رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ ملاحظه ای در رابطه با قرائت گزارش تفریغ بودجه وجود ندارد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با موضوع بیانیه‌ تهران و تحلیل‌های ارایه شده از سوی کارشناسان مختلف گفت: در تحلیل بیانیه‌ی تهران برخی دچار افراط و تفریط شده‌اند. این بیانیه نه یک حرکت استراتژیک بزرگ بود که بتواند همه مسائل هسته‌یی را پوشش دهد و نه تله‌ای از سوی آمریکایی‌ها. این دو تحلیل، تحلیل‌هایی است که دچار افراط و تفریط شده است.

مهم ترین محور سخنان رییس مجلس شورای اسلامی را در ادامه بخوانید:

  • بیانیه‌ی تهران تاکتیک سیاسی مناسبی در زمان خودش بود. صدور این بیانیه نشان داد که ایران از طرق مختلف به دنبال حل مساله است. بنابراین باید بررسی کرد که استدلال کسانی که بیان می‌کنند صدور این بیانیه یک تله است، چیست. چرا که هیچ دلیلی مبنی بر چنین رویکردی وجود ندارد.
  • می‌توان پس از صدور بیانیه این‌گونه بررسی کرد که اقدامات قبل و بعد آمریکا چه بوده است که در جمع‌بندی این نتیجه حاصل می‌شود که ما با یک دشمن فریبکار طرف هستیم که این حرف نیز از سخنان ما قبل از صدور بیانیه و هم‌چنین نامه‌ی اوباما و رفتار بعدی آنها به خوبی مکشوف می‌شود. بر این اساس باید چنین رویکردی را در مناسبات بعدی برای حل مساله‌ی هسته‌یی کاملا مورد توجه قرار داد.
  • البته بنده از کسانی بودم که از قبل به این موضوع معتقد بودم که مساله‌ی معاوضه‌ی سوخت درست مطرح نشده و آنها هدف دیگری را دنبال می‌کنند. با این وجود کسانی که معتقد بودند این تاکتیک می‌تواند روش مناسبی برای بحث هسته‌یی ایران باشد نظرشان را در درون بیانیه تهران تحقق بخشند.
  • در مجموع صدور این بیانیه می‌توانست فرصتی باشد برای گذاشتن پایه‌ای در جهت انجام مذاکرات بعدی که طرف مقابل رفتار نادرستی را در این رابطه انجام داد.
  • در مقابل ادعاهای طرف‌های غربی حداقل ایران دارای شاهدی به نام خود آقای امیری است که می‌تواند واقعیات را به خوبی روشن نماید.
  • اگر آنها برای بیان ادعاهایشان دلایل و مستنداتی دارند بهتر است آن استنادات را مطرح نمایند تا ما نیز استنادات و شواهد خود را به نقل از آقای امیری بیان نماییم. مطمئنا در این شرایط واقعیت به خوبی روشن می‌شود.
  • درخصوص ادعاهای برخی مبنی بر این‌که مجلس در حال باج دادن به دولت است، باید گفت اگر رابطه‌ی دولت و مجلس خراب باشد آن‌گاه دیگر نباید باج دهد. اصولا مسلک و کلیت مجلس این‌گونه نیست که در امور مربوط به ملت باج دهد. این اصطلاح خوبی نیست؛ چون طرف ما حقوق ملت است و مجلس دارای وظایفی برای تحقق حقوق مردم است.
  • رابطه‌ی دولت و مجلس می‌تواند بهتر از این باشد. به عبارت دیگر عاقلانه‌تر آن است که با خوش‌رفتاری تعامل نزدیک‌تری حاصل شود. البته این امر سلیقه‌ای است؛ چرا که گاهی نوع رفتارشان طوری است که مجلس مجبور می‌شود اعلام کند تنها طبق ضوابط قانونی خودش عمل می‌نماید و آن‌جا که روابط دارای نوعی سایش‌های درونی است خیلی اهمیت ندارد.
