هفته فرهنگی کردستان در اربیل عراق برگزار می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از توسعه مراودات فرهنگی هنری ایران با اقلیم کردستان عراق درقالب تفاهمنامه خبر داد و گفت: در همین راستا هفته فرهنگی کردستان در اربیل عراق برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، جلال قلعه شاخانی، در دیدار با سرکنسولگری ایران در اربیل عراق اظهار داشت: مراودات فرهنگی در چارچوب دیپلماسی فرهنگی کشور از طریق کنسولگری ایران مستقر در اربیل و سلیمانیه توسعه می یابد.

وی ادامه داد: انعقاد تفاهمنامه فرهنگی اولین گام در توسعه این مراودات است که با موضوع میزان توانمندهای فرهنگی هنری استان جهت اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و رسانه ای در اقلیم کردستان عراق منعقد می شود.

قلعه شاخانی، گام بعدی در توسعه این مراودات فرهنگی را همکاری در برگزاری ویژه برنامه روز جهانی کودک در اربیل اعلام کرد و افزود: همزمان با روز جهانی کودک ویژه برنامه فرهنگی هنری در قالب جشنواره کودک در شهر اربیل عراق اجرا می شود که در این ویژه برنامه از توان فرهنگی کردستان بهره گرفته می شود که ما امادگی داریم با بسط این جشنواره، به هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اربیل تبدیل شود.

وی به سابقه همکاری های ایران با اقلیم کردستان عراق اشاره و عنوان کرد: برگزاری اولین هفته فرهنگی ایران در شهر سلیمانیه در سال 82، برگزاری اولین نمایشگاه کتاب اربیل در سنندج در سال 92، حضور ناشران اقلیم در هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان و حضور هنرمندان حوزه تئاتر استان در اقلیم عراق به صورت موردی از جمله همکاری های فرهنگی دو کشور در سالهای اخیر بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: برای تقویت فعالیت های فرهنگی هنری برون مرزی و به حداکثر رساندن این برنامه نیازمند انعقاد تفاهمنامه از طریق مبادی زیربط از جمله وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم و امیدواریم به جایی برسیم که در سطح بین المللی شاهد حضور گروه های هنری استان در دیگر کشورها باشیم.

قلعه شاخانی گفت: توسعه مراودات فرهنگی و اجرای برنامه های هنری با استقبال معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله معاون امور مطبوعات و اطلاع رسانی، معاون امور فرهنگی و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت متبوع در کنار بنیاد بین المللی امام رضا مواجه بوده و تمایل مسئولین ارشد استان نیز در چنین رویدادهای بین المللی، حداکثر است.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره رسانه های کوردی نیز خاطر نشان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته تلاش می کنیم در قالب این جشنواره که قبلا با عنوان مطبوعات کوردی از آن نام برده شد، زمینه حضور نشریات، پایگاه های اطلاع رسانی و خبرگزاری ها با موضوع کوردی را قالب نمایشگاهی فراهم شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =