۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۲

اگر فکر می‌کنید دانشمندان شغل کسل‌آوری دارند، بهتر است سری به نمایشگاه عکس لیدینگ‌لایتز در شهر منچستر بزنید تا با جوانانی آشنا شوید که تفریح، هیجان و علم را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنند.

خیلی‌ها فکر می‌کنند دانشمندان، افرادی کسل‌کننده هستند که تمام روز را در آزمایشگاه سپری می‌کنند. بسیاری از جوانان هم به دلیل همین پیش‌فرض است که علاقه زیادی به اشتغال در حوزه علم ندارند. اما به‌تازگی، نمایشگاه عکسی در شهر منچستر انگلستان برپا شده که چهره واقعی دانشمندان را نشان می‌دهد و بازدیدکنندگان را با دنیای مفرح، جذاب و هیجان‌انگیز علوم و فناوری آشنا می‌کند.

فکر می کنی دانشمندان کسل کننده اند؟لیدینگ لایتز، نام نمایشگاه پرتره دانشمندان جوان و پیشرویی است که آینده علم را متحول خواهند کرد. طراحان اسنوبورد، پژوهشگران نانومواد فضایی و مشاوران طرح‌های المپیک 2012 لندن، تنها بخشی از این افراد مهم را تشکیل می‌دهند. نمایشگاه لیدینگ لایتز نیز به پشتیبانی استم‌نت و عکس‌برداری عکاس مشهور، ریچارد کانن برگزار شده است.

بسیاری از این افراد صرفا پژوهشگر نیستند. آنها سفیران علم، مهندسی، فناوری و ریاضیات هستند که به مدارس و کالج‌ها می‌روند و با معرفی حوزه‌های کاری خود به دانش‌آموزان، آنها را به ورود به عرصه‌های علمی تشویق می‌کنند.

این پروژه که برنامه سفیران نام گرفته، از سوی شبکه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEMNET) در سال 1381 / 2002 و با بودجه دولتی راه‌اندازی شده است. تاکنون 19هزار دانشمند حرفه‌ای در این برنامه عضو شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1390 / 2011، این تعداد به 27هزار نفر افزایش یابد. انگلستان، تنها کشوری است که چنین برنامه گسترده‌ای را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کند.

1- کلر وود 29 ساله و بن اوانس 27 ساله در تلاشند خودرویی با سرعت مافوق صوت بسازند. این دو پژوهشگر جوان در مرکز تحقیقات مهندسی محاسباتی و عمران دانشگاه سوان‌سی، روی پروژه خودروی مافوق صوت بلادهاوند مشغول به کارند. این خودرو قرار است رکورد بیشترین سرعت در سطح زمین را بشکند.

کلر وود دکترای مهندسی محاسباتی دارد و با نوشتن کدهای پیچیده به تحلیل جریان هوا در اطراف بلادهاوند می‌پردازد. بن اوانس نیز که از کودکی عاشق هواپیما و خلبانی بود، دکترای مهندسی هوافضا دارد و روی تحلیل دینامیک محاسباتی شاره‌ها، سی.اف.دی کار می‌کند.

در این تصویر، این دو پژوهشگر جوان در تونل باد دانشگاه ساوت‌همپتون دیده می‌شوند. تحلیل محاسباتی‌ای که این دو پژوهشگر با استفاده از ابررایانه‌ها انجام می‌دهند، معادل امروزی آزمایش تونل باد است. اما شرایط جریان هوا در اطراف خودروهای مافوق صوت به‌قدری شدید است که فقط با استفاده از کامپیوترها می‌توان آن‌را درک کرد. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

 

 

2- لیزا بروکس 25 ساله به بهبود طراحی اسنوبوردها مشغول است. این مهندس مکانیک هم‌چنین شرکت ترو اسنوبوردز را تاسیس کرده تا بتواند به هدفش دست یابد. بروکس سومین سال از دوره دکتری خود را در دانشگاه کرن‌فیلد پشت سر می‌گذارد، دانشگاهی که یکی از مراکز مهم و پیشرو در فناوری مواد کامپوزیتی است.

لیزا بروکس در مقام مدیر فنی شرکت، از دانش مهندسی خود برای تحلیل ویژگی‌ها و کارکرد بوردهای مختلف و استفاده از مواد بهتر در آنها استفاده می‌کند. در این تصویر، او در حال آزمایش یکی از جدیدترین محصولات شرکتش است. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

 

 

 

 

 

 

3- لوک فاولر 28 ساله به طراحی و آزمایش جعبه دنده‌های غول‌پیکر صنعتی اشتغال دارد. او در 16 سالگی در یک کارگاه محلی تولید جعبه دنده مشغول به کار شد و 4 سال در آنجا تجربه کسب کرد. او سپس به دانشگاه رفت و پس از تحصیل در رشته مهندسی مکانیک، کارشناسی ارشد خود را ماشین‌کاری دورانی از دانشگاه کرن‌فیلد دریافت کرد.

