ناوگان حمل و توزیع کالا  در شیراز تا پایان سال سامان می یابد

«خبرجنوب» نوشت:ترافیک خیابان آن هم در یک ظهر گرم، رانندگان را کلافه کرده. یکی دائم در حال بوق زدن است و آن یکی سرش را از شیشه اتومبیلش بیرون آورده و به زمین و زمان ناسزا میگوید اما کمی بالاتر علت این ترافیک ناگهانی خود را نمایان می کند، کامیونی که به صورت دوبله در کنار خیابان توقف کرده و در حال پیاده کردن اجناس خود در جلوی یک سوپر مارکت است باعث شده تا عبور و مرور در خیابان مختل شود. این صحنه و صحنه های مشابه سال هاست که در نقاط مختلف شهر دیده می شود.

به رغم ممنوعيت عبور و مرور خودروهاي سنگين در شهر اما بسياري از آن ها بدون توجه به مشكلات حوزه حمل و نقل شهر حتي در شلوغ ترين ساعت هاي روز با حضور در نقاط مركزي و پر تردد شهر اقدام به توزيع اجناس خود مي كنند و همين امر بر افزايش ترافيك اين محل ها تاثير گذاشته است. همين چند وقت قبل بود كه طرحي در شوراي شهر شيراز به تصويب رسيد كه در صورت اجرايي شدن آن شايد ديگر حداقل در مركز شهر شاهد توقف كاميون هاي بزرگ توزيع كالا و صف طويل خودروهايي كه در پشت اين كاميون ها و كاميونت ها گير افتاده اند نباشيم.
ریيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر شيراز در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: طرح محدوديت تردد مكاني و زماني ناوگان حمل بار و توزيع اجناس در كميسيون به تصويب رسيده و قرار است ابتدا در 2 تا 3 خيابان شهر به صورت پايلوت اجرا و در صورت موفقيت در ساير نقاط نيز اجرايي شود.
نواب قائدي اظهار داشت: البته براي اجراي اين طرح نياز به ايجاد زيرساخت هاي نظارتي و نصب دوربين هاي ويژه اي است كه بتواند خودروهاي متخلف را شناسايي و اعمال قانون كند. هم اكنون اين زيرساخت ها در 2 تا 3 محور مركزي شهر در حال اجراست و در صورت تكميل زيرساخت ها تا پايان سال اين طرح در چند محور مركزي شهر اجرا مي شود.
وي از تصويب طرح راه اندازي وانت بارهاي اينترنتي در شيراز خبر داد و افزود: طرح ساماندهي وانت بارهاي برخط يا اينترنتي چندي قبل در شوراي شهر به تصويب رسید كه با ابلاغ اين طرح درآينده نزديك تمامي شركت هاي وانت بار اينترنتي بخش خصوصي بايد زير نظر شهرداري به فعاليت خود ادامه دهند.
قائدي در خصوص حضور برخي خوردوهاي سنگين در بعضي از كوچه و خيابان هاي شهر به ويژه شهرك هاي حاشيه كمربندي گفت: در اين زمينه ما ابتدا بايد زيرساخت هاي لازم مانند پاركينگ را براي اين كاميون ها تهيه كنيم و بعد از آن ها بخواهيم كه وارد شهر نشوند.
وي افزود: در حال حاضر عمليات اجرايي ساخت چند توقفگاه ويژه كاميون ها و خودروهاي سنگين در حاشيه شهر و ورودي ها در حال انجام است و برخي امكانات از جمله تعميرگاه و ساير موارد در آنجا در نظر گرفته شده است.
ریيس سازمان حمل و نقل بار شهرداري شيراز نيز در اين رابطه گفت: طرح تردد زماني و مكاني كاميون ها و خودروهاي توزيع كالا در شهر شيراز تمامي مجوزهاي لازم را از مراجع مربوطه دريافت كرده و آماده اجراست اما با توجه به اين كه بر اساس مصوبه آن بايد نظارت بر اجراي طرح به صورت مكانيزه باشد ابتدا بايد زيرساخت هاي لازم براي اجراي مكانيزه طرح مهيا شود و بعد طرح به اجرا در مي آيد.
محسن حديقه جواني اظهار داشت: در حال حاضر عمليات تجهيز معابر حوزه اجراي طرح در حال انجام است كه به محض اتمام، طرح تردد زماني و مكاني ويژه ناوگان حمل و توزيع كالا در اين محل ها اجرا مي شود و اميدواريم تا پايان سال حداقل بخشي از اين طرح را اجرا كنيم.
وي با اشاره به برخي از مزيت هاي اين طرح گفت: اين طرح در ابتدا به صورت ارشادي و پس از آن با اعمال قانون براي خودروهاي متخلف انجام مي شود و با اجراي آن ديگر هيچ كس حق ندارد هر ساعت و هر مكاني اقدام به بارگيري و يا توزيع كالا، آن هم در نقاط پر تردد شهر كند و باعث ايجاد مشكل براي شهروندان شود و در اين رابطه با شركت هاي توزيع كالا نيز رايزني هايي داشتيم.
حديقه جواني ادامه داد: يكي از مشكلاتي كه امروز با آن مواجه هستيم شركت هاي حمل و نقل بار اينترنتي فاقد مجوزي است كه در گوشه و كنار شهر در حال فعاليت است كه جا به جايي كالا با استفاده از اين شركت ها هيچ تضميني ندارد و هيچ كدام از آن ها از شهرداري شيراز كه متولي اصلي حمل و نقل شهر است مجوز دريافت نكرده اند.
وي با اشاره به مصوبه چند وقت اخير شورا در خصوص فعاليت ناوگان حمل و نقل بار اينترنتي افزود: در حال حاضر شهرداري در حال تدوين دستورالعمل اين طرح است كه با ابلاغ اين طرح تمامي شركت هاي حمل و نقل بار اينترنتي تحت نظارت شهرداري به فعاليت خود ادامه مي دهند. يكي از الزامات اين طرح استفاده از ناوگان حمل بار داراي پروانه است كه در شهرداري داراي پرونده هستند و اگر مشكلي پيش بيايد شهرداري از آن ها تضمين هاي لازم را دريافت كرده است.
ریيس سازمان حمل و نقل بار درون شهري شيراز افزود: در حال حاضر 30 هزار خودرو ناوگان حمل بار در شيراز شناسايي شده كه 10 هزار مورد از آن ها پروانه اشتغال دريافت كرده اند و مابقي نيز در حال اجراست.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =