در حالی که ترامپ و تیم او با سرمایه گذاری روی یک گروه شکست خورده تلاش می کند روابط ایران و اروپا را به هم بزند، وزیر خارجه کشورمان در مورد همزمانی این موضوع با سفر رئیس جمهور ابراز شگفتی کرد.

محمد اکبری: یک همزمانی در زمانی خاص باعث شد محمد جواد ظریف دست به قلم شود و یک خبرسازی از سوی رسانه های خارجی برای ایجاد فشار و تحت الشعاع قرار دادن سفر رئیس جمهور را فاش کند. در حالی که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با چند وزیر خود عازم سفر اروپا بود و این سفر به علت خروج امریکا از برجام پراهمیت ارزیابی می شود، یک خبر مشکوک و جالب توجه مبنی بر دستگیری چهار ایرانی به اتهام تلاش برای بمب گذاری در نشست مجاهدین خلق در فرانسه روی تلکس خبرگزاری های خارجی از جمله رویترز، دویچه وله و آسوشیتدپرس قرار گرفت.

رویترز در همین باره نوشت که دستگاه اطلاعاتی بلژیک مدعی شده است که یک دیپلمات در رابطه با بمب‌گذاری در گردهمایی منافقین بازداشت شده است. این خبرگزاری ادامه می دهد: بنا بر بیانیه مقام‌های بلژیکی، بازداشت دیپلمات ایرانی در ارتباط با این پرونده در آلمان انجام شده و این فرد یکی از دیپلمات‌های سفارت ایران در وین، پایتخت اتریش بوده است. در این بیانیه جزئیات بیشتری درباره این دیپلمات و هویت او ارائه نداده است.

همچنین در این باره خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش کوتاهی که روز دوشنبه ۲ ژوئیه (۱۱ تیرماه) از بروکسل، پایتخت بلژیک منتشر کرده، از دستگیری یک زوج بلژیکی ایرانی‌تبار خبر داده است. در این گزارش آمده است اداره دادستانی بلژیک روز دوشنبه اعلام کرد که این دو نفر تصمیم داشتند با انفجار بمب، به همایش سالانه گروه مجاهدین خلق (منافقین) که روز شنبه ۳۰ ژوئن، در شهر ویوپنت، واقع در نزدیکی پاریس برگزار شده بود، سوء‌قصد کنند.

دادستانی بلژیک نام این دو نفر را "امیر س. " و "نسیمه ن. " اعلام کرده است. دادستانی بلژیک مدعی شده این دو نفر در حین حمل ماده منفجره دستگیر شده‌اند و در ماشین این دو شهروند بلژیکی ایرانی‌تبار، حدود ۵۰۰ گرم پروکسید استون که یک ماده منفجره‌ی بسیار قوی و حساس است، کشف شده است.

در این باره وزیر امور خارجه ایران خبر دستگیری چند ایرانی را در بلژیک به جرم توطئه برای اقدام تروریستی در فرانسه رد کرد و آمادگی تهران برای کشف حقیقت پشت پرده این "عملیات فریب" را اعلام کرد. محمد جواد ظریف در پیامی توئیتری در روز دوشنبه به این خبر منتشر شده توسط رسانه‌های غربی واکنش نشان داد.

ظریف با اشاره به شروع سفر رئیس جمهور ایران به سوئیس و اتریش نوشت: «چقدر جالب: همین که ما سفر در سطح رئیس جمهور را به اروپا آغاز کردیم، (گزارشی منتشر شد که) ظاهرا عملیاتی ایرانی اتفاق افتاده و توطئه گران آن دستگیر شده‌اند. ایران صراحتا هرگونه خشونت و ترور را در هر جایی که باشد محکوم کرده و آمادگی دارد تا با همه طرف‌های ذینفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند.»

توئیت وزیر خارجه کشورمان به واقع بر تلاش گروههای افراطی در اروپا برای تحت الشعاع قرار دادن سفر رئیس جمهور صحه می گذارد. این همزمانی سفر روحانی و خبرسازی این رسانه ها در راستای خبرسازی هایی است که وزیر خارجه کشورمان در سخنرانی خود در اتاق بازرگانی تهران نیز به آن اشاره کرد. خبرسازی هایی که تلاش می کنند فضای ایران برای سرمایه گذاری را ناامن جلوه داده و اخبار دروغ خروج شرکتهای اروپایی از ایران را بارها مخابره می کنند.

در این سو، در کنار تلاش این خبرگزاری ها برای منزوی نشان دادن ایران، حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان در سفري سه روزه به اروپا ابتدا مهمان سوييسي‌ها در برن و سپس مسافر اتريش براي ديدار با مقام‌هاي اين كشور در وين خواهد بود؛ كشورهايي كه در جريان مذاكرات هسته‌اي ايران با ١+٥ در سه سال نخست رياست‌جمهوري روحاني ميزبان‌هاي مذاكره‌كنندگان ايران و ٦ كشور مقابل آن بودند.

دو سال و نيم پس از اجراي برجام و دو ماه پس از خروج ايالات متحده از اين توافق هسته‌اي، ايران و كشورهاي اروپايي تلاش مي‌كنند مانع از بر باد رفتن دستاوردهاي سه سال مذاكره فشرده و البته ١٣ سال تلاش براي رسيدن به توافق هسته‌اي شوند. هرچند كه سفر حسن روحاني به سوييس و اتريش در راستاي تعميق روابط دوجانبه تهران با تك به تك كشورهاي اروپايي تعريف مي‌شود اما همزماني آن با انتظار جامعه بين‌المللي براي ارايه بسته پيشنهادي تروييكاي اروپايي به تهران همه‌چيز را تحت‌الشعاع قرار داده است.

از این رو فضاسازیهای سازمان مجاهدین خلق با نشستهای سالانه خود و نزدیکی دوستان و مشاوران ترامپ برای سرمایه گذاری روی یک اسب بازنده نیز قابل توجه است. دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده براي مقابله با ايران در دو عرصه به شكل همزمان فعاليت مي‌كند: تلاش براي تحت فشار قرار دادن تهران در ميدان اقتصادي با خروج از برجام و بازگرداندن تحريم‌هاي ثانويه و تلاش براي تنگ‌تر كردن عرصه سياسي بر ايران با توسل به فضاسازي در محيط‌هاي مجازي و البته پر و بال بخشيدن به گروه‌هاي ايراني مخالف نظام.

اخبار دستگیری چند ایرانی از جمله یک دیپلمات ایرانی در رابطه با بمب‌گذاری در گردهمایی منافقین نیز در همین باره قابل تحلیل است. ترامپ که پس از خروج از برجام انتظار نداشت اروپایی ها به این شکل پشت برجام بمانند و آماده ارائه بسته پیشنهادی به ایران جهت حفظ برجام شوند، اکنون بعد از شکل گیری شکاف برجامی بین امریکا و اروپا به علتهای رفتارهای ترامپ، جوی روانی و عملیاتی را دنبال می کنند که روابط اروپا و ایران نیز دچار تنش شده و مسیر همراهی آنان با بن بست روبرو شوند.

در این باره وزارت خارجه نیز با ارائه یک بیانیه با محکوم کردن هر نوع اقدام تروریستی در هر نقطه از جهان، آمادگی خود برای ارائه مدارک لازم برای اثبات اینکه افراد دستیگر شده از اعضای شناخته شده و عملياتی آن سازمان تروريستی محسوب می شوند، اعلام کرد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره اظهار داشت: گروهک ترویستی منافقین پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شكست در كسب حمايت سياسی در جهت اهداف ضد انسانی و ضد ايرانی خود و نیز با توجه به سفر موفق رياست جمهوری اسلامی ايران به دو كشور اروپايي همانند گذشته مبادرت به برنامه ريزی و اجرای سناریوی ديگری نمودند تا بتوانند ضمن تاثير گذاری بر اين سفر اروپايی نسبت به تخريب جايگاه و موقعيت ايران و ايرانيان نزد افكار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش نمايند.

منافقين در اين سال‌ها با افشاي بخش‌هايي از برنامه هسته‌اي ايران براي طرف غربي تلاش کردند از سخت‌گيري‌ها بر اعضاي اين گروهك در اروپا و امريكا كاسته شود و از لیست گروههای تروریستی غربی خارج شدند. هرچند كه منافقين اميدوار به پيگيري سياست تغيير رژيم توسط دولت ترامپ هستند اما برخي مشاوران ارشد ترامپ ادعا دارند اين آرزوي منافقين در چارچوب اولويت‌هاي امريكا در مواجهه با تهران قرار ندارد. اما به هرحال برخي كارشناسان نظر ديگري دارند و اعتقاد دارند كه رفتار دولت ترامپ نشان از عزم جدي براي تغيير نظام در ايران دارد، ولی روی اسبی سرمایه گذاری کرده است که از قبل باخته محسوب می شود.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    26 0
    مومیایی ارزش داره این موجود بی ارزش تر از این حرف هاست
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    25 0
    بجای پرداختن به این عجوزه به مشکلات و حل مشکلات بپردازید مردم از این داستان عبور کردن الکی اینا رو علم نکنید که باز هم به بهانه دشمن تراشی بزنید تو سر مردم مشکلات و حل کنید همه دنیا نمتونه جلوی ما ایرانی ها رو بگیره 8 سال جنگ مهمترین نشونه این حرف منه ولللللللللللللی کو گوش شنوا
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      2 5
      می بخشیدشماتوهشت سال جنگ تحمیلی چه کارعمده ای انجام داده ای؟میشودبگوییدفرق جنگ هشت ساله مابادیگرجنگهایی که درتاریخ شاهنشاهی ایران انجام شده ودربرخی پیروزودربرخی شکست خورده ایم چه بوده است؟چگونه بوده دراین جنگ به شدت نابرابرکه حتی سیم خارداربه ماداده نمیشدو واقعیتهای مسلم مثل استفاده ازسلاح شیمیایی رانادیده میگرفتندوهمه دنباازصدام حمایت میکردچه اتفاقی رخ دادکه ایران اسلامی حتی یک وجب ازخاک خودراازدست نداد؟شمااگرافتخارحضوردرجیهه هارامیداشتیدمیفهمید برخلاف دروغی که پس ازجنگ ازخلال فیلمهای سینمایی به خوردملت داده شده جنگ براساس ملیت نبودو تمام انگیزه رزمندگان دینی و پیروی از ولایت و رهبری بود چیزی که شماها به شدت باآن مخالفید و برای مخالفت به آن در خیابانها می رقصید
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    8 0
    اصولا اختلافات با گروه منافقین از جایی شروع شد که آنها حاضر به زمین گذاشتن اسلحه و تقسیم قدرت با سایر گروه ها نشدند چون قدرت را در انحصار خود می خواستند. بعد هم که به عراق مهاجرت کردند و علیه مردم ایران جنگیدند که عملیات مرصاد نقطه پایانی آن بود. این گروه در نظر مردم ایران چنان شکست خورده و منفور است که خیلی هم خوشحال میشویم اگر کشورهای دیگر در جمع و جور نگاه داشتن اینها تلاش کنند و عملیات تروریستی که خیلی در آن ماهرند را به هر نحو مهار نمایند. انسانهای خطرناکی هستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    3 1
    در ایران زندانی سیاسی نداریم.جواد ظریف
    • بی نام GB ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      0 0
      آقای ظریف خسته بوده اشتباه لپی کرده
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    8 0
    مرگ بر منافق
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    7 0
    در این که مومیایی هست شکی نیست ولی ما هم مومیایی کم نداریم