۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۵۴

همه چیز از یک تب شروع شد و با اغمایی چندین ساله هنوز به پایان نرسیده است.

سیدمحسن فرجادی

 مروری بر «8سال جنگ مطبوعاتی اصلاح‌طلبان علیه ارزشها» و ادعای به ثبت رسیدن «2350شبهه اعتقادی و سیاسی در دوران اصلاحات» از سوی نشریات اصلاح‌طلب هفته گذشته از سوی یکی از هفته‌نامه‌های چند‌آتشه حامی دولت منتشر شد تا به حلقه «کودتای مطبوعاتی علیه تنها‌ترین دولت» که تیتر یکی دیگر از هفته‌نامه‌های چهارشنبه‌ای قم بود افزوده شود. بر اساس آنچه پرتو سخن در آخرین شماره‌اش منتشر کرده است دولت نهم بی‌امان مورد هجوم قرار گرفته است. درست مثل توطئه‌های رسانه‌های حامی «برلوسکونی» برای راهیابی به کاخ نخست‌وزیری ایتالیا و تخریب چهره «پرودی» این کار با اقدامات رسانه‌هایی که بر علیه دولت کودتا کرده‌اند مقایسه شده و افزوده است که «دولت نهم در عرصه مطبوعات نیز با رویکرد دولتهای گذشته متفاوت است و رسانه‌های مجیز‌گو در جهت اهداف دولت عمل نمی‌کنند بلکه کم‌نظیر‌ترین اهانتها را نثار رئیس‌جمهور و دولت کرده‌اند تا جایی که حریم خانواده رئیس‌جمهور نیز مورد اهانت و تمسخر قرار می‌گیرد...‌» در این میان معارضه مطبوعات بر علیه هم موضوعی نیست که خاص این روزها باشد. نشریات موسوم به زنجیره‌ای اگر چه به ظاهر وجود ندارند اما یادآوری آنچه آنها بر اساس آن محکوم می‌شوند این روزها به دامن زدن ترسی موهوم در میان بخش‌هایی از جامعه منتهی خواهد شد که به جز کارکرد انتخاباتی توجیه دیگر

ی نمی‌تواند داشته باشد. این نشریات که تجربه‌ای در تاریخ روزنامه‌نگاری کشورمان به حساب می‌آیند در سایه حرکت‌های مدیران اغلب کام‌یافته که سعی در «پمپاژ» ایده‌های خود به میان اقشار مختلف داشتند و این روزها یا لندن‌نشین شده‌اند و یا ضرری نکرده‌اند نسلی از روزنامه‌نگاران را که سرخوردگی سال‌هاست همراهی‌شان می‌کند را رها کردند. هم‌شکلی اغلب این نشریات داشتن یک شورای راهبردی را تقویت می‌کرد موضوعی که بیشتر با توجیهات توهم توطئه‌ای مواجه می‌شود، اما منافع مشترکی که جمعی را مجاب به تلاشی مشترک می‌کند را نمی‌توان رد کرد، موضوعی که در هفته گذشته نشان داد که دور از واقعیت نیست و می‌تواند مقدمه‌ای برای شکل‌گیری حلقه دوم زنجیره‌ای‌ها باشد. این مسئله با دیدارهای منظم کروبی و موسوی تقویت می‌شود، جلساتی که اصلاح‌طلبان را با نگاه به پیروزی در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به همراهی با یکدیگر در نحوه اطلاع‌رسانی سوق داده است و البته مقدمه‌ای برای پیشبرد اهداف رسانه‌ای رقبای اصلاح‌طلب- کروبی و موسوی- به حساب می‌آید؛ آنچه که در یارکشی مطبوعات رقم خورده منجر به پراکندگی مطبوعات حامی دو نامزد اصلاح‌طلبان در میان روزنامه‌های کشور شده است و به استناد خبر «نامه مشترک موسوی و کروبی به دبیر شورای نگهبان» که روز دوشنبه هفته گذشته در چند روزنامه‌ صبح یکسان چاپ شد می‌توان گفت که این روزنامه‌ها تلاش‌های جدی را در روزهای منتهی به 22خرداد به خرج خواهند داد، آنچه صرفاً با اهداف انتخاباتی دنبال می‌شود و کارکردی جبهه‌ای در ادبیات سیاسی دارد اما می‌تواند مقدمه‌ای برای شکل‌گیری حلقه دوم زنجیره‌ای‌ها باشد با این تفاوت که بر‌اساس تجربه‌های پیشین، حرکت این روزنامه‌ها نه بر مدار انتحار که پیشبرد اهداف مشترک است و مقدمه‌ای برای شکل‌گیری حلقه حمایت‌ها و هم‌پوشانی‌های روزنامه‌های هم‌مسلک (تا حدی) و نه حزبی می‌تواند باشد که مشترک‌المنافع هستند.

اغما ادامه دارد تا دردی را که خبرنگاران و پیاده‌نظام به سختی تحمل کردند کماکان حس شود. روزنامه‌های زنجیره‌ای از واژه‌های آشنای دهه اخیر در عرصه سیاست است، آنچه با نام‌های مشهور و مبهم گردانندگان به ظاهر ناکامروا و خبرنگاران مغموم گره خورده تا تجربه دیگری در یک صده سیاست‌ورزی شبهه‌مدرن ایرانی باشد.

کد خبر 7936

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین