مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دهه 60، زنده یاد سیف​الله داد را مدیری توانا دانست که تاثیر حضور او در سینما همچنان قابل درک است.

به گزارش خبرآنلاین، سیدمحمد بهشتی و زنده یاد داد از دهه 60 با یکدیگر همراه بوده و در امور مدیریت سینما مشارکت داشتند. بهشتی خود به عنوان یکی از مدیران موفق سینمای ایران از داد به عنوان مدیری خوش​فکر و موثر در سینما نام می​برد که حس اتحاد و همدلی را در دوران مدیریت خود به سینمای ایران بازگرداند.

بهشتی در گفت​و​گو با خبرآنلاین ضمن آرزوی مغفرت برای زنده یاد سیف‌الله داد اظهار داشت:​ «او مردی بسیار خوب، مدیری خوب و هنرمندی بسیار خوب بود. شخصیت «داد» جنبه​های متفاوتی داشت و همین موجب می​شد تا از جوانب مختلف موقعیت خوبی به دست بیاورد.»

او ادامه داد: «زنده یاد داد، در سال​های بعد از انقلاب پله پله و با جدیت رشد کرد. فیلم​های زیادی نساخت اما آثارش به یادماندنی بودند. در میان اهالی سینما به عنوانی فیلمساز و مدیری فرهیخته شناخته می​شد. او به حدی در میان سینماگران محبوبیت داشت که مدتی مسئولیت ریاست هیئت مدیره خانه سینما را سینماگران به او واگذار کردند و همین فردی که تا این حد مورد اعتماد سینماگران بود مدتی بعد مسئولیت مدیریت سینمای ایران را برعهده گرفت.»

بهشتی گفت:​ «در دوران دولت اصلاحات زنده یاد داد به عنوان مدیر سینمایی فعالیت خود را در شرایطی آغاز کرد که مدت​ها بود اهالی سینمای ایران شاهد فاصله زیاد میان مدیران و سینماگران بودند. فاصله​​ها زیاد بود و داد تلاش کرد تا آن را به حداقل برساند و خلاء​ها را پرکند.»

او اظهار داشت: «در طول سال​های قبل از مدیریت داد اغلب سینماگران از اصل به حاشیه رانده شده بودند و داد تلاش می​کرد تا براساس همفکری و مشارکت سینماگران را وارد جریان سینمای ایران کند. او سینماگران را از حاشیه به متن آورد و مجموعاً همه سینماگران خاطره خوبی از شخصیت او دارند.»

بهشتی با تاکید براینکه زنده یاد داد در دوران مدیریت او از گروه همراهش بوده،​ گفت: «آقای داد در تمام آن سال​ها همراه ما بود و با ما همکاری می​کرد. آنچه در دهه 60 در سینمای ایران رخ داد حاصل همکاری یک گروه بود و اگر موفقیتی به دست آمد نتیجه کار آنان بوده است و یکی از شخصیت​های موثر در این جمع سیف​الله داد بود.»

او ادامه داد:​ «در روزهایی که ما از دور شاهد رخ دادن اتفاقاتی در سینمای ایران بودیم، شاید تصور اینکه دوباره مدیریت و بدنه سینما به هم نزدیک شوند کار دشواری بود. در آن زمان فاصله​ای جدی میان سینماگران که نقش اساسی در تولیدات سینمای ایران داشتند با مدیریت به وجود آمده بود و «داد» در مدت زمان کوتاه مدیریت خود در سینمای ایران توانست تمامی این اتحاد مورد نظر را به وجود آورد.»

او با اشاره به مقطعی که قرار بود «داد» مسئولیت سینمای ایران را برعهده بگیرد، گفت:​ «اتفاقاً ​زمانی که سیف​الله به عنوان مسئول معاونت سینمایی مطرح شد، مخالفت کردم. معتقد بودم داد به دلیل روحیه هنرمندانه​اش در عرصه مدیریت کل سینمای ایران ممکن است به مشکل بر بخورد به نظر انجام دادن امور مربوط به معاونت سینمایی برای داد کار دشواری خواهد بود اما در نهایت متوجه شدم که من اشتباه کردم و مدت زیادی طول نکشید تا روشن شد داد، مدیر قابل و توانایی برای سینمای ایران است.»

بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز می​توان رگه​هایی از دوران مدیریت داد را در سینمای ایران مشاهده کرد، گفت:​ «سینما همانند دوی امدادی است. در میان کسانی که در دوی امدادی شرکت دارند هستند کسانی که می​دوند و گروهی که کمتر می​دوند و می​ایستند. این ایستادن​ها نمی​تواند ضربه جدی به سینما بزند.»

او ادامه داد:​ «حاصل کار کسی که مدتی در این جریان دویده بعد از مدت​ها هم در سینما دیده می​شود. کسی که قله اورست را فتح می​کند همیشه در قله باقی نمی​مامد، از قله پایین می​آید اما بین او و کسی که اصلاً به قله راه نیافته حتماً تفاوتی جدی وجود دارد.»

سیدمحمد بهشتی در پایان سخنانش گفت: «سینمای ایران در دوره مدیریت سیف​الله داد همراهی، مشارکت و اعتماد متقابل میان مدیریت سینما و سینماگران را درک کرد. اگر کسی باور ندارد نمی​توان میان سینماگران و مدیریت همراهی به وجود آورد می​​توان دوران مدیریت زنده​یاد داد را به عنوان مثالی موفق نشان داد.»   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =