۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

ایلنا نوشت: رئیس شورای‌شهر تهران در جلسه هم‌اندیشی شورای شهر و شهردار تهران به شدت از عملکرد مدیریت‌شهری انتقاد کرد.

رییس و اعضای شورای شهر تهران در جلسه هم اندیشی با شهردار تهران ومعاونان وی شرکت کردند، محسن هاشمی رفسنجانی (رییس شورای شهر تهران) در این جلسه به بررسی وضعیت شهر تهران و عملکرد مدیریت شهری پرداخت و گفت: نخستین ماه از انتصاب افشانی به‌عنوان شهردار تهران سپری شده و امیدواریم با توجه به سحرخیزی و تحرک خوبی که دارند از این فرصت برای آشنایی بیشتر با مسایل شهر استفاده کرده باشند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که می‌خواهم در این فرصت به آن اشاره کنم شرایط خطیر مدیریت شهری است که نسبت به دهه‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شده است. واقعیت این است که مردم با مشارکت بی‌سابقه در انتخابات سال گذشته از مدیریت شهری انتظاراتی ایجاد کردند و هنوز این انتظارات محقق نشده و چشم انداز روشنی هم برای تحول در عملکرد مدیریت شهری وجود ندارد.

رئیس شورای‌شهر افزود: ماهیانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی شهر برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری هزینه می‌شود و این رقم با احتساب هزینه‌های جاری شهر مانند جمع‌آوری پسماند و حفظ و نگه‌داشت معابر و فضای سبز بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود، یعنی ماهیانه هزار میلیارد تومان هزینه اداره شهر بدون فعالیت‌های عمرانی و زیر بنایی است.

وی با بیان اینکه تامین این رقم برای هر شهرداری دشوار است، افزود: افشانی امروز به خوبی این مطلب را درک می‌کند. اواخر سال گذشته با اعمال تخفیف ۳۳ درصدی که باری بالغ بر هزار میلیارد تومان به شهر تحمیل کرد، بودجه سال‌گذشته تا ۹۴ درصد محقق شد اما روشن است که این‌گونه اعمال تخفیف نه به صلاح منابع شهری است و نه جذابیت بار نخست را برای تسریع در پرداخت‌ها دارد.

هاشمی ادامه داد: پس طبیعی است امسال با فشار بر منابع نقدینگی شهر مواجه باشیم و این شرایط با توجه به پدیده بحران‌های همزاد که منابع دولتی و سیستم بانکی را نیز به‌شدت تحت فشار گذاشته موجب شده مدیریت شهری نتواند به‌سادگی بحران کمبود نقدینگی خود را برطرف کند.

رئیس شورای‌شهر با تاکید بر اینکه اصلاحات در ساختار مدیریت‌شهری ضروری است، افزود: چابک‌سازی ساختار جز با کاهش و ساماندهی هرم مدیریتی محقق نمی‌شود. نسبت مدیران در شهرداری به شدت از حالت نرمال خارج و فربه شده و نیاز به تعدیل مدیران جدی است. تعدیلی که هم بار هزینه‌های شهر را کاهش می‌دهد و هم موجب کاهش اعتراضات اجتماعی به تعدیل نیروهای عادی می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه نمی‌توان با این شرایط انتظارات عمومی را از تحول در مدیریت‌شهری برآورده ساخت، گفت: دوره نجفی هم با صراحت عرض کردم که نباید از سیاست‌های انبساطی در حوزه عمرانی به دامن سیاست‌های انقباضی و روزمره‌گی افتاد. در طول ده ماه سپری شده از حضور شورای‌شهر پنجم و مدیریت شهری جدید، نتوانسته‌ایم تحول مورد انتظار در پروژه‌های زیربنایی شهر را که مورد نظر شهروندان است بوجود بیاوریم. سیستم حمل‌ونقل عمومی با مشکلات جدی در تامین تجهیزات و توسعه مواجه است که این مشکلات خود را در پاییز و توام شدن با آلودگی هوا نشان خواهد داد و انتظار شهروندان بهبود شرایط امسال نسبت به سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین فرصت‌ها برای این تحول، افزایش ظرفیت سیستم حمل ونقل عمومی و سه برابر شدن ظرفیت مترو ظرف مدتی کوتاه است که از طریق تامین تجهیزات وتکمیل خطوط ساخته شده فعلی ممکن است، این اقدام هم اثر جدی بر ترافیک وآلودگی هوا می‌گذارد و هم موجب جذب منابع از صندوق ذخیره ارزی و نمادی از کارآمدی مدیریت شهری خواهد شد.

رئیس شورای‌شهر افزود: چالش دیگر مدیریت شهری، تزلزل در مدیران و در جریان بودن فرایند انتصابات است که باید هرچه سریع‌تر به وضعیت تثبیت مدیریتی و انتظار عملکرد مشخص از مدیران تغییر کند. به هر حال آنچه از مجموعه شورای‌شهر و شهرداری انتظار می‌رود، تحول در عمل است و دوره تاثیر گفتار درمانی و معرفی یک سایت یا گزارش به‌عنوان دستاورد مدیریت‌شهری جدید در حال سپری شده است.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =