امور مالیاتی به دنبال دلالان بی نام و نشان

«خبرجنوب» نوشت: روزنامه «خبرجنوب» سه شنبه شب میزبان مدیر کل امور مالیاتی فارس، معاونین، مشاورین و مدیر روابط عمومی این اداره کل بود، مراسمی که تا ساعت یک بامداد روز چهارشنبه ادامه یافت و میهمانان «خبرجنوب»، از بخش های مختلف این روزنامه بازدید کردند و سپس در جمع خبرنگاران «خبرجنوب» حضور یافته و به سوالات آن ها پاسخ دادند.

مدير كل امور مالياتي فارس قبل از پاسخ به سوالات خبرنگاران با تقدير از فعاليت حسين واحدي پور مدير موسسه بين المللي نشريات خبر گفت: در اين بازديد اولين چيزي كه به چشم خورد، نظم و انضباط حاكم در مجموعه بود كه اين مهم در عين حالي اتفاق افتاده كه محيط بسيار خوب و صميمي بر روزنامه «خبرجنوب» حاكم است.
محسن كاوياني ادامه داد: در مقطعي از زمان قرار داريم كه مردم در معرض انبوهي از اخبار و اطلاعات قرار دارند كه بيش از رساندن خبر، رساندن اخبار صحيح حائز اهميت است.
وي با بيان اين كه در بين انبوه اطلاعاتي كه از طرق مختلف پخش و منتشر مي شود گاهي حقايق گم مي شود ادامه داد: در عصر حاضر و در كشور ما گاهي برخي افراد به نيت مختلف اخباري را منتشر مي كنند كه شايد ماخذ صحيحي نداشته باشد و باعث سردرگمي مخاطب شود اما خوشبختانه روزنامه «خبرجنوب» با انتشار صحيح و دقيق اخبار توانسته مخاطب را از لحاظ ارايه اطلاعات و اخبار دقيق اغنا كند كما اين كه خودم هم روزها را با مطالعه اخبار «خبرجنوب» و خبرگزاري خبرآنلاين آغاز مي كنم.
مدير كل امور مالياتي فارس خطاب به مدير مسئول «خبرجنوب» گفت: رسالت اجتماعي شما بسيار سنگين است و با چاپ هر خبر مدعيان زيادي پيدا مي كنید انجام چنين كار سنگين و طاقت فرسايي آن هم به صورت صحيح و دقيق جاي تقدير و تشكر دارد و به شما خسته نباشيد و خدا قوت مي گويم، اقدامي كه نمونه بارز خدمت به مردم است.
كاوياني در ادامه به سوالات خبرنگاران «خبرجنوب» پاسخ گفت.
وي در برابر اين سوال خبرنگار ما در خصوص تعداد موديان ممنوع الخروج در فارس گفت: ممنوع الخروجي هاي ناشي از بدهي مالياتي در فارس يا نداريم و يا تعداد آن ها بسيار اندك است چرا كه ممنوع الخروجي آخرين راه براي وصول مطالبات مالياتي است.
وي گفت: قبل از آن كه مودي بدهكار ممنوع الخروج شود ابتدا تلاش مي كنيم از طريق تقسيط بدهي، ماليات وصول شود و در مراحل بعدي بستن حساب هاي بانكي، محروميت اجتماعي، وثيقه گرفتن اموال و دارايي هاي مودي مالیاتی قرار دارد.
مدير كل امور مالياتي فارس در پاسخ به اشاره خبرنگار ما در خصوص فرار مالياتي در قشر پزشكان گفت: در قانون جديد مالياتي تنها به دنبال وصول ماليات فارغ از آن كه مودي جزو چه قشر درآمدي است هستيم. آن چه برآوردها و بررسي هاي ما نشان مي دهد حاكي از آن است كه بخش چشمگیری از نقل و انتقال پول و درآمد در دست دلالاني است كه هيچ نام و نشاني ندارند.
وي با تاكيد بر اين كه منظور از دلال قشر كسبه نيست، افزود: اين دلالان مي توانند در حوزه سكه، طلا و ارز فعال باشند بدون آن كه دفتر و مكاني داشته باشند.
مدير كل امور مالياتي فارس ادامه داد: همچنين عده اي كه در فضاي مجازي درآمدزايي مي كنند از ديگر پايه هاي جديد مالياتي هستند كه گاها از پزشكان هم درآمد بيشتري دارند.
وي در خصوص رتبه فارس در پرداخت ماليات گفت: رتبه فارس در بين استان هاي كشور از لحاظ درآمدهاي مالياتي بين 10 تا 12 است البته فارس در برخي حوزه ها همچون خدمات پزشكي در كشور ممتاز است اما لزوما به معناي درآمد بالاي مالياتي در اين حوزه نيست.
تكريم ارباب رجوع، سوال ديگري بود كه در اين جلسه از سوي خبرنگاران مطرح شد.
كاوياني در پاسخ به اين سوال با اشاره به جمله طنز وزیر سابق اقتصاد كه «ماليات جان نيست كه آسان بتوان داد» گفت: پول گرفتن از مردم هر چقدر هم با روي خندان و زبان خوش باشد سخت است و در آخرش هم ممکن است ته دل مردم از دادن پول راضی نباشد. دستگاه ما دستگاهي است كه پول از مردم مي گيرد و اين كار به سادگي نيست و وظيفه ما سنگين و طاقت فرساست كه بايد در زمره مشاغل سخت و طاقت فرسا قرار گيرد.
مديركل امور مالياتي فارس گفت: با وجود همه اين موارد عامه مردم از دستگاه مالياتي و برخورد كاركنان راضي هستند كما اين كه در ارزيابي هاي صورت گرفته توسط استانداري فارس، اداره كل امور مالياتي فارس در طي 3 سال اخير در زمره دستگاه هاي برتر استان قرار دارد.
كاوياني در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری، نصب دستگاه هاي مكانيزه صندوق فروش را موضوعي حساس دانست و گفت: نصب اين دستگاه ها در حوزه ماليات بر ارزش افزوده به عنوان حلقه اي بين مودي و دستگاه مالياتي به شمار مي رود كه آيين نامه اجرايي آن در حال تدوين و تكميل است.
كاوياني با تقدير از اتحاديه صنف طلافروشان گفت: اين اتحاديه اوليه اتحاديه اي بود كه اقدام به عقد تفاهم نامه با دستگاه مالياتي كرد كه جا دارد از ریيس اين اتحاديه تقدير نماييم كه جلوي بسياري از فرار مالياتي را گرفت خوشبختانه عمده طلا فروشان ماليات بر ارزش افزوده دريافتي بابت فروش طلا را به دستگاه مالياتي پرداخت مي كنند گر چه در صورت تصويب مجلس درآينده پرداخت ماليات تنها از كارمزد اخذ خواهد شد.
مدير كل امور مالياتي فارس در خصوص اختصاص 27/0 درصد ماليات بر ارزش افزوده به حوزه ورزش گفت: يكي از مزاياي ماليات بر ارزش افزوده كمك به حوزه هاي مختلف از جمله 3 درصد از سهم 9 درصدي ماليات بر ارزش افزوده به حساب شهرداري ها، يك درصد به حساب وزارت بهداشت و 27/0 درصد به حوزه ورزش هاي همگاني است و خوشبختانه اداره كل امور مالياتي فارس حدود 30 ميليارد تومان به حساب خزانه كشور در سال گذشته جهت 27/0 درصد سهم ورزش واريز كرد.
وي با بيان اين كه با 27/0 درصد سهم ورزش مي توان گفت وزارت ورزش و جوانان احياء شد ادامه داد: طي مذاكره اي كه با مديركل ورزش و جوانان استان فارس داشتيم خوشبختانه مبالغ خوبي از این محل به اين اداره كل پرداخت شده است.
كاوياني بيان داشت: چنانچه فعالان اقتصادي و موديان مالياتي، كمك هايي به حوزه ورزش داشته باشند به شرط داشتن دفاتر و رعایت آیین نامه ها به عنوان هزينه هاي قابل قبول، از درآمد مشمول مالياتي كسر مي گردد. اين كمك بايد صرف تكميل و تجهيز سالن هاي ورزشي زير مجموعه وزارت آموزش و پرورش شود و يا تجهيزات و تاسيساتي در حوزه ورزش همگاني از طريق واريز به حساب مشخص وزارت ورزش و جوانان ايجاد گردد.
وي گفت: البته كمك موديان مالياتي تحت شرايط ديگري قابل قبول است از جمله آنكه مبالغ به حساب وزارت ورزش و جوانان واريز شود و اسناد آن به اداره كل امور مالياتي
ارايه گردد.
كاوياني ادامه داد: البته باشگاه هاي ورزشي هم از پرداخت ماليات معاف هستند كه اين مهم از ديگر كمك هايي است كه امور مالياتي به حوزه ورزش مي نمايد.
گفتني است، در اين بازديد رمضان قرقاني معاون موديان بزرگ مالياتي، عليرضا حقيقي فرد معاون مالياتي شيراز، محمد علي غلباش مسئول حراست و معاون هيات هاي حل اختلاف مالياتي، حميد رضا محمد ابراهيمي معاون ماليات بر ارزش افزوده، محسن مسعودي ریيس امور مالياتي و مشاور مدير كل، جهانگير رحيمي ریيس گروه مالياتي و مشاور مدير كل، عليرضا شهابي كارشناس ارشد مالياتي و مشاور مديركل و فاطمه حسيني ریيس اداره روابط عمومي، مدير كل امور مالياتي فارس را همراهي كردند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =