دوره مهارت آموزی برای بیکاران کم سواد فارس آغاز شد

«خبر جنوب» نوشت: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از اجرای طرح کارورزی در محیط کار واقعی ویژه افراد کم سواد فاقد مهارت خبر داد.

سهراب مختاری اظهار داشت: دولت چند برنامه اساسی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و حفظ فرصت های شغلی موجود دارد که در این راستا اجرای طرح کارورزی ویژه افراد دارای سواد حداقلی که فاقد مهارت بوده و یا مهارت آن ها در کمترین حد ممکن قرار دارد را در دست کار گذاشته است.
وی گفت: در این طرح که عمدتا در واحدهای صنفی قابلیت اجرای بیشتری دارد، افراد مذکور می توانند براساس استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه ای به مهارت آموزی بپردازند.
مختاری بیان داشت: کارگاه ها و یا مراکز یادگیری باید از سازمان فنی و حرفه ای مجوز داشته و براساس سرفصلهای آن سازمان، فضا را برای مهارت آموزی افراد کم مهارت مهیا کنند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به این که دوره مهارت آموزی حداکثر یکسال است افزود: در طول زمان مهارت آموزی به مهارت آموز حقوقی پرداخت نمی شود و بیشترین منفعت آن پروراندن نیروی کار ماهر در محیط کار واقعی است.
مختاری یادآور شد: در طول این مدت از یک سو کارفرما از نیروی کار رایگان برخوردار خواهد بود و از سوی دیگر افراد فاقد مهارت یا کم مهارت با محیط کار واقعی آشنا شده و مهارت مورد نیاز بازار را کسب خواهند کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به حوزه کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی که از سال 95 کلید خورد، گفت: در دوره 4 تا 6 ماهه کارورزی فارغ التحصیل دانشگاهی، یک سوم حقوق مصوب وزارت کار ماهیانه به کارورز پرداخت می شود و چنانچه پس از دوره کارورزی، کارفرما اقدام به عقد قرارداد با کارورز نماید تا دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهد بود.
وی با تاکید بر این که یکی از دلایل بالا بودن نرخ بیکاری به خصوص در بین قشر تحصیلکرده مهارت ناکافی آن ها است، افزود: متاسفانه این قشر به پایگاه اجتماعی شغل خود توجه بیش از حدی کرده و به همین دلیل هر شغلی را قبول نمی کنند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با تاکید بر این که نیازمند آن هستیم که به مشاغل، شخصیت و وزن بدهیم تا مورد اقبال فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار گیرد افزود: بسیاری از مشاغلی که در کشورهای اروپایی مورد قبول قشر تحصیلکرده و دانشجو قرار می گیرد در ایران به حاشیه رفته و تنها افراد فاقد تحصیلات به آن رو می آورند.
مختاری فرهنگسازی در این زمینه را بسیار ضروری خواند و گفت: در تدوین سند فرهنگ کار و تلاش در فارس به این مهم پرداخته شده است که برای اجرای آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه های اجرایی هستیم.
وی به 15 برنامه و اولویت اصلی کارگروه اشتغال در فارس اشاره کرد و گفت: طرح اشتغال روستاییان و عشایر طرح اشتغال فراگیر و طرح تکاپو از جمله این اولویت هاست که به کمک دستگاه های اجرایی و بانک ها در حال اجراست، ضمن آن که طرح رونق تولید با هدف حفظ فرصت های شغلی و استفاده حداکثری از پتانسیل های موجود نیز از دیگر اولویت های در حال پیگیری است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =