معصومه جوادی نسب - آیت الله امجد در گفت و گو با خبرنگار گروه اندیشه خبرانلاین به نکته های زیبایی از آثار تفکر مهدویت اشاره کردند.

این استاد برجسته اخلاق عنوان کرد : " همان‏گونه که موجودات عالم بسته به استعداد خودشان از نور خورشید بهره‏مند مى‏شوند، انسان نیز از نور وجود امام زمان (ع) بهره‏مند مى‏شود . "

آیت الله امجد با اشاره به اینکه امام عصر بر وقایع جهان احاطه دارد، گفت : " ما معتقدیم حضرت در یک نقطه از عالم حضور فیزیکى دارند، اما از نظر احاطه وجودى، ایشان بر تمام جهان خلقت احاطه دارند و در واقع ملکه علمی دارند. ملکه علمى یعنى اینکه حضرت هرگاه اراده فرماید جایى را ببیند، مى‏بیند . او لازم نیست در حالت عادى و از نظر عنصرى ببیند بلکه در ملکه علمى‏اش، در علم اجمالى و علم تفصیلى‏اش هست . علم امام با علم خدا فرقى ندارد . قدرتش با قدرت خدا فرقى ندارد . فرقش وجوب و امکان است . خداى تعالى واجب بالذات است ولى ماسوى‏الله همه عالم امکان‏اند . آنچه خدا مى‏شنود او مى‏شنود . آنچه خدا مى‏بیند او مى‏بیند، آنجایى که خدا هست او هم هست . از تمام ذرات جهان از ازل تا به ابد اطلاع دارد . محیط است; چون خدا، محیط است . هر صفتى که خداى تعالى دارد او به حقیقت دارد . "

وی در ادامه بیان کرد: " وقتى انسان بداند که کسى حاضر و ناظر است و حرکات و اعمال او را مى‏بیند; از اعمال خود مراقبت مى‏کند . بنابراین توجه به حضرت بقیة‏الله روی رفتار انسان تاثیر می گذارد و اتفاقا انسان از حضرت بیشتر خجالت مى‏کشد تا خداى تعالى; چون یک سنخیتى بین خود و او مى‏بیند . مثل الان، ما انسان ها مى‏دانیم خدا حاضر و ناظر است ولى از او خجالت نمى‏کشیم اما از انسان ها خجالت مى‏کشیم . چون با آنها سنخیت داریم . با حضرت هم سنخیت داریم از نظر انسان بودن اما مى‏دانیم که آن حضرت احاطه وجودى دارند و همه اسرار خلقت را مى‏دانند . بنابراین ما باید از درون خودمان را بسازیم نه فقط از بیرون و ظاهر" .

استاد اخلاق درباره اینکه چگونه مى‏توان در حوزه جذب و عنایت امام عصر قرار گرفت، توضیح داد: " انسان به اندازه‏اى که در طیف مرحمت‏حضرت حجت (ع) و معرفتشان واقع بشود از آن حضرت بهره مى‏گیرد . شما ببینید، آهن‏ربا، براده‏هاى آهن را جذب مى‏کند اما، سنگ را جذب نمى‏کند . باید سنخیت ایجاد کرد . آن حضرت صفات عالیه دارد انسان هم باید صفات عالیه داشته باشد تا در حوزه جذب ایشان قرار گیرد.

انجام کارهاى نیک، عمل به دستورات شرع، داشتن صفات عالیه، داشتن اخلاق خوب، خدمت کردن به مردم، مهربان بودن، عاطفه داشتن . عاطفه از کمالات انسانى است . چون بزرگ‏ترین خادم بشریت انبیا و اولیا هستند و بزرگترین خادم بشریت امام زمان (ع) است; بنابراین با خدمت کردن مى‏توان با امام زمان رابطه برقرار کرد . انسان هر چه خدمتگزار صادق‏ترى براى مردم باشد ارتباطش با امام زمان (ع) قوى‏تر مى‏شود . بعضیها حاضر نیستند حتى نماز غفیله‏شان را براى انجام کار یک مسلمان ترک کنند، چنین شخصى چطور مى‏تواند با امام زمان ارتباط داشته باشد؟ نقل است امام صادق (ع) در اعتکاف بودند ولى رفتند کارهاى مردم را انجام دادند . برآورده کردن حاجت مؤمنان برابر با هزاران سال عبادت است . "

وی در گفت و گو با خبرانلاین  همچنین درباره چگونگی ارتباط امام زمان (عج) با مردم ابراز کرد : " آفتاب کارش نور دادن و حرارت دادن است و اشیا به نسبت استعدادهاى خودشان، از این نور و حرارت استفاده مى‏کنند و کمال مى‏یابند . همان‏گونه که موجودات عالم بسته به استعداد خودشان از نور خورشید بهره‏مند مى‏شوند . انسان نیز از نور وجود امام زمان (ع) بهره‏مند مى‏شود . وقتى آفتاب به گل و ریحان مى‏تابد، بوى عطرش حال آدم را جا مى‏آورد، اما همین آفتاب وقتى به گندابى مى‏تابد بوى گندش را زیاد مى‏کند . بعضى وقت ها یک نقطه روشنى در وجود انسان هست که اشعه وجود امام زمان (ع) در آن نقطه اثر مى‏کند و آن نورانیت زیاد مى‏شود."

استاد اخلاق در توصیه ای به جوان ها گفت : "«امام شناسى‏» بهترین بحث‏براى جوانان است - که متاسفانه رایج نیست - تا جوان ها بتوانند امامشان را بشناسند . امام را بشناسند به نورانیت نه این که بگویند: قربان چشمان امام زمان (ع) بروم، قربان ابرویش بروم، قربان کفشش بروم، اینها فایده ندارد، کافى نیست . امام زمان که این نیست . امام زمان یک مقام الهى دارد که همه ما سر سفره او هستیم . باید بدانیم که سر سفره او هستیم . این سفره مال امام زمان است . این مغز ما مال امام زمان (ع) است. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۴
    3 0
    لطفا فایلهای صوتی از مصاحبه اتان بگذارید ادم راحت تر میفهمه.در سایتتون فایلهای صوتی نیست.
  • محمدرضا AU ۱۰:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۵
    1 5
    علم امام با علم خدا فرقى ندارد!قدرتش با قدرت خدا فرقى ندارد!شیعه هیچگاه یکتا پرست نبوده است. اکنون هم غرق در خرافه است.
  • سعید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
    2 0
    کسانی که خداوند را به حقیقت توحید عبادت می کنند میدانند خداوند اسما و صفات و آیات و مظاهری دارد که از چهارده نفس مقدس و معصوم تجلی کرده است کمااینکه فرآن به این ناطق است چنانکه شیعه و سنی بر فضل و کمال و برتری حضرت خاتم الانبیا بر تمام موجودات اجماع دارند و این یعنی اینکه نور و عظمت و جلال و جمال خداوند در هیچ محلوقی مثل پیغمبر اکرم ظهور نکرده و به نص قرآن ائمه معصومین نفس پیامبرند.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
    2 0
    اقای محمد رضا علم خدا با علم بنده اش فرق دارد خداوند در جایگاه والا و متعال است و بنده اش حضرت مهدی علیه السلام جایگاه بندگی و خلوص است که جانشین خداوند روی زمین است.خداوند با بنده اش بسیار فرق دارد او خالق است و بنده مخلوق درک کن خودت خرافه پرست هستی بزودی خواهید فهمید که چه کسانی گمراهان هستند و حق و باطل بزودی فصل خواهند شد همه منتظریم.