جعبه‌دنده‌هایی که او می‌سازد، معمولا 2 متر پهنا و 2 متر ارتفاع دارند و هر یک از آنها یک میلیون دلار ارزش دارد. این جعبه‌دنده‌ها بسیار پیشرفته و کارآمدند و لوک نیز مرتب آنها را بهینه‌تر می‌کند. او به تازگی توانسته است جعبه‌دنده یک توربین جزرومدی را با موفقیت آزمایش کند. در این تصویر، او درون یکی از جعبه‌دنده‌های 2 متری نیروگاه سد آبی رتیرو در برزیل قرار دارد. (برای مشاهده تصویر بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

 

 

 

 

 

4- جاناتان تیلور 24 ساله، مواد و فلزات لازم را برای ساخت موتورهای جت بررسی می‌کند. این مهندس مواد در شرکت رولزرویس مشغول به کار است.

شاید مهندسی مواد برای عموم مردم ناشناخته باشد، اما این شاخه از علم تاثیر بسیار مهمی در صنعت و فناوری دارد. ارزش جهانی بازار مهندسی مواد به بیش از یک‌هزار میلیارد دلار بالغ می‌شود، چراکه این، علم مواد است که خلاء بین طراحی و تولید را پر می‌کند. امروز،مهندسان مواد جدید و پیشرفته‌ای را تولید می‌کنند که برای صنایع جدید و پیشرو، از نانوفناوری گرفته تا هواپیماهای جت پرسرعت آماده می‌کنند.

در این تصویر، جاناتان خود را به دستگاه‌های آزمون مکانیکی زویک در رویلزرویس متصل کرده که برای آزمایش زمان شکست مواد استفاده می‌شود. (برای تماشای عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

 

 

 

 

5- جو کریس 23 ساله در پایداری المپیک 2012 لندن کمک می‌کند. او که کارشناسی ارشد فناوری زیست‌محیطی خود را از امپریال کالج لندن دریافت کرده، در گروه المپیک پایدار عضویت دارد، یعنی چه؟ او کمک می‌کند که رقابت‌های المپیک و پاراالمپیک لندن به سبزترین رقابت‌های طول تاریخ بدل شوند. آنها برای کاهش 50 درصدی آزادسازی کربن در دهکده المپیک و باز استفاده یا بازیافت 90 درصد از ضایعات ساختمانی، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌اند.

در پاسخ به تلاش آنها، کمیته المپیک تصویب کرده است که 20 درصد از انرژی مصرفی بازی‌ها باید از منابع تجدیدپذیر تامین شود. جو کریس نیز روی نصب یکی از بزرگ‌ترین توربین‌های بادی بزرگ‌مقیاس در منطقه‌ای شهری کار می‌کند. او برای تحقق مصوبه کمیته المپیک به استفاده از فناوری خورشیدی برای روشنایی و سوخت‌های زیستی نیز می‌پردازد. (برای تماشای عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

 

 

 

 

6- کندارپ ذکار 31 ساله به پزشکان مشاوره می‌دهد که چه نوع دارویی را به بیماران خود تجویز کنند. وی که تحصیل‌کرده دانشکده داروسازی لندن است، باید اطلاعات کافی و دقیق از هزاران نوع دارو، ترکیب شیمیایی و عوارض جانبی آنها بداند.

در این تصویر، او در انبار خودکار بیمارستان همراسمیث ایستاده است. این انبار به روباتی مجهز است که داروهای درخواستی را به سرعت آماده می‌کند. بدین‌ترتیب، کندارپ ذکار می‌تواند زمان بیشتری را با بیمارانش بگذراند. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

 

 

 

 

 

 

 

7- لورا وینکلس 25 ساله به استفاده از نانومواد در صنایع فضایی فکر می‌کند. او که کارشناسی اخترفیزیک و کارشناسی ارشد در علوم فضایی دارد، به‌خاطر علاقه‌اش به پیشرفت‌های فناوری فضایی داوطلب شد در گروه مواد آزمایشگاه ملی فیزیک انگلستان مشغول به کار شود. او موفق شده است پای مواد نانویی را به صنایع فضایی اروپا باز کند. در این تصویر، او بیرون رصدخانه دانشگاه لندن قرار دارد. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BE ۲۲:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
    1 0
    خیلی جالب بود
  • Ahmad IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
    1 0
    سایت خوبیه ومطالباش جالبه امیدوارم موفق باشید.