نمایشگاه «لئوناردو داوینچی: نقاش دربار میلان» به عنوان کامل‌ترین نمایشگاه از آثار نایاب داوینچی در گالری ملی لندن برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، برای تکمیل نمایشگاه برخی از آثار داوینچی از موزه‌های سراسر دنیا قرض گرفته می‌شود، از جمله «La Belle Ferroniere» از موزه لوور پاریس، «مریم مقدس (ع) و کودک» از موزه هرمیتیج در سن پترزبورگ، «سینت جروم» از پیناکوتچا واتیکانا در شهر رم.

این نمایشگاه بر آثار دوره‌ای تمرکز دارد که داوینچی به عنوان نقاش حقوق‌بگیر بین سال‌های 1480 تا 1490 در دربار دوک لودویکو سفورزا در میلان به کار مشغول بود.

در این دوران به داوینچی این آزادی داده شده بود به کمال در طراحی و نقاشی از حالت‌های انسان و همچنین جانوران و گیاهان دست بیابد.

سخنگوی گالری ملی گفت: «درحالیکه بسیاری از نمایشگاه‌ها به داوینچی به عنوان مخترع، دانشمند یا نقشه‌کش نگاه کرده‌اند این اولین نمایشگاهی است که به اهداف و تکنیک‌های نقاشی او پرداخته است.»

این سخنگو افزود:«هدف داوینچی به عنوان نقاش این بود که بیننده را متقاعد کند آن چه به ویژه در پرتره‌های استادنه‌اش می‌بیند حقیقت است و در عین حال سعی می‌کرد به زیبایی ایده‌آل در همان نقاشی برسد. در نقاشی‌های مذهبی‌اش نیز سعی می‌کرد نوعی رمزوراز را القا کند.»

نسخه‌ای از نقاشی «شام آخر» در مقیاس اصلی که درست پس از کشیدن نسخه اول کشیده شده از سوی آکادمی سلطنتی به گالری ملی قرض داده شده است. این تابلو به همراه تمامی طرح‌های باقیمانده از این نقاشی به نمایش گذاشته می‌شود تا بازدیدکنندگان درک کنند چطور این نقاشی بزرگ کشیده شده است.

جرقه این نمایشگاه را تابلو «مریم مقدس (ع) در صخره‌ها» زد. این تابلو که به تازگی ترمیم شده است در نمایشگاه در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد.

گالری ملی گفت رنگ جلاهایی که در دهه 1940 به نقاشی افزوده شده بود در پروژه‌ای 18 ماهه پاک کرده‌اند تا رنگ‌آمیزی و سایه‌پردازی تابلو «مریم مقدس (ع) در صخره‌ها» به همان شکلی باشد که داوینچی قصدش را داشته است.

موزه‌داران و مسئولان ترمیم این تابلو معتقد هستند داوینچی این نقاشی را بدون کمک دستیارانش و به درخواست انجمنی در میلان در سال 1483 کشیده و برخی قسمت‌ها را به عمد به شکل طرح رها کرده و تکمیل نکرده است.

این نمایشگاه از 9 نوامبر 2011 تا 5 فوریه 2012 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

تلگراف / 22 ژوئیه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =