چرا نرم‌افزارهای پیش‌بینی آب‌وهوا این‌قدر باهم فرق دارند؟

بیش از 8000 اپلیکیشن آب‌وهوا روی سیستم‌عامل اندروید و 2400 اپ نیز روی آی او اس وجود دارد که هرکدام پیش‌بینی متفاوتی را نشان می‌دهند.

 

به گزارش خبرآنلاین، پایه و اساس پیش‌بینی آب‌وهوا به‌صورت مدرن با جمع‌آوری داده‌های بزرگ از وضعیت جو زمین توسط ماهواره و نیز از سطح زمین مانند اندازه‌گیری دما ، رطوبت و باد است. {لینک}

شکاف در داده‌ها با برداشت از مشاهدات موجود و پیش‌بینی‌های گذشته پیش می‌آید. مدل‌های پیش‌بینی از مجموعه معادلات حاکم بر فرایندهای فیزیکی و شیمیایی از یک نقطه به‌عنوان مبدأ، شروع شده و درنهایت آب‌وهوای آینده گفته می‌شود.

تأثیر پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا بر فعالیت‌های انسانی بسیار زیاد است و بر اساس مطالعه سال 2011 جفری لازو، اقتصاددان، بسته به وضعیت جوی در آمریکا تولید ناخالص داخلی این کشور 485 میلیارد دلار اختلاف دارد و لذا به همین خاطر است که مبلغ هنگفتی برای بهبود پیش‌بینی آب‌وهوا هزینه می‌شود.

سیستم‌های مشاهداتی در بخش آب‌وهوا به طرز چشم‌گیری افزایش‌یافته است. Met Office از روی فرستنده‌هایی که توسط هواپیماهای بزرگ حمل می‌شود، سرعت باد را اندازه‌گیری کرده و با الگوی تعریف‌شده مطابقت می‌دهد. ماهواره GOES-16 که دسامبر گذشته توسط ناسا وارد فاز عملیاتی شد، اطلاعات بسیار دقیق‌تری از قبل درباره آب‌وهوا می‌دهد. همچنین فوریه گذشته انگلیس با هزینه 10 میلیون پوندی شبکه راداری خود را به‌روزرسانی کرد و حالا اطلاعاتی 5 برابر قبل دریافت کرده و آنالیز می‌کند.

دیتای بیشتر، ابررایانه‌های قوی‌تر و الگوریتم‌های دقیق‌تر باعث شده‌اند تا نتایج بهتری عرضه شود.

موسسه ForecastWatch سال گذشته دقت و صحت 6 پیش‌بینی کننده آب‌وهوا را منتشر کرده و آن‌ها را رتبه‌بندی کرد.{لینک}

صحت پیش‌بینی Accuweathe، Weather Channel، Weather Underground، Foreca،Intellicast و Dark Sky موردبررسی قرار گرفت. یک تا 5 روز پیش‌بینی انجام‌شده در 145 مکان در 29 کشور موردبررسی قرار گرفت و درنتیجه معلوم شد Accuweather در بخش دما و میانگین دما بهترین است. درجه حرارت، احتمال بارش و سرعت باد نیز خوب بود.

Weather Channel و Weather Underground پایین‌ترین دما را به‌خوبی پیش‌بینی کرده بودند و درنهایت Dark Sky پایین‌ترین رتبه را در بخش صحت و درستی پیش‌بینی آب‌وهوا به خود اختصاص داد.

در انگلیس BBC App محبوب‌تر از بقیه بوده (معروف به بدبین) و در فوریه امسال اساس پیش‌بینی خود را روی MeteoGroup استوار کرد تا صحت بیشتری نشان دهد.

اما این روزها استفاده از سنسورهای مخصوص روی موبایل و دریافت دیتای محلی از گوشی‌های هوشمند توسط اپل و گوگل نیز وارد حوزه پیش‌بینی آب‌وهوا شده و محبوب شده‌اند. ماهواره‌ها برای پیش‌بینی درازمدت خوب‌اند اما پیش‌بینی لحظه‌ای را نمی‌توانند به‌خوبی پاسخ دهند و به همین دلیل دانشمندان روی سنسورهای گوشی هوشمند تمرکز کرده تا بتوانند اطلاعات دقیق‌تری به‌صورت محلی دریافت کرده و آنالیز کنند.

فشار هوا، تغییرات در بخش وزش ناگهانی باد؛ می‌تواند از طریق سنسورهای گوشی‌های هوشمند کمک‌کننده باشد و اکنون بیش از 1 میلیارد گوشی در جهان چنین کاری می‌کنند.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    15 2
    خبرآنلاین چرا نمی گی از دیروز و دیشب خط ایرانسل یا قطعی داره یا اینترنتش قطع هست.دو نفر از یه خانواده یکی نمی تونه تماس بگیره ولی دیگری می تونه.