۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴

بوفون پس از 17 سال از یوونتوس جدا شد.

سیدفرجام کمانهخداحافظی بوفون فراتر از خداحافظی یک بازیکن،یک کاپیتان یا یک دروازه بان نبود. خداحافظی یک جنتلمن از فوتبال بود، نه فقط از فوتبال ایتالیا یا اروپا بلکه جهان.

جی جی محبوب در روزی که گذشت نه تنها در میان اشکهای ده ها هزار تیفوسی ایتالیایی طرفدار یووه که در ورزشگاه یکصدا نام او را صدا می زدند که به جرات می توان گفت در میان اشکهای میلیونها هوادار سرسختش در سراسر جهان، دستکشهایش را آویخت و از چمن سبز خداحافظی کرد.

رفتن بوفون دیروز اشکهای زیادی را جاری کرد. دیروز پرده دیگری از جادوی عظیم فوتبال و سیطره عجیبش بر روح و عواطف انسانهای این قرن را در" یووه آرنا " تورین و پای تلویزیون ها شاهد بودیم.

قلبهایی که دیروز بخاطر خداحافظی بوفون محبوب ، تندتر می تپید در او چیزی فراتر از یک مهارکننده بزرگ توپ را یافته بودند.

لحظه خداحافظی جی جی بوفون از لحظات خاصی بود که شاید تنها در ورای پدیده بزرگ اجتماعی عاطفی زنده ای بنام " هنر صنعت فوتبال انسانی" به این گستردگی می تواند شکل بگیرد

شاید به جرات بتوان گفت این همنوایی و هم حسی گسترده در بین صدها میلیون انسان در جای جای کره خاکی تنها در بستر فوتبال اتفاق می افتد. از ایتالیا و اروپا تا آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین خیلی ها دیروز را با دلتنگی برای بوفون گذراندند. در ذهن این میلیونها نفر برای لحظاتی مرور لحظه های دور و نزدیک وخاطره بازی با او گذشت .

مرد باوقار ایتالیایی در تمام پیروزیهای درخشانش دلداری دهنده واقعی و صمیمی رقبا بود. همچنان که در پایان باختهایش تبریک گوینده واقعی بدون اکراه و از ته دل بود و به رسم جوانمردی و ادب حتی شکست دهندگانش را هم احترام میکرد . بی تردید انتقال همین حس های صادقانه اش به رقبا و فوتبال دوستان یکی از اساسی ترین دلایل جا خوش کردن این ایتالیایی جنتلمن و جوانمرد در دل های طرفداران و حتی رقبایش در سطح جهان بود وهست . گویی همه آن حسهای صادقانه ای که ادر قاب تصویرپس از صدها رقابت از او دیده شده و بر دلها نشسته بود دیروز یکجا جمع شدند و به شکل بغض و غرور و دلتنگی و اشکهای میلیون ها عاشق فوتبال خود را نمایان کردند . عاشقان اصیل فوتبال در همه جا عاشقان صداقتند. عاشقان جوانمردی و پهلوانی اند . این را دیروز در صحنه خداحافظی یک پهلوان صادق و جوانمرد می شد به زلالی دید.

وفاداری جی جی به یووه حتی در روزهای تلخ سقوط، وفاداری به یک باشگاه نبود وفاداری به عهد بود و همه دنیا این نیکویی را می پسندند و دوست دارند و از رفتن یک وفادار که درس وفاداری می دهد دلتنگ و غمگین شدند.

استواری و صبوری بوفون در فراز و نشیب های هر بازی و درهمه این روزهای طولانی با شکوه بارها و بارها برای فوتبال دوستان که بسیاری از آنها کم طاقت و کم صبرند کلاس درسی بود که از او آموختند حق با صبورها و سختکوش هاست .

بوفون تداعی گر شکوه و عزت و افتخار هم هست . حس خوب عزت نفس با بوفون در عاشقان فوتبال هم سالها بوجودآمده است.

بوفون با اعتماد به نفس، بوفون امیدوار در عین حال بوفون افتاده و فروتن ، "بوفون اعجوبه" را ساخته بود . بوفون نماد سختکوشی وصرف کردن فعل خواستن بود. در بوفون خودبرتربینی آزار دهنده برخی چهره های کوتاه مدت را هرگز نمی شد یافت.

بوفون نشانه ای بود برای اینکه با استعدادها و عالی ها خود را در قامت بلند او تصور کنند.البته بوفون یک قهرمان ملی و باشگاهی هم هست اما یک جنتلمن جوانمرد جهانی بودن مسیر بسیار سخت تری بود که به تعبیر زیبای عادل" بوفون دوست داشتنی و بوفون تمام ناشدنی " سالها به خوبی در این مسیر راه پیمود. محبوب انسانها بودن بخاطر انسان بودن راز اصلی جاودانگی جی جی، علاوه بر شایستگی های بی نظیرش در دروازه بانی بوده ، هست و خواهد بود.

بوفون سالها اسطوره ای جذاب و دلپذیر برای همذات پنداری خیلی از خوبیها بود با یک نفر خوب در میدانهای فوتبال ...

دیروز بوفون خداحافطی کرد اما میلیونها طرفدار فوتبال هم دلتنگ رفتن این اسطوره اند و هم نگران و در بیم و امید اینکه بوفون پایان اسطوره های دوست داشتنی و جذاب چند بعدی و انسانی در فوتبال نباشد.خداحافظ جلتنمن جهانی

256 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =