مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: برغم بارش‌های مطلوب اخیر در این استان، کسری مخازن سدها و منابع حوزه‌های آبریز در کوتاه مدت جبران نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ اصغر سلیمان زاده در بررسی منابع آبی مناطق شمالی استان اردبیل گفت: مخازن سدها به دلیل برداشت بی رویه و بی حد طی دهه ها و سال های اخیر با کسری قابل توجهی برخوردار بوده و این کسری در زمان کوتاه جبران نمی شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مخازن سدها تا ۸۰ درصد بیشتر از ظرفیت برداشت مورد استفاده قرار گرفته است، تاکید کرد که بسیاری از این برداشت ها با هدف تامین مصارف آب اشامیدنی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کمبود و کسری منابع آبی در مناطق شمالی این استان متذکر شد: با وجود بارش های اخیر که وضعیت مطلوبی داشته است، مناطق شمالی این استان همچنان نیازمند منابع آبی است.

وی در تشریح این موضوع به کمبود ۱۲ میلیون مترمکعبی منابع آبی حوضه آبریز «ساری قمیش» با مساحتی در حدود ۸۷ هزار هکتار در شمال استان اشاره کرد و یادآور شد: این در حالی است که نیاز آبی جمعیت انسانی، دامی و اراضی کشاورزی این حوزه در شهرهای گرمی و بیله سوار بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب تخمین زده می شود.

سلیمان زاده متعادل ترین حالت در مصرف و برداشت منابع آبی را ۲۰ درصد برشمرد و بیان داشت: باید ۲۰ درصد از منابع موجود آب هر منطقه مصرف و بقیه برای استفاده نسل های آینده و حفاظت محیط زیست نگهداری شود .

وی در راستای صرفه جویی و مدیریت منابع آبی خواستار تغییر الگوی کشت و روش آبیاری، استفاده از گونه های کشاورزی کم مصرف آب، توسعه آبیاری قطره ای و تحت فشار در این استان شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =