نمایش «سیمین و فرزان» به نویسندگی و کارگردانی فهیمه عابدینی، در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فهیمه عابدینی در گفتگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک توضیح داد: پس از آشنایی با اپرای «روسلان ولودمیلا» از میخائیل ایواوویچ گلینکا که متن آن توسط الکساندر پوشکین نوشته شده ترجمه انگلیسی اثر را پیدا کردم و براساس آن نمایش‌نامه «سیمین و فرزان» را نوشتم.

او دلیل انتخاب این اثر را جذابیت و اتفاقات آن دانست و افزود: «روسلان و لودمیلا» پر از رخدادهای عجیب و غریب است. پس از ترجمه، متن را از فضا و اسم‌های روسی خارج کردم و به شکل و محیط ایرانی درآوردم. اثر کامل شده به مرور زمان بارها تغییر کرد تا شکل نهایی به خود گرفت.

بازیگر نمایش «هزار قصه یک شب» با این توضیح که طراحی عروسک‌ها براساس کتاب‌های چاپ سنگی انجام شده، گفت: با رفعت هاشمی‌سی‌سخت و مرضیه سرمشقی که هر دو طراح هستند درباره متن صحبت کردم و نمونه‌هایی مطرح شد. از میان نمونه‌ها به طراحی براساس چاپ سنگی رسیدیم که فضای اثر را خیلی بیشتر ایرانی و ملموس‌ می‌کرد.

نمایش «سیمین و فرزان»

عابدینی با بیان این که تکنیک کار رومیزی است، تصریح کرد: عروسک‌های کاغذی داستان را به عنوان دو راوی روایت می‌کنند. سازه کلی به مینیاتور نزدیک است و صحنه‌های جزیی و کوچک در آن اجرا می‌شود. دو نوازنده تار و تنبک نیز در سازه قرار می‌گیرند و موسیقی ایرانی در راستای حس و حال صحنه نواخته می‌شود. در مرحله نخست بازبینی داوران نکاتی را پیشنهاد دادند که فرم کلی کار را خیلی بهتر کرد. فضای مختصر و محدودی را برای اجرا در نظر گرفته بودیم که با نظر داوران فضا گسترده‌تر شد.

عروسک‌گردان «چمدان سگ ملوس» با این توضیح که نمایش «سیمین و فرزان» گروهی جلو رفته است و همگی با هم تلاش کردیم به نتیجه مطلوبی برسیم، گفت: جشنواره تئاتر عروسکی اتفاق هیجان‌انگیزی است و بسیار علاقه‌مندم همیشه در آن شرکت داشته باشم. خوشایند است که در ایامی عروسک‌ها مهم می‌شوند و سالن‌ها مملو از افرادی است که درباره عروسک صحبت می‌کنند. در شادپیمایی خانواده‌ها با عروسک‌ها شرکت دارند و اتفاقات جالبی می‌افتد.

او ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم دوره قبل اجرای عمومی گرفتن نمایش‌های راه یافته به جشنواره بود که موجب شد کارهای عروسکی در کنار آثار بزرگ‌سال دیده شوند. نمایش عروسکی باید در حد تئاتر غیرعروسکی مهم باشد و مخاطب آن را تماشا و تجربه کسب کند. اسم عروسک که می‌آید دافعه ایجاد می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند کار غیرعروسکی ببینند. امیدوارم این تفکر از بین برود و وجود عروسک در یک نمایش امتیاز آن محسوب شود.

در نمایش «سیمین و فرزان» تماشا می‌کنیم، در شب عروسی سیمین و فرزان، عروس گم می‌شود و پدر سیمین به فرزان و دیگر خواستگاران قبلی می‌گوید هر فردی او را پیدا کند داماد می‌شود.

طراحی و اجرای صحنه‌های داخلی نمایش به عهده رفعت هاشمی‌سی‌سخت، طراحی سازه‌ی کلی بابک جوانمرد و صادق صادقی‌پور و اجرا به عهده بابک جوانمرد است.

صادق صادقی‌پور و فهیمه عابدینی بازیگر و عروسک‌گردان نمایش هستند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.

241241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =