حمید سبزواری

در عصر انقلاب، شعر انتظار در آثار شاعرانی که همگی اعتقادات خاص دینی و اسلامی را در خود داشتند، جلوه گر بوده است به گونه ای که می‌توان گفت این شاعران میراث‌دار و مروج تفکر و اندیشه  مهدویت هستند و معتقدند که روزی کسی از راه می‌رسد و جهان را از عدل، صلح و شادمانگی پر می کند. به عبارتی دیگر شعر انتظار که در آثار شاعران عصر انقلاب نمود معنا گرایانه‌ای یافته، منادی امید است و از سیاهی و تباهی، رنجور و گریزان و این ادامه همان تفکری است که امامان ما ترویج می‌کردند. 

از آنجایی که در بستر انقلاب آرا و افکار دینی همواره مورد تشویق قرار گرفته است، شعر انتظار نیز مورد توجه نسلی از شاعران پیش کسوت و جوان بوده است نسلی که شاید به جرات بتوان گفت در آثار خود حداقل چندین شعر را با خلوص نیت به این اندیشه اختصاص داده اند و در انتظار منجی عدالت گستر کلمات را به زیباترین شکل ممکن به کار گرفته‌اند تا شاید عشق خویش را به این شیوه به آن حضرت ادا نمایند.

مقوله «انتظار» یکی از مورد توجه‌ترین موضوعاتی است که شاعران به آن پرداخته‌اند و خواهند پرداخت چرا که هم با اعتقادات دینی افراد جامعه پیوند می‌خورد و هم درون مایه عمیق و بسیار شاعرانه ای دارد از این روست که تاکنون آثار ادبی فاخری با این محوریت در ادبیات فارسی خلق شده و همواره مورد توجه شاعران نسل‌های مختلف بوده است.

جلوه دیگر ادبیات انتظار را می‌توان در شعر جوان جستجو کرد شعری که البته من به دلیل کهولت سن کمتر در نشست‌ها و محافل گرم سرایندگان آن حضور یافته ام و نمی توانم نظر قطعی درباره کم و کیف این گونه شعر بدهم با این وجود بر این باورم که این جوان‌ها در جامعه ای رشد و نمو یافته اند که پایبند به اعتقادات دینی است از این رو نگاه دینی و مذهبی در عمق وجود آنها و در باورهایشان ریشه کرده است پس اگر شعری می سرایند و دست به قلم می برند، نمی توانند در اشعارشان جلوه ای از مهدویت و انتظار را منعکس نکنند.

فارغ از این نوع نگاه خود موضوع و واژه «انتظار» به تنهایی الهام بخش شعر است پس بی تردید شاعر جوان نمی‌تواند به این سوژه بکر و ناب بی توجه باشد و ناگزیر به آن روی می آورد به همین دلیل است که مفهوم انتظار جلوه ای خاص می یابد.

با این همه نمی توان گفت همه اشعاری که با این محوریت فکری سروده شده اند، اشعار ناب و فاخری هستند اما به جرات می‌توان گفت این موضوع یکی از اساسی‌ترین مضامین شعر در عصر انقلاب است که ذهن و اندیشه شاعران بسیاری را متوجه خود کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78438

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =