پوتین: ترامپ را به مسکو دعوت خواهم کرد/دلار را از معاملات کنار نمی‌گذاریم

رئیس‌جمهوری روسیه گفته است که می‌خواهد همتای آمریکایی‌اش به عنوان مهمانش در مسکو حضور یابد؛ ‌ایده‌ای که واشنگتن با وجود انتقادهای فراوان نسبت به نشست فنلاند آن را مورد استقبال قرار داده است.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سفرش به آفریقای جنوبی برای حضور در کنفرانس اقتصادی بریکس گفت، شرایط مناسبی برای آمریکا و روسیه به منظور نشست دیگری لازم است تا دیدار مجدد صورت بگیرد؛ اشاره‌ای که پوتین به ناآرامی‌های سیاسی در آمریکا و پس از دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور داشته است.

پوتین در ادامه به خبرنگاران گفت: شرایط مناسبی باید برای برقراری مذاکرات مجدد میان روسیه و آمریکا وجود داشته باشد. روسیه آماده است تا از ترامپ در مسکو استقبال کند. او می‌تواند مهمان من باشد. من او را دعوت می‌کنم.

کاخ سفید نیز اعلام کرده که ترامپ نسبت به دیدار مجدد با پوتین بسیار مشتاق است و گفته که به دنبال بهبود روابط بین دو کشور است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترامپ به دنبال دعوت از پوتین برای سفر به واشنگتن است و همچنین در پی دریافت دعوت رسمی از جانب مسکو آماده است تا به روسیه برود.

درهمین حال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است که در حال بررسی احتمال نخستین مذاکرات پس از سال‌ها بین روسای دفاعی آمریکا و روسیه است. البته هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

این اخبار در حالی منتشر شده که در پی دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا در فنلاند که اخیرا صورت گرفت، انتقادات شدیدی علیه ترامپ مطرح شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه  همچنین در کنفرانس خبری پس از نتایج نشست بریکس (BRICS) گفت: روسیه واحد پول دلار را به عنوان یک ارز ذخیره جهانی انکار نمی‌کند. قصد نداریم هیچ‌گونه اقدام شدیدی انجام دهیم، قرار نیست دلار را کنار بگذاریم، ما از آن استفاده می‌کنیم و تا زمانی که مقام‌های مالی ایالات متحده مانع از استفاده از دلار در معاملات نشوند، از آن استفاده خواهیم کرد. یورو هم کم و بیش می‌تواند به عنوان یک ارز ذخیره جهانی در نظر گرفته شود اما نه کامل.

پوتین گفت: بنابراین، کاملا از جایگاه امروزه دلار آگاهیم.

او همچنین به صورت کلی درباره ارزهای ذخیره گفت، برخی از ارزها می‌توانند نقش "ارزهای ذخیره منطقه‌ای" را ایفا کنند.

او افزود، بدین صورت روبل روسیه چنین ارزی در رابطه با کشورهای عضو بریکس یا کشورهای اتحادیه اقتصادی یورآسیا (EAEU) خواهد بود.

پوتین گفت: اما به صورت کلی، هر ارز ملی همانند اقتصادی که پشت آن است، قوی و خوب است. بنابراین، ما باید با در نظر داشتن این عامل اساسی حرکت کنیم. درباره دلار هم، ما باید خطرات را به حداقل برسانیم زیرا شاهدیم که به دلیل تحریم‌ها که واقعا محدودیت‌هایی غیرقانونی است، چه اوضاعی هست. ما از این خطرات آگاهیم و در تلاشیم که آنها را به حداقل برسانیم.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: محدودیت در معامله با دلار اشتباهی است که ایالات متحده مرتکب شده است. معتقدم که اقدام شرکای آمریکایی و محدودیت‌هایی که آنها اعمال کردند و شامل معامله با دلار می‌شود، یک اشتباه استراتژیک مهم برای شرکای آمریکایی ماست. از این راه، آنها (آمریکایی‌ها) از اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره می‌کاهند. تا همین چند سال پیش هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که از اینگونه ابزارها در فعالیت‌های سیاسی و در فضای رقابت سیاسی استفاده شود. همه تصور می‌کردند که سیاست، سیاست است. شاهدیم که سیستم‌های پرداختی به عنوان یک جدل سیاسی استفاده می‌شوند. معتقدیم این امر به دلار لطمه می‌زند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =