خبرگزاری صدا و سیما نوشت: پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان با انتقاد شدید از سیاست تحریم ها و تعرفه های ترامپ، اعلام کرد چنین اقداماتی، فرصت های شغلی و رشد را از بین می برد و اروپا در برابر فشارهای آمریکا درباره ایران تسلیم نخواهد شد.

آمریکا با اعمال تعرفه بر واردات به منظور حفاظت از فرصت های شغلی در این کشور در برابر آن چه ترامپ سیاست های تجاری غیرعادلانه چین، اروپا و دیگر کشورها می خواند، یک مناقشه تجاری شدید به راه انداخته است. عزم راسخ ترامپ برای پیش بردن تحریم ها علیه تهران که همچنین شرکت هایی اروپایی طرف معامله با ایران را هدف قرار می دهد، یک جبهه نبرد دیگر گشوده است.

آلتمایر در گفتگو با روزنامه بیلد آم زونتاگ اعلام کرد: این جنگ تجاری در حال کند شدن و نابود کردن رشد اقتصادی است - و شک و تردیدهای جدید به وجود می آورد. وی افزود: مصرف کنندگان بیشتر از همه متضرر شدند زیرا تعرفه های بیشتر به معنای افزایش قیمت هاست.

آلتمایر با تمجید از توافق حاصل شده توسط ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در جریان مذاکرات ماه گذشته با ترامپ، اعلام کرد این توافق مقدماتی، صدها هزار فرصت شغلی را در اروپا نجات داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از آن درگیر مناقشه شدند که ترامپ تعرفه هایی بر واردات فولاد و آلومینیوم اعمال کرد و اتحادیه اروپا با وضع تعرفه های تلافی جویانه بر برخی از کالاهای آمریکایی، واکنش نشان داد. ترامپ همچنین تهدید کرده بود بر واردات خودروی اتحادیه اروپا تعرفه اعمال خواهد کرد ولی پس از دیدار ماه گذشته با یونکر در کاخ سفید، به توافقی دست یافت تا فعلا اقدامی انجام ندهد.

آلتمایر اعلام کرد: توافق بین اتحادیه اروپا و آمریکا فقط می تواند نخستین گام باشد. هدف ما، یک نظم تجاری جهانی با تعرفه های کمتر، حمایت گرایی کمتر و بازارهای آزاد است. وی همچنین با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران، گفت آلمان و متحدانش در اتحادیه اروپا، به رغم فشارهای واشنگتن، به حمایت از شرکت هایی که با تهران داد و ستد انجام می دهند، ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: ما به واشنگتن اجازه نخواهیم داد به ما دیکته کند که با چه‌کسی می توانیم تجارت انجام دهیم و بنابر این ما به موافقتنامه هسته ای وین پایبند می مانیم تا ایران نتواند سلاح اتمی بسازد. وی افزود: شرکت های آلمانی باید اجازه پیدا کنند به هر میزانی که می خواهند به سرمایه گذاری در ایران ادامه دهند و دولت آلمان، همراه با متحدان اروپایی خود، به دنبال راه هایی است تا اطمینان حاصل کند که معاملات مالی همچنان امکان پذیر است.

چندین شرکت اروپایی از جمله شرکت بزرگ نفتی توتال همچنین شرکت های خودروسازی پژو، رنو و دایملر، طرح های خود را برای سرمایه گذاری در ایران با توجه به تحریم های آمریکا به حال تعلیق در آورده اند. انجمن های تجاری آلمان هشدار داده اند که شرکت ها بیش از پیش به علت سیاست تحریم های ترامپ از جمله تحریم ها علیه ایران همچنین تعرفه های اعمال شده توسط وی در جنگ تجاری با چین، ضرر می کنند.

مناقشات مربوط به تحریم و تجارت در حال تحت الشعاع قرار دادن چشم انداز رشد آلمان، بزرگ ترین اقتصاد اروپا است ولی آلتمایر اعلام کرد به علت پویایی تقاضای داخلی، اشتغال به طور بی سابقه بالا، و افزایش حقوق ها، رشد قوی را برای امسال پیش بینی می کند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =