كه حتي به مرگ منجر مي شود اهميت بسياري دارد نيز نيمه دوم امسال به ساير موارد اضافه مي گردد، به طوري كه سه نوبت در 2، 4 و 6 ماهگي براي نوزادان تزريق مي شود. واكسينه كردن كودكان در اين زمينه از انتقال عفونت ها به بزرگسالان هم پيشگيري مي كند.

اين مسئول وزارت بهداشت گفت: منابع اعتباري مربوط به اين واكسن مصوب شده و مذاكرات مربوط به آن در حال انجام است كه نيمه دوم امسال به نتيجه مي رسد.

وي افزود: با توجه به اينكه «روتاويروس» مهمترين عامل اسهال هاي منجر به بستري كودكان زير 5 سال در كشور است، اميدواريم با به نتيجه رسيدن پيگيري ها، نيمه دوم امسال به منظور ارتقاي سطح سلامت جامعه، واكسن «روتاويروس» هم براي كودكان اضافه شود.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز گفت: در ساليان گذشته ميليون ها نفر در جهان به دليل بيماري هاي غيرواگير جان خود را از دست مي دادند كه در حال حاضر از طريق واكسن، اين مرگ و ميرها قابل پيشگيري است و فرهنگ پيگيري آن توسط خانواده ها نهادينه شده، به حدي كه حتي اگر يك روز واكسن فرزندانشان به دليل مشكلاتي به تعويق بيفتد، دست به اعتراض و حتي شكايت مي زنند.
دكتر عبدالرسول همتي افزود: ايمن سازي يكي از مهمترين مداخلات بهداشتي است كه توجه به آن با وجود پيشرفت هاي فعلي ضروري است و به دليل شيوع بيشتر بيماري هاي غيرواگير، مشكلات واگيردار را فراموش مي كنند در حالي كه هنوز بيماري هايي از قبيل آنفلوآنزا در صورت عدم پيشگيري مي تواند مسئله ساز شود.

دكتر حميد بختياري كارشناس مبارزه با بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز يادآور شد: توجه به بيماري هاي واگير اهميت بسزايي دارد و دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين زمينه فعاليت هاي قابل توجهي انجام داده و در مواقع بحراني هم اكيپ هايي از دانشگاه به بررسي و كنترل اوضاع مي پردازند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =