تصاویر | در اردن چه می‌گذرد؟ ناآرامی‌ها به روز سوم کشید

ناآرامی ها در اردن وارد روز سوم شد این در حالی است که نیروهای امنیتی به خشونت متوسل شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز،  هزاران اردنی برای سومین شب متوالی علیه سیاست‌های اقتصادی این کشور تظاهرات کردند. این درحالی است که نخست‌وزیر اردن درخواست معترضان برای لغو پیش‌نویس قانون اصلاح مالیات‌را رد کرد.

هانی الملقی، نخست‌وزیر اردن روز شنبه با لغو پیش‌نویس قانون اصلاح مالیات‌ که صندوق بین المللی پول از آن حمایت می‌کند، مخالفت کرد. این قانون موجب اعتراضات شدید مردم اردن شده است که عصر دیروز هم برای سومین روز متوالی ادامه داشت. تظاهرکنندگان روز گذشته از پادشاه اردن خواستند نخست‌وزیر را برکنار کند.

نیروهای امنیتی نیز مسیرهای اصلی منتهی به مقر دولت را برای ممانعت از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به آن بستند و از گاز اشکاور و ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. صدها اردنی دیگر نیز در شهرهای دیگری مثل الرمثا در شمال و معان در جنوب این کشور تظاهرات کردند.

در همین حال بی بی سی نیز گزارش داد: ده‌ها هزار نفر از مردم اردن برای سومین روز متوالی در اعتراض به افزایش مالیات و سیاست‌های ریاضتی دولت به خیابان‌ها آمدند و در بخش‌هایی با پلیس که برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده می کرد رو در رو شدند.

از اعتراض‌های سه روز گذشته که به علت گرما اغلب در عصر و همزمان با غروب شکل می‌گیرد، تحت عنوان بزرگترین تجمع‌ها در چند سال اخیر یاد شده است.

پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و بستن راه‌ها در امان، پایتخت، تلاش کرد از نزدیک شدن تظاهرات‌کنندگان به ساختمان هیات دولت جلوگیری کند.

معترضان می‌گویند لایحه افزایش مالیات‌ها که با حمایت صندوق بین‌المللی پول ترتیب داده شده به قشر متوسط و محروم اردن آسیب خواهد زد.

همزمان ملک عبدالله، پادشاه اردن از همه جناح‌های سیاسی خواسته خویشتن‌داری کنند.

شنبه شب هزاران نفر در حالی که در شعارهای خود از ملک عبدالله، پادشاه می‌خواستند هانی ملقی، نخست وزیر را برکنار کند به خیابان‌های امان آمدند.

همزمان از چند شهر دیگر اردن هم گزارش‌های مشابهی از برگزاری راهپیمایی مخابره شده که در برخی از آنها پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

در شهر معان در جنوب اردن معترضان با آتش زدن لاستیک در بزرگراه‌‎ها در برابر پلیس ضد شورش ایستادند.

اردن در چند ماه گذشته با تورم و افزایش مالیات‌ها و قیمت سوخت دست و پنجه نرم کرده‌اند.

روز گذشته (جمعه) ملک عبدالله با صدور حکمی حکومتی دستور تثبیت قیمت سوخت را داد تا از افزایش سریع آن جلوگیری کند.

اما این تصمیم هم نتوانست معترضان را در خانه‌هایشان نگاه دارد. آنها روز شنبه برای جلوگیری از تصویب لایجه افزایش مالیات‌ها و نگرانی از بدتر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی تظاهرات کردند.

در همین حال، ملقی، نخست‌وزیر، گفته از لایحه خود برای افزایش مالیات که از سوی صندوق جهانی پول هم حمایت شده عقب نشینی نخواهد کرد و تصمیم نهایی بر عهده پارلمان اردن است.  دولت اردن می‌گوید به افزایش مالیات‌ها برای تامین بودجه خدمات اجتماعی نیاز دارد.

اردن امسال مالیات‌ها را بالا برده و رایانه دولتی برای نان را هم حذف کرده است.

ملک عبدالله، پادشاه، هم می‌گوید بی ثباتی و جنگ در دو کشور همسایه این کشور، عراق و سوریه، بر ثبات اقتصادی اردن تاثیر منفی گذاشته است.

همچنین عاطف الطراونه، رئیس پارلمان اردن گفت که بیش از 80 نماینده خواهان لغو پیش‌نویس قانون هستند.

وی بعد از دیدار با الملقی تأکید کرد که اردن تسلیم دیکته‌های صندوق بین المللی پول نمی‌شود.

اردن اخیرا مالیات‌ها را افزایش داده و یارانه نان را حذف کرده است. این اقدام در راستای طرحی است که با هدف کاهش بدهی‌های دولت که به 37 میلیارد دلار می‌رسد، اتخاذ شده است.

روز جمعه ملک عبدالله،پادشاه اردن با صدور حکمی حکومتی دستور تثبیت قیمت سوخت را داد تا از افزایش سریع آن جلوگیری کند اما این تصمیم هم نتوانست معترضان را راضی کند. آنها روز شنبه برای جلوگیری از تصویب لایجه افزایش مالیات‌ها و نگرانی از بدتر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی تظاهرات کردند.

در همین راستا، ملک عبدالله از دولت و پارلمان خواست مذاکرات "ملی فراگیر و عاقلانه‌ای" را برای توافق با ساختاری درخصوص قانون مالیات در پیش بگیرند.

وی گفت: درست نیست که تنها شهروندان پیامدهای اصلاحات مالی را به دوش بکشند. تمامی نهادهای دولت باید به کنترل دقیق هزینه‌ها بپردازند و بین سطح مالیات و کیفیت خدمات ارائه شده برای شهروندان توازن برقرار کنند.

ملک عبدالله دوم بر اهمیت مشارکت احزاب و سندیکاها و نهادهای مدنی در مذاکرات به صورت کارآمد و ارائه پیشنهادات واقع‌بینانه تأکید کرد.

وی گفت: چالش‌هایی که اقتصاد اردن با آن مواجه است به دلیل شرایط سخت منطقه است. شرایط و گزینه‌های پیش روی اردن مثل شرایط پنج یا ده سال قبل نیست.

منابع: رویترز و بی‌بی‌سی

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • abbas IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    2 3
    نوبت کشور اردن شده بعد هم کشورهای حاشیه خلیج فارس می باشد که تغییر رژیم داشته باشند نظام جهانی جدید در حال شکل گیری می باشد