تسنیم نوشت: طهماسب صلح‌جو گفت: مخاطب ایرانی هیچ‌گاه به زور کسی نمی‌خندد! من فکر می‌کنم یکی از بزرگترین اشتباهات مدیریت فرهنگی ما دست‌کم گرفتن مخاطب است.

صلح‌جو در پاسخ به این سوال که امروز شاهد تولید طنز‌های سخیف و بی‌ادبانه در تلویزیون هستیم مصداق بارز آن استندآپ کمدی‌های «خنداننده‌شو»؛ نظر شما در این باره چیست، تصریح کرد: من اعتقاد ندارم ما حتماً باید به دنبال درون‌مایه‌های طنز فاخر باشیم یا اصلاً برای طنز و کمدی، طبقه‌بندی قائل شویم؛ این بدسلیقگی است. چرا که اساساً کمدی و طنز بایستی از درون یک گستاخی، بی‌ادبی و حتی پررویی، شکل بگیرد. طنز و کمدی بوجود نمی‌آید، مگر سدی از قواعد و قراردادهای تکراری زندگی‌های اجتماعی و فردی شکسته شود.

وی با بیان اینکه به هر قیمتی خندیدن معنایی ندارد، تأکید کرد: خیلی جالب نیست از به هر قیمتی خندیدن نام ببریم؛ زیرا تماشاگر ما برای خندیدن یک سلیقه و روحیه متفاوتی دارد. اگر فضای کمیک موجود او را به اوج لذت برساند، حتماً می‌خندد. مخاطب ایرانی هیچ‌گاه به زور کسی نمی‌خندد! من فکر می‌کنم یکی از بزرگترین اشتباهات مدیریت فرهنگی ما دست‌کم گرفتن مخاطب است. باورشان این است که به مردم خوراک فرهنگی القا کنند. نه این طور نیست! مردم خودشان خوراک فرهنگی‌شان را به دست می‌آورند و یک موقعیتی برایشان جذاب باشد، معطوف آن می‌شوند. باید به معیارهای هنری و رسانه‌ای مردم توجه کرد؛ وقتی می‌بینیم کاری و یا رویکردی با سلیقه مردم سازگار نیست به آن نکته رسیدگی کنیم. چرا که عرصه نمایشی نیاز به استقبال مخاطب دارد و متولیان امر بایستی طوری برنامه‌سازی و سریال‌سازی انجام دهند که مردم لذت ببرند.

این منتقد و کارشناس رسانه درباره «خنداننده‌شو»، اظهار کرد: البته در عین قبول نداشتن تقسیم‌بندی‌ها درباره طنز و کمدی، «خنداننده‌شو» این روزها هیچ جذابیت و محبوبیتی ندارد. ولی باز هم مدیران رسانه ملی بایستی برای سنجیدن معیارها و شناخت سلیقه‌های مردم به سطح استقبال و انتقادات جامعه توجه کنند. دنبال علت استقبال‌ها بروند و ببینند چقدر مردم و به چه دلیل سطح نارضایتی نسبت به فلان برنامه و سریال دارند. آن‌وقت مطمئن باشید بهترین نتایج به دست می‌آید و در نهایت آثار فرهنگی و هنری مخاطب‌پسند تولید می‌شود. ما نمی‌توانیم برای مردم نسخه تجویز کنیم که فلان برنامه و سریال را ببینید. واقعاً یک امر طبیعی است که مخاطبی طنز ببینند و شخصی هم مشتاق برنامه‌های مذهبی یا فلسفی عمیق باشد. این سطحی‌نگری‌ها در بستن کنداکتور و برنامه‌ها، به عدم شناخت مخاطب توسط مدیران ما برمی‌گردد.

241241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    واقعا ک لوس و بی مزس
    • بی نام RO ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
      27 15
      یه برنامه داره تولید میشه هرکی دوست داره ببینه هرکی دوست تداره نبینه . مگه میان در خونه تون مجبورتون میکنن خندوانه ببینین. ناراحتین یه کانال دیگه ببینین. اصلا ماهواره ببینین. کی زورتون کرده
  • بهزاد A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    می خوایید همین ی ساعت به قول شما لوس هم بگیرید جاش نوحه بذارید کلا استاد .....هستید
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    رامبد جوان ... تازه به دوران رسیده ...
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    ما آخرش نفهمیدیم این طنز فاخر که میگن چیه؟ احتمالا منظور طنزیه که عده ی معدودی از طبقه روشنفکر رو لبخند به لب کنه و بقیه چیزی ازش نفهمن.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    59 6
    اونکه با شما موافق آقای صلحجو مثل من نمی بیند ولی اونکه دوست دارد تماشا میکند زیاد موافق تحقیر چیزی که مطابق میل من نیست نیستم. تحمل چیزهای مخالف بخشی از وجود انسانی است عزیز
  • شهلا A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    58 31
    نه تنها این برنامه بلکه تمام برنامه های مسابقه ای و مصاحبه ای واقعا کسل کننده است این بر نا مه ها حتی اگر از رادیو هم پخش شود مخاطب ندارد لطفا یک جوری بودجه صدا و سیما را قطع کنید و پول مردم را بیهوده مصرف نکنید.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    84 26
    بازم از خیلی از برنامه های صدا و سیما بهتره مخصوصا قسمت مسابقه خندانده شو
  • محمد A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    32 15
    من خودم از این برنامه خوشم نمیاد و تو اینترنت بخش هایی از اون رو دیدم به نظرم ختدوانه در فصل اول و دوم خوب عمل کرد و مخاطبان زیادی رو با خودش همراه کرد خود من هم جزو مخاطبین این برنامه بودم اما از فصل سوم شروع به افت کرد تکیه بیش از حد به عروسک به طوری که در نبود عروسک برنامه حرفی برای گفتن نداشت استفاده از موسیقی نامناسب ، طنزهای سطحی و دم دستی و هجوم انواع و اقسام مسابقه و از همه مهمتر تبدیل برنامه به سکوی تبلیغ فلان محصول و فلان سامانه و .... تیر خلاصی بود بر پیکره برنامه من نمیدونم چرا ما فکر می کنیم شلوغ کاری و استفاده بی رویه از عناصر زباد کاره کاره خوبیه؟ در صورتی تمام کارهای ماندگار پر هستند از سادگی البته سادگی که از خلاقیت مشتق شده باشه نه از ابتذال و فرو مایگی
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    73 14
    نه تنها این برنامه رو تایید میکنم بلکه توصیه میکنم امثال این برنامه ها زیادتر بشه...بعضی از این عیبهایی که دوستان گفتن هم قبول دارم..اگر از عیب داشتن بترسیم هیچ کاری نباید بکنیم
  • بی نام DE ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    72 21
    از همه بیشتر خنده های مصنوعی رامبد رو مخه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    71 8
    اگر جایگزینی دارید براش بسم ا... خوب یا بد همینم اگه نباشه هیچی نیست
  • ناشناس IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    48 18
    بنظرم برنامه خندوانه به تهش رسیده. نه جذابیتی داره. نه سوژه جالبی.خنداننده شو که اصلا جالب نیست. فقط وقت گذرونیه. بهتره صدا وسیما یه فکری برای برنامه های جدید و مفرح درنظربگیره. تا رامبد جوان هم کوله شو ببنده و بره.
    • علی A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
      18 4
      واسه من و شما آب نداره ولی برای بعضی‌ها نون خوبی داره
  • بی نام RO ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    37 17
    خوب شما نگاه نکنید ما نگاه می کنیم و لذت هم می بریم و سطح مسابقه آن هم نسبت به پارسال افزایش یافته است مشکل این است که شما از هر چه که جریان ساز باشد مخالفید به خصوص آنکه در آن مردم بدون کنترل شما نقش داشته باشند و رای میلیونی داشته باشند .. اگر استدلال شما درست باشد چرا در مقابل عبدی شو موضع نمیگیرید آن برنامه که چرندترین برنامه در سالهای اخیر است ... جالب است که عبدی خود را به صورت زن در می آورد و شوخی ها و حرفهای کوچ بازاری دهه 60 مطرح میشود ....؟؟؟
  • حسین RO ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    25 8
    خب دوستان برنامه ی بهتر بلدند تولید کنند چرا ما هر کسی که داره به روز به روز پیشرفت می کنه رو دوست داریم زمین گیر کنیم؟ واقعا برنامه ایی هستش که می تونه با برنامه های اون ور آبی رقابت کنه. عزیزانی هم که نمی خندند فکر می کنم بیشتر به خاطر مسائل اقتصادی و افسرده بودنه من خودم واقعا رامبد جوان رو تحصین می کنم چون از جون و دل داره مایه میزاره.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
      2 4
      منتقد شغلش همینه. چیزی تولید نمی کنه. بلد نیست
  • رضا IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    38 13
    چرا ما از هر کسی که موفق میشه متنفریم؟
  • نهار A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    3 2
    منتقد محترم کسی جلوی بروز استعداد شما رو نگرفته بهترین کار اینه که بری یک طنز فاخر بسازی تا رامبد و خندوانه کاسه کوزشون رو جمع کنند برند اگر هم نمیتونی لطفا چوب لای چرخ نگذار
  • بی نام US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    4 2
    جامعه ما الکی به بازیگرو بازیکن بها داده. خندوانه و دورهمی مهمانهاشون بازیگرا یا فوتبالیست ها هستندکه اکثرا سواد درست وحسابی ندارن. بابا دوتا نخبه دوتا دانشمند دوتا هنرمند واقعی رو به مردم معرفی کنید الگوهای غلطتون جامعه رو به گند کشیده هروقت دانشمندی ازما میمیره تلویزیون یه برنامه درموردش پخش میکنه تازنده هستند به مردم معرفی کنید. اگه میخواید جامعه اصلاح شه اول از رسانه بی محتواتون شروع کنید