  • به نظر بنده روابط دولت و مجلس می‌توانست خیلی بهتر از این باشد ولی در عین حال فعلا این روابط بر اساس یک منهج قانونی است. مجلس دارای وظایفی است که باید انجام دهد.
  •  در مورد عدم قرائت گزارش تفریغ بودجه‌ی 87 در صحن علنی مجلس مطمئنا هر زمان که کمیسیون بودجه این گزارش را به صحن علنی بفرستد گزارش قرائت می‌گردد و اصلا هیچ ملاحظه‌ای در این رابطه وجود ندارد.
  • از آن‌جا که کمیسیون برنامه و بودجه پیش از عید گرفتار بررسی بودجه‌ی سال جاری و تا چند وقت پیش نیز مشغول بررسی برنامه‌ی پنج ساله بود فرصت بررسی گزارش تفریغ بودجه‌ی 87 را به دست نیاورده بود. اکنون این کمیسیون باید سریع‌تر گزارش تفریغ بودجه‌ی 87 را به صحن علنی ارایه دهد و هیچ ملاحظه‌ای در این رابطه وجود ندارد. مطمئنا آن‌چه که قانون گفته است از سوی مجلس اجرا می‌گردد.
  • بخشی از این اختلاف نظرها بین اصولگرایان طبیعی است. در هر حال اصولگرایان با داشتن عرض وسیعی بر روی مبانی اشتراک نظر دارند و از گذشته نیز این‌گونه بوده است؛ بدان معنا که بعضی از افراد در جمع اصولگرایان به طور مثال در زمان دولت قبلی که دوم خرداد بود خیلی ظهور و بروز پررنگی نداشتند که بعد در جریان اصولگرایان به نوعی این شخصیت‌های سیاسی مطرح شدند. به همین دلیل از آن‌جا که آنها از دیرباز با یکدیگر کار نزدیک نکرده‌اند ممکن است در برخی موارد و تکالیف بر روی برخی از مسائل استراتژیک اختلاف نظری داشته باشند که این وجه طبیعی اختلاف نظرها بین اصولگرایان است.
  • وجه دیگر این اختلاف نظرها به طبیعت کار سیاسی برمی‌گردد. به عبارتی دیگر چون کار تشکیلاتی در کشور ما قدری ضعیف است این اختلاف نظرها به وجود می‌آید که تنها به اصولگرایان نیز اختصاص ندارد و در اردوگاه‌های دیگر نیز همین‌طور است؛ به گونه‌ای که در دوره‌های قبلی نیز شاهد این‌گونه مسائل بودیم که همه‌ی این موارد به نوع تربیت سیاسی در درون احزاب و جریان‌ها برمی‌گردد.
  • کار تشکیلاتی در کشور ما خیلی عمیق نیست. در کشور ما احزاب و تشکیلات ریشه‌دار نیستند و به همین دلیل در امور مختلف دچار ضعف می‌شوند. البته در این‌جا انتظار می‌رفت جریان اصولگرایی مدلی از اخلاق سیاسی مطلوب را ارایه نماید و با سعه صدر برخورد کند.
  • البته در این رابطه بسیاری از آقایان در درون جبهه‌ی اصولگرایی این وجه را دارند و برخی نیز دارای چنین وجهی نیستند، اما چون رسانه‌ها دنبال امور شاذ می‌گردند بیشتر چنین مواردی را برجسته می‌کنند.
  • در مجموع می‌توان گفت که افراد در رده‌های مسوولان و کسانی که بیشتر در درون اصولگرایی مطرح هستند دارای انعطاف‌های لازم بیشتری‌اند که این نیز وجه دیگری در رابطه با اختلاف نظرها در بین اصولگرایان است.
  • از آن‌جا که در طول یک سال گذشته شاهد فراز و فرودهای بسیار و التهاب‌های سیاسی زیادی در کشور بودیم، جریان‌های اصولگرایی نیز به طور طبیعی واکنش‌های بسیاری از خودشان نشان دادند که این نیز یک وجه دیگر بروز اختلاف بین اصولگرایان به شمار می‌آید.
کد خبر 78501

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین